ضرورت محافظت بیشتر از مصرفکنندگان در برابر کلاهبرداری کارت هدیه
نیاز به حفاظهای قویتر برای محافظت از مصرفکنندگان در برابر کلاهبرداری کارت هدیه
امروزه کلاهبرداری از کارتهای هدیه یکی از مسائل مهم در حوزه تجارت الکترونیک است. بر اساس گزارشی که توسط یک اندیشکده بینالمللی که در زمینه دادهها، فناوری و سیاست عمومی فعالیت دارد منتشر شده، تنها در سال ۲۰۲۱ امریکاییها بیش از ۲۳۳ میلیون دلار از طریق کلاهبرداری مرتبط با کارتهای هدیه از دست دادهاند.
در این گزارش پیشنهاداتی مطرح شده که از جمله آنها میتوان به گسترش قانون انتقال الکترونیکی وجوه (EFTA) اشاره کرد که حمایتی برای سیستمهای مختلف پرداخت الکترونیک ارائه میکند، اما کارتهای هدیه را شامل نمیشود. این قانون برخی از نکات امنیتی، مانند مستثنی کردن کارتهای هدیه از داشتن محدودیت زمانی و کارمزدی را دارد، اما نمیتواند از کاربر در برابر سوءاستفادهها و کلاهبرداریهای مرتبط با کارتهای هدیه محافظت کند.
توصیهها و پیشنهادات برای پیشگیری از کلاهبرداری
توصیه شده که کارتهای هدیه به صورت جدیتری مشابه کارتهای اعتباری و دبیت کارتها در نظر گرفته شوند. به این ترتیب، صادرکنندگان کارت و کسب و کارها مجبور خواهند بود که اقداماتی امنیتی قویتری نظیر چیپها و سیستمهای تشخیص داخلی روی کارت هدیه پیادهسازی کنند. این تغییرات میتواند اثربخشی مشابهی مانند تراشههای RFID در کارتهای بانکی داشته باشد و از دزدی تعادل کارتها هنگامی که فعال میشوند جلوگیری کند.
افزایش مسئولیتپذیری برای کارتهای هدیه نیز از موضوعات دیگری است که در بهبود وضعیت کنونی نقش خواهد داشت. در حال حاضر، اگر مصرفکنندهای با مشکلی در کارت هدیه مواجه شود (چه در صورت کلاهبرداری و چه در صورت خطای غیرداخلی)، برای دریافت کمک دچار سردرگمی میشود و اغلب باید بین فروشنده، صادرکننده کارت و مکانی که کارت خریداری شده درگیر شود.
افزایش آگاهی و آموزش مصرفکنندگان
پیشنهاد شده که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) سیستم هشداردهندهای در نقطه فروش یا POS (Point of Sale) برای افزایش آگاهی از کلاهبرداریهای مرتبط با کارت هدیه راهاندازی کند. این هشدارها به مصرفکنندهها کمک میکند تا در هنگام خرید از وجود کلاهبرداریهای ممکن مطلع شوند.
درکنار آموزش و آگاهی، باید تدابیر درونفروشی نیز اجرا شوند، مثلاً پرسشهایی که هنگام خرید از مشتری پرسیده میشود تا از سوءاستفادهها جلوگیری شود. اما برخی مدافعان مصرفکننده به عملی بودن و اثربخشی این نوع سیستمهای هشدار دیجیتال در کاهش کلاهبرداریها شک دارند.
انجام برنامهای برای اشتراکگذاری دادهها توسط FTC نیز یکی دیگر از پیشنهادات این گزارش بود. این برنامه میتواند کمک کند تا اطلاعات دقیقتری درباره نوع کلاهبرداریهای موثر بر قربانیان به اشتراک گذاشته شود که میتواند در آموزش کارکنان جهت شناسایی و پاسخ به کلاهبرداریها مفید باشد.
نتیجهگیری
در نهایت، آموزش و آگاهیبخشی به مصرفکنندگان در مورد نحوه استفاده صحیح از کارتهای هدیه و اینکه چه کسی و تحت چه شرایطی ممکن است از فرد درخواست پرداخت با کارت هدیه کند، بهترین مانع برای جلوگیری از کلاهبرداریها و سوءاستفادهها است. بدون شک افزایش دانش مصرفکنندگان و ارتقاء سیستمهای امنیتی میتواند به کاهش چشمگیر این نوع کلاهبرداریها منجر شود.
دیدگاهتان را بنویسید