معرفی ۷ تا از بهترین کتاب های بازاریابی + عکس
توی این مطلب قصد دارم ۷ تا از بهترین کتاب ها در زمینه ی بازاریابی را به شما معرفی کنم که خیلی میتواند به شما در کسب و کارتان اعم از کسب و کار آنلاین و غیر آنلاین کمک کند.
نکته ی مهمی که من بعد از مطالعه ی کلی کتاب بازاریابی (یا همان کتاب های مارکتینگ) بهش رسیدم اینه که اگر ما کتاب های درستی مطالعه نکنیم ، به ضررمان تمام میشود عنی ممکنه دیدگاه اشتباهی به دست بیاریم.
مثلا ممکن است شما کسب و کار آنلاین داشته باشید اما یک کتابی را در زمینه ی بازاریابی بیمه مربوط به ۳۰ سال قبل مطاعه کنید که در اون کتاب به روش های دعوت کردن مشتری به ک کافه برای بستن قرارداد اشاره میکند.
بنابراین خیلی مهم است که چه کتابی برای یادگیری بازاریابی مطالعه مکنید.
بریم سراغ معرفی کتاب های برتر در موضوع بازاریابی و مارکتینگ:
۱ : کتاب گاو بنفش از ست گودین
یکی از کتاب های اصیل در زمینه ی بازاریابی ، کتاب گاو بنفش یا (purple cow) می باشد. آقای ست گودین با تفسیری بسیار خردمندانه از ایجاد تمایز در فروش و منحصر به فرد بودن شما به عنوان یک کسب و کار دید بسیار فوق العاده و عمیقی در بازاریابی به شما می دهد.
آقای ست گودین اعتقاد دارد اگر شما در ماشین در حال رانندگی هستید و در کنار خیابان یک مزرعه ی بزرگ است و به فاصله ی هر چند متر یک گاو را مشاهده میکنید ، شاید توجهات جلب نشود زیرا همه ی گاو ها مثل هم هستند اما وقتی یک گاو بنفش را میبینید به سرعت توجه میکند ، زیرا با بقیه ی گاو ها متمایز هست.
این دقیقا چیزی هست که ما در بازاریابی و فروشمان باید رعات کنیم. قطعا اگر ما بخواهیم کلی تلاش کنیم و سختی بکشیم یا یک محصول عادی مانند دیگران را بهکی عادی مانند دیگران بفروشیم ، کار خیلی سختی در پیش داریم و نتایجی هم که به دست میاریم شاید مطلوب ما نباشد.
اما اگر بخواهیم بدانیم که چطور یک فروشنده ی حرفه ای باشیم و وجه تمایزی برای خودمان ایجاد کنیم که از خیلی از هم صنفی هایمان متفاوت تر باشیم ، کار ما هوشمندانه ترو آسان تر است.
بیشتر ازین توضیح نمیدم و شما را دعوت میکنم که کتاب بازاریابی گاو بنفش را مطالعه کنید.
۲ : کتاب بازاریابی انگیزشی از رابرت ایمبرایل
نمیتونم حس خوبی که بعد از خودن این کتاب داشتم را وصف کنم. تابستان سال ۱۳۹۹ بود که این کتاب را میخواندم و هر بخشش را که تمام میکردم پیش خودم میگفتم ، عجب نکات فوق العاده ای که حتما باید ازشون استفاده کنم.
این کتاب مرتبط با موضوع نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبی است و به شما روش های تاثیر گذاری روی مغز مشتریان و مردم را یاد میدهد.
توی این کتاب به این موضوع اشاره دارد که انسان ها یک سری نقاط حساس ذهنی دارند که با روش های اثر گذاری روی ذهن آنها میتوانیم انها را ترغیب کنیم که محصولات ما را تهیه کنند.
نکات و روش هایی که در این کتاب آموزش بازاریابی به شما ارائه میشود کاملا قابل اجرا برای کسب و کار های حضوری و آنلاین می باشد
اگر شما میخواهید یک فروشنده ی نوین و حرفه ای باشید که در هر زمینه ای و فروش هر محصولی موفق است ، خواندن این کتاب را به شما توصیه میکنم.
۳ : کتاب قلاب از نیر ایال
یکی از کتاب های دیگر و مفید در زمینه ی آموزش بازاریابی ، کتاب قلاب یا به اصطلاح انگلیسی hook می باشد که شما را کاملا با مقوله ی جذب کردن مشتریان آشنا میکند.
یکی از نکاتی که در این کتاب به شما آموزش داده میشود اینست که شما چطور میتوانید مشتریان را وابسته ی خودتان کنید. در واقع همان فرآیند فروش مججد است که من در فصل هفتم دوره ی جامع فروشندگان ممتاز به آن اشاره کردم.
اطلاعات بیشتر درباره دوره ی فروشندگان ممتاز
یکی دیگر از کارهایی که باید در فروش حرفه ای و مارکتینگ بیزینسمان انجام بدهیم اینست که بایدستی چرخه ی فروش داشته باشیم. یعنی یک سیستم سازی بسیار قدرتمند که فروشمان مانند یک فرآیند از قبل طراحی شده انجام بشود. در کتاب قلاب (hook) یک سیستم فروش ۴ مرحله ای برای شما معرفی شده است و تمام بخش های این سیستم به صور کامل برایتان توضیح داده شده است.
مطالعه کردن کتاب بازاریابی قلاب را نه تنها من بلکه چند نفر از بزرگان و صاحبان کسب و کار در ایران توصیه کرده اند. چس حتما این کتاب را در لیست خرید های خودتان قرار بدهید.
۴: کتاب اعتراف های یک تبلیغاتچی از دیوید اوگیلوی
قبلا در مطلب آموزش جامع بازاریابی بهتون گفته بودم که تبلیغات قلب یک کسب و کار است که ۹۵ درد بیزینس ها در جهان به خاطر ترس ذاتی این فرآیند ، از معجزه ی تبلیغ کردن هیچگاه بهره مند نمیشوند. (توصیه میکنم این مطلب کامل اختصاصی وبسایت ممتاز کلاب را حتما مطالعه کنید).
مقاله ی جامع ،موزش صفر تا صد بازاریابی (اختصاصی ممتازکلاب)
حالا کتاب بسیار عالی و مهم به نام اعتراف های یک تبلیغات چی یا (Confessions of an Advertising Man) از دیوید اگیلوی (David Ogilvy) در مضووع تبلیغات کردن به شما میخواهم معرفی کنم که این کتاب علاوه بر آموزش های مفید در زمینه ی تبلیغات کردن ، موارد دیگری در زمینه ی مارکتینگ به شما معرفی میکند و صد البته شما را با ذهنیت یک بازاریابی و تبلیغاتچی حرفه ای آشنا میکند.
در جهان بازاریابی و مارکتینگ به آقای دیوید اگیلوی لقب پدر علم تبلیغات را داده اند. بنابراین حتما خودتان میتوانید متوجه بشید که چه کتاب مفید و با اهمیتی در زمینه ی مارکتینگ و فروش را میتوانید مطالعه کنید.
۵: کتاب اثر مرکب از دارن هادری
این کتاب یک کتاب بی نظیر است و جزو اولین کتاب هایی است که در زمینه ی تلاش کردن و موفقیت در کسب و کار و بیزینس مطالعه کرده ام. سال ۱۳۹۶ بود که این کتاب را مطالعه کردم و تقریبا از آن موقع به بعد متوجه شدم اساس تلاش کردن برای موفقیت در کسب و کار چیست و چگونه است.
شاید در این کتاب نکاتی برای بازاریابی و فروش اشاره نشده باشد اما مسئله ی مهم اینست که ما قرار نیست فقط کتاب هایی که مشخصا موضوع انها بازاریابی است را مطالعه کنیم یا اینکه فقط تکنیک های مارکتینگ کردن را یاد بگیریم.
بلکه هدف ما اینست که به نتیجه ی دلخواه برسیم ، یعنی افزایش مشتریان و فروش در بیزینسمان را به دست بیاوریم. پس به من اعتماد کنید و از مطالعه ی کتاب اثر مرکب (The Compound Effect) غافل نشوید. این کتاب به شما نشان میدهد چطور تلاش های موثر و کوچک در دراز مدت باعث میشود چیزی را به دست بیاورید که حتی خودتان هم نمیتوانید باور کنید.
کتاب اثر مرکب از دارن هاردی (Darren Hardy) به شما میگوید که اگر دو حق انتخاب داشته باشید انتخاب اول: ۱ میلیون دلار پول / انتخاب دوم: یک سکه ی ۱ سنتی که به مدت یک ماه هر روز ارزش آن دو برابر میشود ، باید سکه ی دوم را انتخاب کنید و به این شکل تاثیر اثر مرکب را به شما نشان میدهد.
۶: کتاب مسری از جونا برگر
یکی از جذابیت های یادگیری فروش و بازاریابی اینست که ما با تلاش دقیق و اصولی بتوانیم مشتریان زیادی داشته باشیم و در نهایت درامد ما بیشتر بشود.
مسئله ی مهمی که در کتاب بازاریابی به نام مسری (contagius) بهش اشاره شده است ، روش های بازاریابی ویروسی است. یعنی چطور محصولات و محتوایی داشته باشیم که به صورت ویروسی یا همان وایرال بین مردم منتشر شود.
در اقتصاد امروزی ما باید روی محصولات و ایده های محتوایی مان به خوبی کار کنیم و نکته ی اصلی اینست که این کار یک اصولی دارد که در کتاب مسری اثر جونا برگر (Jonah Berger) به این قضیه اشاره ی کامل شده است.
مطالعه ی این کتاب به شما کمک میکند که چطور به بهترین شکل فرایند وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) را انجام بدهید.
۷: کتاب گرگ وال استریت از جوردن بلفورت
کتاب گرگ وال استری (wolf of wall street) یکی از بهترین و معروف ترین کتاب ها در زمینه ی مارکتینگ و فروش است. در واقع آقای جردن بلفورت (Jordan Belfort) نویسنده ی این کتاب شما را با ذهنیت یک فروشنده ی حرفه ای و مشتاق برای درآمدهای میلیونی و میلیاردی آشنا میکند.
در کتاب گرگ وال استریت شما با سیستم فروش به روش خط مستقیم آشنا میشوید که اساس آن یعنی طراحی تمام اتفاقات بین شما و مشتریانتان است تا بتوانید مشتری را ترغیب کنید تا پیشنهاد شما یعنی خریدن محصولاتتان را پذیرش کند.
در حقیقت به شما کمک میکند که یک سیستم عالی برای فروشتان طراحی کنید. چه بیزینس و کسب و کار شما آنلاین است و چه غیر آنلاین و حضوری است. بنابراین مطالعه ی این کتاب برای کسانی که قصد دارند تا یک سیستم فروش خوب را برای کارشان و افزایش فروششان داشته باشند مناسب و کاربردی است.
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.