بررسی راه های افزایش فروش فروشگاه (۷ روش قدرتمند)
چیزی که سوال اصلی فروشندگان است این است که چه عواملی باعث افزایش فروش میشوند؟ در این مطلب از وبسایت ممتاز کلاب قصد داریم که این مورد رو به صورت تخصصی بررسی کنیم و راه کارهای ارائه بدیم که کاملا کاربری هستند.
اشتباه خیلی از فروشنگان اینست که هدفشان را از فروش این میدانند که فقط تعداد مشتریان ورودی بیشتر بشود. اما یک اشتباه ذاتی در این مسئله وجود دارد آن هم اینست که وقتی شما حد اکثر بهره را از مشتریان و افراد فعلی که به شما مراجعه میکنند نبرید ، نمیتوانید فروش فروشگاهتان را افزایش بدهید.
در ایتجا قصد دارم ۷ استراتژی را به شما بگم که با استفاده از آنها درآمد فروشگاهتان را افزایش میدهید و در فرآیند بازاریابی فروشگاهتان موفق تر عمل میکنید. این روش ها برای انواع فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های زنجیره ای و هر فروشگاه دیگری که در ان محول میفروشید مانند لباس یا قهوه و .. کاربردی است.
۱- بدانید دارید چی میفروشید
توی فیلم سینمایی فاندر ، وقتی موسس مکدونالد در اوایل کارش دچار کمبود نقدینگی میشه و کم کم داره ورشکست میشه یک نفر به او توضیح میده که بیزینس تو ، فروش همبرگر نیست بلکه تو داری ملک داری میکنی و به جای سود گرفتن از فروش همبرگرها باید روی کرایه دادن شعباتت تمرکز کنی.
این نکته در خیلی از بیزینس ها هست که باعث میشه دقیقا ندانند دارند چه محصولی میفروشند. شاید بهتر باشه باشه یکبار دیگه به محصولتان توجه کنید.
مثلا شما دارید عسل میفروشید؟ خب به نظرتان دارید دقیقا چی میفروشید؟ موافق هستید که فروشنده عسل داره غذای سالم میفروشه؟ پس حالا وقت قصد داریم مخاطب رو متقاعد کنیم میدانیم که چطور باید این کار را انجام بدهیم. وقتی داریم یک متن تبلیغاتی برای کارمان مینویسیم میدانیم که باید روی چه چیزهایی تمرکز کنیم.
هر فروشنده یک برنامه ای برای آینده ی کاری خودش باید ترسیم کند و این اتفاق نمی افتد مگر زمانی که شما دقیقا بدانید محصولتان چه کار دارد میکند و چه خدماتی دارید به مردم میدید.
اون لذتی که دارید به ادم ها منتقل میکنید و دردی که ازشون دور میکنید دقیقا چی هست. اینطوری میتوانید یک فروشنده ی ماهر و بیزینس من موفق بشوید.
۲- استراتژی کراس سلینگ را در فروشگاهتان پیاده کنید
این استراتژی در راستای تکمیل چرخه ی نیاز های مشتریان شما است. یعنی در ادامه ی مورد اول وقتی شما خوب بدانید دارید چی میفروشید حالا میتوانیم نیاز های مخاطب و مشتریانتان را خوب درک کنید و محصولات مرتبط را هم بفروشید.
مثلا یک فروشنده ی لپتاپ باید بداند نیاز مشتر هایش در کنار لپتاپ چیست. مثلا موس های گیمینگ یا پد گیم یا کیف لپتاپ یا فن خنک کننده ی لپتاپ و …
تکنیک کراس سلینگ در فروش اینطوری عمل میکند که ما محصولات مرتبط با هم را در فروشگاهمان داریم و همینطور باید در حین فرآیند خرید مشتری به او پیشنهاد بدیم که محصول مکمل را خرید کند.
اگر دقت کرده باشید در سوپرمارکت ها و هایپر استار ها وقتی برای پرداخت به پیشخوان مراجعه میکنید یک سری محصولات جذاب اونجا قرار داده شده است و اکثر آدم ها وقتی به پیشخوان میرسند یک یا چند محصول هم از انجا بر میدارند.
حالا شما هم باید در فروشگاهتان محصولات مرتبط را خودتان پیشنهاد بدهید نه اینکه منتشر باشید مشتری خودش انتخاب کند. این را بدانید که وقتی یک نفر راضی میشود از شما خرید کند ، خیلی راحت تر میتوانید یک محصول دیگر هم بهش بفروشید. مثلا یک فروشگاه مبلمان شاید خیلی سخت بتواند یک ست مبل ۳۰ میلیون تومانی را به کسی بفروشید اما وقتی مشتری متقاعد میشود که خرید کند خیلی راحت میتواند یک میز ۵ میلیون تومانی هم در کنار آن به مشتری پیشنهاد بدهد که همراه ست مبل خرید کند.
همچنین اگر وبسایت دارید که البته توصیه میکنم داشته باشید ، میتوانید به صورت اتوماتیک برای زمانی که مشتری به سبد خرید میرود و تصمیم دارد که خریدش را تکمیل کند ، محصولات مرتبط را بر اساس دسته نبدی محصولات به او پیشنهاد بدهید. اینطوری به صورت هوشمند شما این شانس را دارید که فروش بیشتری را تجربه کنید.
۳- بازاریابی تهاجمی (حلقه ی مفقوده ی فروشگاه ها)
یکی از ایراد های بزرک فروشگاه ها اینست که اکثرا منتظر هستند تا مشتری خودش مراجعه کند . از ابتدایی ترین نکات بازاریابی این هست که شما باید همواره در حال تلاش باشید که مشتریان خودتان را افزایش دهید.
اینکه ما برای جذب مشتری اقدام کنیم در واقع بازاریابی تهاجمی است. البته تعریف علمی آن کمی متفاوت تر هست اما مفهوم همین است که شما باید اقدام هایی کنید. بدون تلاش نباشیم و منتشر نباشیم که مشتری خئدش بیاد به سمت فروشگاه ما. دنیای امروز با ۲۰ سال پیش خیلی متفاوت تر شده و مردم حق انتخاب زیاد تری دارند. خود شما هم شاید قبلا برای خرید یک محصول به پاساز یا مرکز خریدی که میشناختید مراجعه میکردید اما الان قبل از خرید در اینترنت اطلاعاتی پیدا میکنید.
مثلا برای افزایش فروش فروشگاهتان باید تبلیغاتی را آماده کنید و در صفحات اجتماعی مربوط به شهرتان منتشر کنید. یا اصلا تراکت های را میتوانید چاپ کنید یا اگر در فرآیند فروشتان از مشتریان شماره تلفنشان را میگیرید میتوانید به مناسبتی یک تخفیف ویژه برای فروشگاهتان بگذارید و با پنل پیامکی به آنها پیام دهید و یک پیشنهاد ویژه بدهید.
بنابراین به عنوان یک صاحب فروشگاه که دنبال این هستیم که چطور فروش بیشتری داشته باشیم باید رویکرد ما این باشد که همیشه در حال انجام یک کاری هستیم که افزایش فروش ، مشتری و بالا بردن کیفیت محصولمون هستیم.
۴- از اشانتیون و تخفیف غافل نشید
یکی از مولفه های بسیار قدرتمند در فروش اینست که ما به مشتریان تخفیف و یا چیزی ره به رایگان بدهیم. در واقع خیلی مواقع مردم وقتی یک فروشگاه رو می بینند که تخفیف زیاد روی محصولاتش قرار داده یا اینکه چیزی را همراه محصول اشانتیون میدهد بسیار ترغیب میشوند که از ان فروشگاه خرید کنند حتی اگر در اون زمان به محول نیاز خاصی نداشته باشند.
در بین عامه ی مردم نه تنها این کار باعث ترعیب آنها میشوند بلکه بنا به دلایل مربوط به علم بازاریابی عصبی مردم دیگران و دوستانشان هم ازین تخفیف مطلع میکنند. بنابراین شما باید ازین مولفه برای بیشتر کردن درآمد و فروش فروشگاه خودتان استفاده کنید.
باید ترکیب جذاب و خوبی طراحی کنید:
در واقع باید طوری تخفیف و اشانتیون را در نظر بگرید که مردم متقاعد بشوند. نه اینکه مثلا روی یک موبایل ۹ میلیون تومانی ۱۰۰ هزار تومان تخفیف بذاریم. همچنین بعضی وقتها ما به سختی میتوانیم تخفیف بذاریم پس سعی میکنم یک ترکیب خوب بسازیم. به طور مثال برای فروش یک موبایل میتوانید یک پاوربانک هدیه بدهید. البته در صورتی که برای شما صرفه داشته باشد.
پس شما باید ترکیب های جذابی برای اشانتیون به کار بگیرید که فروشگاهتان بسیار فروشش بیشتر شود. و نکته ی مهمتر اینکه باید بتوانید این خبر تخفیف را به گوش مخاطب و مردم برسانیدو پس باز اینجا به اهمیت بازاریابی تهاجمی پی میبریم که چقدر مهم است شما بتوانید به خوبی تبلیغ کنید یا تراکت ها و بروشورها را توزیع کنید. البته به شخصه بازاریابی آنلاین را به شما توصیه میکنم که از قدرت آن استفاده کنید.
تخفیف ها میتوانند جنبه های مختلفی داشته باشند مثلا اینکه شما اگر دستگاه قهوه ساز میفروشید و دنبال ایده برای فروش قهوه هستید ، این پیشنهاد رو مطرح میکنید که به مدت یکسال فیلتر های قهوه را برای مشترینتان تعویض مکنید.
یا یک فروشنده ی ماشین بود که پیشنهاد بسیار جالبش این بود که تا ۳ سال تعویض روغن ماشین را به صورت رایگان انجام میدهد.
۵- تبلیغ مکمل با cross promotion:
در این روش شما با فروشگاه هایی که مشتریان هدف مشابه دارید همکاری میکنید. مثلا شما کفش میفروشید و یک فروشگاه دیگر کیف میفروشد. خب شما میتوانید مشتریان مشترک داشته باشید به این صورت که فروشگاه کیف همراه هر کیفی که میفروشد یک کوپن تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی برای خرید از مغازه ی شما به مشتریانش بدهد و شما هم دقیقا همین کار را برای آن فروشگاه انجام بدهید.
در واقع یک بازاریابی مکمل را برای همدیگر انجام میدهید که باعث افزایش فروش هردوتای شما میشود. برای اینکار باید با فروشگاهی که مخاطبان مشابه شما دارد صحبت کنید و به توافق برسید.
۶- قرار دادن فروشگاه در نقشه ی گوگل Google Map:
یکی دیگر از کارهای خیلی ارزمند و به نظر من بسیار مهم که میتوانید انجام بدهید اینست که شما فروشگاه خودتان را در نقشه ی گوگل ثبت کنید تا مردم زمانی که دنبال یک فروشگاه بر روی گوگل هستند شما در نتایج قرار بگیرید.
به قدرت فضای آنلاین ایکان بیاورید که مردم حتما و همیشه در حال استفاده از آن هستند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. بنابراین بسیار با قدرت باید فعالیت خودتان را در این فضا شروع کنید.
وقت در نتایج گوگل مپ قرار بگیرید ، خود گوگل بر اساس جستجوی کاربران شما در نتایج قرار میدهد. برخی کاربران مستقیما بر روی اپلیکیشن گوگل مپ جستجو میکنند که در این صورت هم باز شما بر روی نقشه نمایش داده خواهید شد.
۷- بازاریابی B2B:
یکی از کارهایی که میتوانید انجام بدهید اینست که به حای فروختن محصولتان به خریدار نهای یعنی مردم به بیزینس ها و کسب و کارها بفروشید. مثلا اگر شما قهوه میفروشید میتوانید به یک شرکت اداری خصوص یا دولتی مذاکره کنید و برای فروش قهوه به صورت عمده و ماهانه با تخفیف قابل توجه با انها صحبت کنید. در صورت موفق بودن مذاکره ی شما ، هر ما مشتری ثابت خواهید داشت که قهوه ی خودش را از شما تهیه میکند. یا برای فروش محصولات دیگر هم همین مدل میتوانید کار کنید تا به این صورت فروش بیشتر در فروشگاه و بیزینس خودتان داشته باشید.
بسیار خب تا اینجا با ۷ روش قدرتمند و کاملا کاربردی برای افزایش درآمد فروشگاه خودتان آشنا شدید. گام بعدی یاد گیری مهارتی است که شما در کسب درامد اینترنتی بسیار قدرتمند تر میکند و کمک میکند تا از نقطه ی صفر کسب و کارتان را اینترنتی کنید و به فروش بسیار زیادتر برسانید.
نقطه ی صفر آموزش بازاریابی اینترنتی
1 Comment
Join the discussion and tell us your opinion.