نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه در خرید خواربار از تورم فرار کنیم؟

وضعیت خرده‌فروشی: نیروهای پنهان پشت افزایش قیمت‌ها

به عنوان کسی که همیشه به مسائل مربوط به مشتری توجه می‌کند، وقتی وارد فروشگاهی می‌شوم، به چیدمان محصولات هم خیلی توجه می‌کنم. گاهی از قرارگیری محصولات روی قفسه‌ها (که بهشون End Cap می‌گیم) ناراحت می‌شم، چون نمی‌تونم به راحتی وارد راهروی اصلی بشم. همچنین، همیشه به فروش‌های ویژه توجه دارم، به‌خصوص اونایی که به ظاهر ضررده هستن. آیا علاقه‌ی من به یه خمیردندان جدید می‌تونه قیمت گوشت استیک رو تحت تاثیر قرار بده یا برعکس؟

تجربه خرید خودروهای برقی

تصمیم گرفتم یه خودرو برقی بخرم. چرا که نه؟ من کتابی درباره پایداری نوشته‌ام و دارم برای کاهش CO2 اتمسفر نقشم رو ایفا می‌کنم.

می‌دونم که برای کاهش تغییرات اقلیمی باید اقدامات فعالانه‌ای انجام بشه. باید نه فقط انتشار گازهای گلخانه‌ای رو کاهش بدیم، بلکه باید مقدار زیادی از کربن رو که از زیر زمین استخراج و وارد هوا کردیم، دوباره جذب کنیم.

پرسه‌های خودروهای برقی تو بازار

وقتی به چندین نمایندگی مراجعه کردم، متوجه شدم که همه‌شون می‌خوان چند هزار دلار بیشتر از قیمت پیشنهادی تولیدکننده (MSRP) بگیرن. یکی از نمایندگی‌ها دنبال ۲۰,۰۰۰ دلار بیشتر از یه خودروی ۵۰,۰۰۰ دلاری بود. از نظر نزدیک علم اقتصاد، این هزینه‌های اضافی هیچ ارزشی به محصول یا اقتصاد اضافه نمی‌کنه و این هزینه‌ها به محض خروج خودرو از فروشگاه، محو می‌شن.

مشاهدات تورم در خواربارفروشی‌ها

اخیراً خونه‌ای کنار ساحل کرایه کردیم و باید مایحتاج خونه رو می‌خریدیم. سوال این بود که کدوم فروشگاه پایگاه اصلی ما خواهد بود؟ در خانه‌ام، مثل اکثر آمریکایی‌ها، افزایش قیمت‌ها رو دیدم، اما ساحل آنقدر دور نبود که لازم باشه خودم رو با فروشندگان جدید آشنا کنم. وقتی که تأمین‌کنندگان بزرگتر، انگار سهم خودشون رو از تورم ادعا کرده بودن. یه وانت ماست که من استفاده می‌کنم، یک یا دو دلار بیشتر توی فروشگاه بزرگتر قیمت داشت. همین برند، اما قیمت خیلی متفاوت.

مشکل انحصار خرده‌فروشان

برای سال‌ها، خرده‌فروشان به شیوه‌ای رقابت کردن که انگار قیمت تنها مسئله مهمه. این وضعیت به خصوص در رابطه با قیمت غذا صادق نیست چرا که غذا محلی‌تر کشت میشه، البته اگه توی مارس سیب دوست دارید، احتمالاً از آمریکای جنوبی وارد شده. آشنایید با اصطلاح “بیابان‌های غذایی؟”

تورم و واسطه‌گران

بنابراین وقتی به تورم امروز نگاه می‌کنم، چیزی که می‌بینم تورمی نیست که از تولیدکننده میاد؛ بلکه از واسطه‌هایی میاد که قیمت‌های خرده‌فروشی رو بالا می‌برن، درست مثل خودروفروش‌هایی که بیشتر از MSRP می‌خوان. چاره کار ساده است و نیازی به تحریم و جلسات کنگره نداره. فقط باید از انحصاری‌ها پاسخگویی بخوایم.

نقش هوش مصنوعی و تغییر روند خرید مواد غذایی

در گذشته، مصرف‌کنندگان مجبور بودن بیشتر بپردازن یا مثلا به جای استیک لوبیا بخورن. اما امروز، به لطف هوش مصنوعی می‌شه بیشتر کارها رو انجام داد. هر فروشنده‌ای قیمت‌ها رو هفتگی منتشر می‌کنه و این اطلاعات به صورت دیجیتاله. یک اپلیکیشن هوش مصنوعی می‌تونه مقایسه‌های سخت خرید برای مصرف‌کننده رو انجام بده.

بازنگری در مدیریت ارتباط با فروشندگان

سال‌ها پیش بحثی به نام مدیریت ارتباط با فروشندگان (VRM) مطرح شد، اما به جایی نرسید، عمدتاً چون هیچ‌کس نمی‌تونست هزینه توسعه و نگه‌داری سیستم VRM رو بپردازه. با این حال، با وجود داده‌های زیاد امروز و هوش مصنوعی، شاید زمان آن رسیده از نو به مدل VRM نگاه کنیم و از اون بهره ببریم.

این مسائل رو که گفتیم به تورم مسکن مربوط نمی‌شن. برای اون موضوع هم در آینده برمی‌گردم.

این مقاله نشون‌دهنده‌ی پیچیدگی‌های خرده‌فروشی، چالش‌های تورم و نقش هوش مصنوعی در بهبود تجربه خرید مشتری‌هاست. امیدوارم این اطلاعات بتونه دیدگاه بهتری به شما بده و در مسیر آموزش کسب درآمد آنلاین و بازاریابی تاثیرگذار باشه.

خروج از نسخه موبایل