آموزش فروش اینترنتی + ۵۰ تکنیک جادویی 🚀
تا حالا به این فکر کردی که فروش اینترنتی کار سختیه یا آسون؟
جوابی که به خودت دادی چی بوده؟
فکر میکنی بهترین راه فروش اینترنتی در واقع سریع ترین راه ممکنه؟
میخوام توی این مطلب بهتون در این مورد توضیح بدم.
اغلب فروشنده ها و مغازه دارن و همینطور فروشندگان اینترنتی توی فروش محصولشون موفق نیستن،
همین مسلئه باعث میشه که فکر کنن برای کسب درآمد بیشتر یا باید مهره مار داشته باشی
یا باید خیلی سرمایه اول کار بیاری توی بیزینس. و خیلی از کسایی که اینطوری فکر میکنن سرخورده میشن
و احتمالا کسب و کارشون رو جمع میکنن و میرن که توی یه کار دیگه شانسشون رو امتحان کنند
واسه ی همینه که ما امروز میخوایم درباره ی آموزش فروش اینترنتی صحبت کنیم.
کلاس بحث فروش رو یکم بازش کنیم:
ما اگر میخوایم به طور کلی مقوله ی فروختن رو یاد بگیریم ، منظورم فقط فروش اینترنتی نیست . کلا بحث فروش رو دارم میگم.
ببینید باید اولین گام کلی کار رو بدونید چیه. چیه اولین گام؟ میتونید حدسش بزنید؟
توی آموزش فروش اینترنتی باید گام های ساده و اساسی رو بدونیم
اولین گام: جذب هست .
وقتی کلمه ی جذب رو میشنوی چی به ذهنت میاد؟ اکثرا اهن ربا به ذهنشون میاد یا چیزی شبیه اون .
درسته باید مثل آهنربا بتونید جذب کنید. چیو جذب کنید؟ آدم ها رو ، توجهشون رو ، کلیکشون رو ، نگاهشون رو
هر چیزی که اونها رو بیاره به سمت شما.
فکر کن ببین چرا باید مردم بیان سمت تو؟ بیا فرض کنیم موبایل میفروشی. خب این همه موبایل فروشی واسه چی باید بیان سمت تو؟
شاید بگی من یه ویژگی هایی دارم که بقیه ندارن. درست . مثلا اینکه تو سایتت میتونن مقایسه کنن یا بهشون مشاوره آنباین درباره محصول میدی.
یا با پست مطمئن میفرستی دم خونشون. حالا چطور باید بفهمن تو اصلا وجود داری؟
چه ابزاری برای اعلام وجود خودمون داریم؟ حالا که بحث روی آموزش فروش اینترنتیه بزارید چند نمونه بگم:
چندتا از روش های جذب برای فروش اینترنتی:
از طریق گوگل. یعنی چی؟ شما الان چطور اومدین توی سایت من؟ احتمالا خیلیاتون توی گوگل جستجو کردید و وارد این سایت شدید.
بله دقیقا مثل من و خیلی سایتای دیگه شما هم کاری کنید کاربر از گوگل وارد سایتتون بشه
روش بعدی که میتونم توی آموزش فروش اینترنتی بهتون بگم : تبلیغات هست. منظورم نیست که همین الان بری تبلیغ کنیاا. نه ،
ولی یکی از راه های جذب ، تبلیغ کردن هست. که قبلا یه سری امادگی ها رو لازم داری.
روش بعدی از طریق شبکه های اجتماعی هست. شما میتونی توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با تولید محتوا مخاطبت رو جذب کنی.
برای فروش که حتما نباید مخاطب بیاد توی سایت شما. میتونید از طریق همون تولید محتوا در اینستاگرام هم بفروشید بهش.
پس تا اینجا شد ۲ تا روش که داریم توی این آموزش فروش اینترنتی عنوان میکنیم.
روش بعدی چیه؟ ما توی این مطلب میخوایم آموزش فروش اینترنتی رو یاد بگیریم . درست؟
دلیل نمیشه کل کارمون انلاین باشه.
روش سوم بازاریابی افلاین هست. ممکنه بگید : ا آقا داری اموزش بازاریابی اینترنتی رو میگی. چرا آفلاین پس؟
ببینید ما هرکاری که میتونیم برای فروش اینترنتی باید انجام بدیم. حتی اگر لازم باشه توی فضای بیرون و آفلاین مردم رو متقاعد
کنیم از ما اینترنتی خرید کنن. مثل خیلی از برند های بزرگ که تبلیغات بنری و بیلبوردی توی سطح شهر دارن.
یه خلاصه کوچیک از این مطلب تا به اینجای کار: میخوایم آموزش فروش اینترنتی رو یاد بگیریم.
اولین گام جذب هست. و خود جذب به چندین سریق امکان پذیره. خب؟ که روش هاش گوگل و تبلیغات و بازاریابی آفلاین از جمله این روش هاست.
بسیار خب حالا قدم دوم چیه؟
دومین گام فروش آنلاین و اینترنتی:
گام دوم تعامل نام داره
حالا این یعنی چی؟
یعنی وقتی کسی میاد توی وبسایتمون ، اون رو در یک تعامل شرکت بدیم. ازش یه چیزی بخوایم یا اینکه ترغیبش کنیم کاری رو انجام بده.
حالا اونکار چیه؟ یکم صبر کنید الان میگم. واسه همینه دارید مطلب آموزش فروش اینرتنتی رو میخونید دگ.
ببینید مثلا باید ترغیب کنیم مخاطب رو که عضو سایتمون بشه. اینطور از کاربر یه اطلاعاتی رو گرفتیم.
دوم اینکه میتونیم کاربر رو به یک صفحه لندینگ پیج ببریم. و ازش ایمیل یا اطلاعات تماس بگیریم.
این اطلاعات توی مراحل بعدی هسته ی اصلی کارمون میشه.
از جمله دیگر کارهایی که میختونیم مخاطب رو ترغیب کنیم به انجامش فالو کردن پیجمون توی شبکه های اجتماعیمون هست.
خب میرسیم به گام سوم آموزش فروش اینترنتی:
توی این گام که در ادامه ی گام قبلی هست ما باید از تعامل ایجاد شده نهایت استفاده رو ببریم .
همیشه شرکت های حرفه ای و وبسایت های پر فروش کاری که میکنند اینه که میان مثلا از ایمیل های گرفته شده برای کاربر
مطالب و اطلاعاتی میفرستند که هم بهش ارزشی داده باشند و هم بهش پیشنهاد خرید بدن.
حالا چون دارم مبحث ارسال ایمیل رو توضیح میدم درواقع وارد درس ایمیل مارکتینگ شدیم. که ما کمپین هایی تعریف میکنیم.
کمپین ها شامل محتواهایی هستند که مخصوص ایمیل طرراحی شدن. مثلا یه ویدیو در سایت شما هست که شما اون رو میخواید به عنوان اولین
ایمیل برای کسی که خرید کرده بفرستید. اون ویدیو باید هم تیترش جذاب باشه که کاربر باز کنه ایمیل رو و هم ویدیو باید ارزش
خوبی رو شامل بشه. و در نهایت یکی دو روز بعد ایمیل بعدی رو میفرستید و کمپین ها مثلا ۵ مرحله هستند. توی ایمیل چهارم و پنجم تو به کاربر
پینهاد خرید میدی و کد تخفیفی هم بهش میدی. که ترغیب بشه به خرید و ضرورت و فوریت درش ایجاد بشه.
این میشه گام سوم . : اسم گام سوم ما فروش هست
بله فروش. دقیقا همون چیزی که از اول دنبالش بودیم. اما اینطوری نیست که به کاربر و مخاطبمون توی
سایت و شبکه های اجتماعی بگیم سلام بیا ازم بخر. اینطوری نمیشه .باید سلسله عملیات ها رو انجام بدیم.
کلی کار هست که باید یاد بگیرید توی بخش فروش انجام بدین که بسیار وابسته به مرحله قبل خودش هست یعنی تعامل.
اگر تو مرحله تعامل شماره تلفن رو نگرفته باشی نمیتونی بهش پیامک بفرستی که فلان محصول تخفیف خورده.
اگه تاریخ تولدش رو نگرفته باشی نمیتونی براش تخفیف ویژه توی روز تولدش رو ارسال کنی.
پس توی آموزش فروش اینترنتی گام سوم ما میشه فروش از طریق تعامل ایجاد شده در گام دوم هست.
حالا نوبت چیه:
دقیقا درست گفتید.
گام چهارم و آخر فروش اینترنتی.
گام چهارم اسمش فروش مجدد هست.
اها …. براتون عجیب بود یا شنیده بودینش از قبل؟؟
در واقع این بخش تکمیل کننده ی آموزش فروش اینرتنتی هست.
بچه ها فروش مجدد خیییلی ضروریه. شاید پیش خودتون بگید : اره فروش مجدد هم کار جالبی میتونه باشه. یعنی توی ذهنتون طوری
اتفاق افتاده که لازم نیست حتما انجامش بدیم. ولی بهتره بدونیم که شرکت های بزرگ اکثر درآمدشون از فروش مجدد هست.
تحقیقات کردن و دیدن که کسی که یکبار از شما خرید میکنه دفعه ی دوم ، ۱۰ برابر راحت تر ترغیب میشه به خرید.
چون قبلا یکبار تجربه ی خرید از شما رو داشته.
آموزش گام به گام فروش اینترنتی:
برای شروع فروش اینترنتی محصولات شما باید بفهمید چه محصولاتی را بفروشید، از کجا تهیه کنید و چگونه مشتریان را به فروشگاه خود جذب کنید.
اما اگر می خواهید بدانید که چگونه به فروش آنلاین بپردازید، به جای درستی آمده اید. و اگر نگران هستید که خیلی فنی نیستید و تخصص کافی ندارید، یا خیلی طول میکشد تا یاد بگیرید یا نمیخواهد که هزینه زیادی داشته باشد، نگران نباشید ، ما شما را گام به گام در تمام موارد راهنمایی خواهیم کرد.
به علاوه، به لطف پلتفرم های اماده مانند سیستم سایت ساز وردپرس و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، راه اندازی کسب و کار آنلاین و فروش اینترنتی هیچ کوقع به اندازه ی الان آسان نبوده است. پس زمان خوبی را برای شروع فروش اینترنتی محصولاتتان انتخاب کرده اید.
در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:
- یک استراتژی برای فروش آنلاین طراحی کنید
- از طریق فروشگاه خود، بازاری مانند دیجی کالا یا رسانه های اجتماعی بفروشید
- محصولاتی را برای فروش آنلاین پیدا کنید
- جذب مشتری و تبدیل مخاطب ها به خریدار
برای برداشتن اولین قدم در فروش اینترنتی محصولاتتان آماده اید؟
نحوه فروش آنلاین را انتخاب کنید
۳ روش برتر برای فروش آنلاین و اینترنتی:
۴ روش کلی یا به عبارتی ۴ نوع پلتفرم داریم که شما از طریق انها میتوانید محصولات خودتان را به صورت آنلاین بفروشید:
- وبسایت فروشگاهی خودتان
- در پلتفرم های فروشگاهی مانند دیجی کالا یا دیوار و شیپور و با سلام
- شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب و پیام رسان هایی مانند تلگرام
نکته: شما مجبور نیستید که در همه ی این پلتفرم ها کار کنید ، میتوانید یک یا دوتا ازین ها را انتخاب کنید تا بتوانید روی ان ها تمرکز کافی بگذارید. حد اقل برای شروع کار این طور بهتر است.
۱- روش اول برای فروش اینترنتی: وبسایت خودتان
یکی از بهترین روش ها برای فروش آنلاین اینست که شما فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید ، زیرا دقیقا هر محتوا و مطلب و محصولی که خبواهید به شکل دلخواه در ان قرار میدهید.
البته این نکته را بدانید که اصلی ترین بخش کسب درآمد اینرتنتی جذب یوزر و مخاطب است. اما این یوزر ها باید به سمت پلتفرم ما جذب بشوند.
ضمن اینکه یکی از تفاوت های وبسایت با شبکه های اجتماعی اینست که شما در آنها مانند یک اجازه نشین هستید و هر موقع ممکن است بیرون بروید اما وبسایت شما مثل خانه و ملک شماست و شما در آن صاحب اختیارید و همیشه مال شماست.
در وبسایت ما از طریق تبلیغات اینترنتی و تولید محتوای بهینه شده (سئو) میتوانیم کاربران را جذب کنیم به طوری که وقتی به دنبال محصولات حیطه ی کاری ما میگردند وبسایت ما را جستجو کنند.
فروشگاه آنلاین به شما این امکان را می دهند که محصولات خود را به نمایش بگذارید و فروش را به روشی سریعتر و آسان تر از همیشه انجام دهید. شما می توانید بسیاری از فرآیندهای پیش پا افتاده را خودکار کنید و به شما زمان بیشتری برای تمرکز بر سایر بخش های کسب و کار خود می دهید.
به علاوه، فروشگاه اینترنتی شما به معنای واقعی کلمه می تواند ۲۴ ساعت شبانه روز “باز” باشد.
برای راه اندازی سایت چند پلتفرم خوب در دنیا هست که معروف ترین آنها وردپرس است. البته در خارج از ایران هم پلتفرم شاپیفای خیلی مطرح است. اما شما بدون نیاز به کد نویسی میتوانید یک سایت وردپرسی داشته باشید همچنین اگر قصد دارید طراحی سایت وردپرسی را برون سپاری کنید نیز ، قیمت مناسبی خواهد داشت.
۲- روش دوم برای فروش اینترنتی: پلتفرم های فروشگاهی
یکی دیگر از روش های فروش اینترنتی محصول اینست که شما در پلتفرم های دیگر به عنوان فروشنده ثبت نام کنید و محصولاتتان را در آن را ثبت کنید. در ان پلتفرم ها کاربران زیادی حضور دارند و شما شانس زیادی دارید که محصولاتتان را بفروشید.
گاهی اوقات در این پلتفرم ها شما رقبایی خواهید داشت که قیمت را کاهش میدهدن اما این روند همیشگی نیست ضمن اینکه کیفیت و برند خوب داشتن همیشه تاثیر بیشتری در موفقیت شما خواهد داشت.
۳- روش سوم برای فروش اینترنتی: شبکه های اجتماعی
شما متوانید در شبکه های اجتماعی فالوورهای زیادی جذب کنید و از طریق تولید محتوا و انتشار عکس و فیلم از محصولتان مشتران زیادی داشته باشید.
نکته ی مهم اینست که هر عکس و ویدیویی برای شما فروش نمی آورد. بلکه یادگیری علم تولید محتوا مخصوص شبکه های اجتماعی به شما کمک بسیار زیادی میکند.
در شبکه های اجتماعی الگوریتم ها تشخیص میدهدن که محتوای شما مناسب است تا آن را به افراد بیشتری نمایش بدهند یا نه.
در صورتی که شما امار تعامل بالایی مانند لایک کردن و کامنت گذاشتن یا شیر کردن خوبی بگیرید ، الگوریتم ها محتوای شما را به افراد بیشتری نمایش میدهدن.
حتی افرادی که شما را فالوو ندارند هم محتوای شما را مشاهده میکنند و میتوانند فالوور جدید شما بشوند.
برای تولید محتوا در اینستاگرام شما باید به جای یک پیج فروشگاهی بودن ، یک پیج تولید محتوا و ارائه ی اطلاعات جالب به مردم باشید که مردم شما را فالو کنند.
زیرا کسی امروزه ازین که صرفا تبلیغ محصول ببیند خوشش نمی آید. ضمن اینکه اینستاگرام یک فضای تفریحی است و مردم میخواهند که در آن سرگرم بشوند پس شما باید بتوانید محتوای مناسب اینستاگرام تولید کنید که هم فروش شما را زیاد کند و هم اینکه مخاطبان را جذب کند.
آموزش استراتژی فروش آنلاین:
هنگامی که تصمیم گرفتید چگونه . در چه پلتفرم هایی آنلاین بفروشید، وقت آن است که در مورد استراتژی کسب و کار خود فکر کنید. لازم نیست وارن بافت باشید.
ما از تجربه دست اول می دانیم که راه اندازی یک کسب و کار آنلاین چقدر می تواند دشوار باشد و از زمانی که ایده ی راه اندازی کار انلاینتان را دارید تا زمانی که اولین سفارش را بگیرید زمان زیادی ممکنه سپری بشود.
مقداری کاغذ، خودکار بردارید و برای شروع طراحی استراتژی فروش اینترنتی خودتان اماده بشید. این نکته رو بدونید که استراتژی نباید شامل جدول و نمودار های پیچیده و سنگین باشد بلکه یک سری ایده ها و نتاجی که میخواهید بهش برسید را باید شامل بشود.
از خودت بپرس و سپس پاسخ بده:
شاید انتظار داشتید یک فرمول عجیب قریب را به شما معرفی کنم اما در این دنیا همان قدر که خیلی کارها ساده هست به همان مقدار هم آدم ها از انجام دادنش تفره میروند و انجامش نمی دهند.
به این فکر کنید که امیدوارید در شش ماه اول چقدر درآمد داشته باشید و چه تعداد محصول بفروشید.حتما سعی کنید هدفی که میگذارید مقدار چالشی باشد اما دور از تصور نباشد.
تا وقتی هدف مالی و برنامه نداشته باشید نمیتوانید هدفمند و پیوسته کار کنید و این باعث میشود که جزو کسب و کارهای شکست خورده ی بدون برنامه باشید.
چه تعداد باید بفروشید؟
برای رسیدن به میزان درآمدی که تعیین کردی چه تعداد محصول باید بفروشی؟ این را با در نظر گرفتن میزان حاشیه سودی که داری باید تعیین کنی.
رقبای شما چه کسانی هستند؟
وقتی نوبت به فروش آنلاین می رسد، ایستادن بر روی شانه های غول ها به شما کمک می کند بیشتر ببینید. هیچ خجالتی در یادگیری از بهترین ها وجود ندارد. برای محصولاتی که می خواهید بفروشید در آمازون، گوگل و اینستاگرام جستجو کنید و ببینید چه بیزینس هایی در نتایج به شما نشان داده می شوند.
به احتمال زیاد این فروشندگانی هستند که در مسیر درستی از کسب و کارشان هستند که در صدر نتاج گوگل قرار دارند.
به توضیحات محصول، تصاویر و طرح بندی صفحه آنها نگاه کنید تا بتوانید لیستی از کارهایی که آنها به خوبی انجام می دهند تهیه کنید.
اگر لازم بود در سایت هایشان ثبت نام کنید و برای اطلاع از نحوه قیمت گذاری و تبلیغ محصولات رقبا است میتوانید سایتشان را بررسی کنید.
اگر خبرنامه ایمیلی داشتند حتما عضو بشوید تا ایمیل های انها ا دریافت کنید تا بتوانید متوجه بشوید که چطور انها به مردم ایمیل بازاریابی و فروش میزنند.
به این فکر کنید که چگونه می توانید این کار را بهتر انجام دهید – بالاخره، شما به دنبال متمایز شدن از دیگران هستید
مردم چگونه پول خود را در اینترنت خرج می کنند؟
هرچه مشتریان خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید. و هر چه بهتر نیازهای آنها را برآورده کنید، پول بیشتری به دست خواهید آورد.
بخش بزرگی از این امر این است که به مشتریان اجازه بدهیم خیلی راحت و ساده از ما خرید کنند و فراند خرید در سایت یا پج ما خیلی پیچیده و سخت و طولانی نباشد.
مشتریان چگونه شما و محصولاتتان را پیدا خواهند کرد؟
شما می توانید با وبلاگ نویسی در مورد محصولات خود یا ارسال کمپین های ایمیلی، مشتریان را جذب کنید. ما بعداً به جزئیات بیشتری در مورد این تکنیک ها خواهیم پرداخت، اما شروع کنید به این فکر کنید که کدام روش برای کسب و کار شما مناسب تر است. شما با تولید محتوا در زمینه کاری تان میتوانید کلی یوزر و کاربر به صورت رایگان از طرق گوگل و شبکه ها اجتماع بگیرید.
در ادامه بیشتر در مورد این قضیه صحبت خواهیم کرد.
چه محصولاتی را باید به صورت آنلاین بفروشید؟
“برای محصولات خود مشتری پیدا نکنید، محصولاتی را برای مشتریان خود بیابید”.
این جمله از ست گودین یکی از نویسنده های معروف در زمینه ی بازاریابی است. این خلاصه می کند که اگر می خواهید به صورت آنلاین بفروشید، انکه محصولات شما چی باشد خیلی مهم هستند.
فروشگاه آنلاین شما ممکن است خیلی شیک و جذاب به نظر برسد، اما اگر کسی مایل به خرید چیزی که شما می فروشیدنباشد ، نتیجه ای نمیگیرید.
به این فکر کنید: یک رستوران میتواند میزهای شیک و گارسونهای باکلاس داشته باشد، اما اگر طعم غذا بد باشد، آیا مردم در آنجا غذا میخورند؟
به طور مشابه، حتی اگر فروشگاه آنلاین شما شیک باشد و خدمات مشتری شما عالی باشد، اگر محصولات شما ضعیف باشند، برای رشد با مشکل مواجه خواهید شد.
پس اولین کاری که ما باید انجام بدهیم اینست که بدانیم کدام محصول برای فروشمان مناسب تر است. چطور میتوانیم این را تشخیص بدهیم؟
ما آن را به سه سوال کلیدی تقسیم کردیم:
- چگونه می دانید چه محصولاتی را به صورت آنلاین بفروشید؟
- چگونه محصولات را برای فروش آنلاین تهیه می کنید؟
- چگونه محصولات را ارائه می کنید تا بفروشند؟
لازم نیست محصولات شما فیزیکی باشند می توانید به راحتی محصولات دیجیتالی مانند کتاب الکترونیکی یا خدمات انجام پروژه ی ترجمه را بفروشید.
سوالات زیر به شما کمک می کند تا تصمیمی هوشمندانه برای کسب و کار آنلاین خود بگیرید.
چگونه بفهمیم چه محصولاتی را به صورت آنلاین بفروشیم؟
همه کارآفرینان کسب درآمد آنلاین ، رویای پیش بینی “چیز بزرگ بعدی” را در سر می پرورانند. تصور کنید که از قبل بدانید پرفروش ترین یا پرطرفدارترین محصولات سال آینده چه خواهد بود.
اگر یک راه ساده برای انجام این کار وجود داشت، همه ما میلیونر می شدیم!
کاری که می توانید انجام دهید این است که میزان تقاضا برای محصولات خود را تعیین کنید. این کاری است برا به حداکثر رساندن شانس موفقیت شما است.
بنابراین چطور برای محصولمان مقدار تقاضا را تعیین کنیم؟
اجازه دهید چند تکنیک را به شما نشان دهیم:
از Google Trends استفاده کنید:
ابزاری عالی برای بررسی اینکه کدام محصولات محبوبیت بیشتری دارند و بیشتر در گوگل جستجو میشوند و کدام محصولات محبوب و پر جستجو نیستند.
نتایج بر اساس محبوبیت عبارت جستجوی انتخابی شما در گوگل در طول زمان است. فرض کنید میخواهید لباسهای آنلاین بفروشید، اما مطمئن نیستید که پیراهنهای گلدار، شورت هاوایی یا ژاکتهای کتانی را بفروشید یا نه.
شما می توانید هر سه را وارد کنید و ببینید که کدام یک در حال افزایش جستجو است.
کشور را در جایی تنظیم کنید که انتظار دارید مشتریانتان در آن زندگی کنند (ما ایران را انتخاب کرده ایم) و شروع کنید.
برای آشنایی کامل تر با ابزار گوگل ترند مقاله ی زیر را مطالعه کنید:
7 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.