چگونه AI شرکتها را متحول خواهد کرد؟
پیشبینی رهبران شرکتهای مطرح درباره تأثیر هوش مصنوعی بر شرکتها در دوازده ماه آینده
استفاده از هوش مصنوعی در نیروی کار و نوآوریهای مربوط به آن چیزی است که این روزها همه دربارهاش صحبت میکنند. در یک نشست مجازی، از اعضای شورای نوآوری نیروی کار Business Insider خواستیم تا نظراتشان درباره اینکه هوش مصنوعی چطور در دوازده ماه آینده شرکتها را تغییر خواهد داد، با ما در میان بگذارند.
یادگیری مهارتهای جدید و ارتقای مهارتهای کارکنان
یکی از موضوعات اصلی این نشست، یادگیری مهارتهای جدید و ارتقای مهارتهای کارکنان بود. تیم پردیس، که بر آینده کار تمرکز دارد، سوالی را مطرح کرد که آیا احتمالاتی مانند مقالهای که یکی از بنیانگذاران Sun Microsystems به نام وینود خوسلا نوشته بود—که میگفت هوش مصنوعی میتواند از تواناییهای انسان برای یادگیری پیشی بگیرد—واقعیت خواهند داشت؟
برایان سانتیل از آیبیام با این نظر مخالف بود ولی قبول داشت که هوش مصنوعی میتواند شکاف دیجیتالی را بدتر کند. او گفت: “ما تعهد دادهایم که تا سال ۲۰۲۶ دو میلیون نفر را در زمینه هوش مصنوعی آموزش دهیم.” این یعنی تمایل زیادی برای جلوگیری از جا ماندن افراد در اثر این تغییرات وجود دارد.
مارجوری پاول از AARP معتقد است که کمبود نیروی کار جهانی نشاندهنده نیاز پایدار به نیروی انسانی است، اما همه باید یاد بگیریم که چطور کار خود را با تغییرات همگام کنیم. او گفت: “باید یاد بگیریم که چگونه شغلمان را دوباره انجام دهیم.”
تغییرات شرکتها در ۱۲ ماه آینده به کمک هوش مصنوعی
جاستینا نیکسون – سانتیل از آیبیام توضیح داد که هر کاری که بتواند توسط هوش مصنوعی خودکار شود، در سال آینده اتفاق خواهد افتاد.
او گفت: “باید بفهمید که هوش مصنوعی چه معنایی برای نقش شما دارد، چگونه میتوانید از آن برای افزایش بهرهوری استفاده کنید و چگونه میتوانید از آن برای خلق محصولات و راهحلهای جدید بهره ببرید.”
تبدیل شدن به یک شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی
آناند آدیا از اینفوسیس، یک شرکت بزرگ فناوری اطلاعات، در مورد رویکرد خود صحبت کرد:
او گفت: “هدف ما تبدیل شدن به یک شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی است. باید ببینیم چطور میتوانیم از هوش مصنوعی در همه کارهایی که انجام میدهیم، مانند امور مالی و صدور فاکتور، استفاده کنیم.”
او تصریح کرد که هوش مصنوعی جایگزین افراد نمیشود، بلکه بهرهوری را افزایش میدهد.
نیاز به آموزش و ارتقای مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی
مارجوری پاول از AARP نیز درباره نیاز به آموزش و ارتقای مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی صحبت کرد:
او به این نکته اشاره کرد که “همه باید یاد بگیرند که چگونه با مهندسی پرسشها سروکار داشته باشند. مهندسی پرسش به معنای توانایی فرمولهکردن سوالات به طور دقیق و بهینه از هوش مصنوعی است.”
تأثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار
آلیشیا پیتمن از گروه مشاوره بوستون (BCG) نیز درباره تأثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار صحبت کرد:
او بیان داشت که “هوش مصنوعی مولد این قدرت را دارد که جلوی نشت سرمایه انسانی را بگیرد و موجب تغییرات بزرگی شود.”
این فرآیند آموزش و استفاده از ابزارهای سفارشی و عمومی در سازمان را شامل میشود. هوش مصنوعی مولد به کارکنان عمومی امکانات بیشتری برای انجام کارهای فنی میدهد.
کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در شرکتها
مگی هالس از Indeed نیز درباره کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در شرکتها گفت:
او اشاره کرد که “اکثر نقشها و فرایندهای کاری با هوش مصنوعی بهبود مییابند و این به مرور زمان بیشتر مشهود خواهد شد.”
مدیریت دادهها و استانداردهای صنعتی
کنان چن از شرکت Clear Capital به موضوع حیاتی مدیریت دادهها و استانداردهای صنعتی اشاره کرد:
او گفت که “سرمایهگذاری در دادههای باکیفیتتر بسیار مهم است.” این کار به ویژه در صنعتی مانند تامین مالی مسکن، که بسیار قانونگذاری شده است، اهمیت دارد.
لزوم تطبیق روشهای سازمان با هوش مصنوعی
کریس دری از Weber Shandwick بر لزوم تطبیق روشهای سازمان با هوش مصنوعی تأکید کرد:
او گفت: “نیاز به پذیرش و آگاهی از هوش مصنوعی برای همه ما آشکار است؛ اما این به معنای چیزهای متفاوت برای بخشهای مختلف سازمان است.”
اهمیت اعتمادسازی در زمینه هوش مصنوعی
در پایان، شرون تیپتون از LiveRamp و شین کالر از Ancestry درباره اهمیت اعتمادسازی در زمینه هوش مصنوعی و برنامهریزی برای آینده صحبت کردند. تیپتون اشاره کرد که تمرکز بر امنیت دادهها و اطمینان از استفاده مناسب و ایمن از هوش مصنوعی باید اولویت اصلی باشد. کالر نیز بر اهمیت مدیریت و حکمرانی بر هوش مصنوعی به منظور محافظت از دادهها و تضمین حریم خصوصی تأکید کرد.
این نشست نشاندهندهی چالشها و فرصتهایی بود که هوش مصنوعی میتواند در آینده نزدیک برای شرکتها بههمراه بیاورد و این که چگونه رهبران باید راههایی برای تطبیق سازمانها با این فناوری پیدا کنند تا بتوانند بهرهوری و کارایی را افزایش دهند بدون اینکه نیروی انسانی خود را از دست بدهند. تحولات پیش روی ما، نیازمند رویکردی جامع در تربیت و آمادهسازی نیروی کار برای تعامل با فناوری نوین است.
دیدگاهتان را بنویسید