چگونه در فروش تعطیلات ۲۰۲۳ موفق شویم؟
پیشبینی فروش در فصل تعطیلات ۲۰۲۳: آیا تاجران راضی خواهند بود؟
همیشه برای یک فروشنده خرد است که از مدتی قبل به فکر فصل تعطیلات باشد. اما امسال شاید بهتر باشد که کمی افکارشان را به تأخیر بیاندازند، زیرا پیشبینیها نشاندهنده فصلی بیرمق از لحاظ فروش تعطیلات در سال ۲۰۲۳ است.
دیوید شوارتز، تحلیلگر سهام شرکت Morningstar Research Services در شیکاگو، میگوید: “انتظارات کلی خیلی پایین است. با این حال، فصل تعطیلات سال گذشته نیز خیلی قوی نبود، بنابراین من فکر میکنم رشد نسبت به سال گذشته خواهیم دید، اما قوی نخواهد بود.”
در سال گذشته، فدراسیون ملی خردهفروشی آمریکا (NRF) فروش خردهفروشی در فصل تعطیلات را ۹۳۶.۳ میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۵.۳ درصد افزایش داشت.
کسی سوشا، تحلیلگر مصرفکننده و فرهنگ در شرکت مشاورهای گردتر، توضیح میدهد: “اگر به نتایج فروش تعطیلات سال گذشته نگاه کنید، رشد سالانه به لحاظ درآمد کل وجود داشت، اما این رشد به افزایش قیمتها نسبت داده شد، نه خرید بیشتر کالا توسط مشتریان.”
“فکر میکنم در سال ۲۰۲۳ نیز همین روند را شاهد خواهیم بود.”
بازیهای نردبان و سرسره:
جان مرسر، رئیس تحقیقات و تحلیلگر خردهفروشی در شرکت مشاوره جهانی Coresight Research، نشانههای متضادی از اقتصاد برای مصرفکنندگان را مشاهده کرده است. او توضیح میدهد: “این وضعیت مثل یک بازی نردبان و سرسره است؛ مصرفکنندگان در حال صعود در برخی نردبانها مانند بازار کار قوی و کاهش تورم هستند، اما از برخی سرسرهها نظیر نرخهای بهره بالا و تهدید بازپرداخت وامهای دانشجویی نیز پایین میافتند.”
“میانگین پرداخت وام دانشجویی حدود ۲۰۰ دلار در ماه پیشبینی میشود که بخش زیادی از هزینههای اختیاری برای بسیاری از مصرفکنندگان است.”
بر اساس پیشبینیهای کورسایت، رشد فروش تعطیلات در آمریکا در سال جاری در حد پایین و یک رقمی خواهد بود.
پیشبینی میشود که تجارت آنلاین همچنان به رشد قوی خود ادامه دهد. طبق گزارش NRF، فروش آنلاین و بدون فروشگاه در فصل تعطیلات ۲۰۲۲ به ۲۶۱.۶ میلیارد دلار رسید که افزایش ۹.۵ درصدی نسبت به ۲۰۲۱ داشت.
مرسر میگوید: “انتظار داریم که تجارت الکترونیک سهم بیشتری از فروش فصل تعطیلات را به خود اختصاص دهد و از رشد کل خردهفروشی در این فصل پیشی بگیرد. همیشه در فصل تعطیلات به خوبی عمل میکند زیرا کانالی است که مصرفکنندگان برای بخش عمدهای از خریدهای تعطیلاتی خود به آن روی میآورند.”
بازاندیشی مصرفکنندگان:
راب اندرل، رئیس و تحلیلگر اصلی گروه اندرل واقع در بند، اورگان، میگوید: “مصرفکنندگان با بازاندیشیای مواجه هستند که ممکن است بسیاری از آنها را در فصل تعطیلات تحت تأثیر قرار دهد. مردم همچنان با وجود نرخهای بهره بالا و بدهی تقریباً خارج از کنترل خرید میکنند. نهایتاً این وضعیت نمیتواند ادامه داشته باشد.”
“در حال حاضر به نظر میرسد که این وضعیت در این فصل تأثیر خواهد گذاشت، زیرا مردم شروع به رسیدن به سقف بدهیهایشان کردهاند، اما در حال حاضر به نظر نمیرسد که فاجعهبار باشد.”
“این میتواند با کاهش شدید هزینهها جبران شود که به نوبه خود تأثیرات زشتی بر روی حاشیه سود خردهفروشان خواهد داشت.”
خردهفروشان در جستوجوی خبرهای خوب درباره فروشهای تعطیلاتی خود میتوانند به تخفیفهای ویژهای که توسط آمازون، والمارت و تارگت ارائه میشود، روی آورند.
سوشا میگوید: “موفقیت این فروشها به ما میگوید که مصرفکننده همچنان علاقهمند به خرید است، اما ممکن است برای دریافت تخفیف مناسب یا قیمت مناسب صبر کند.”
“خردهفروشان ممکن است از آنچه در این فروشها آموختهاند، در ترویج تعطیلات استفاده کنند.”
تهدید ترسناک بدهی:
نتایج نظرسنجی انجام شده توسط گارتنر در سهماهه دوم سال جاری نشان داد که مصرفکنندگان روز به روز بیشتر به دنبال تخفیفها هستند قبل از اینکه تصمیم به خرید غیرضروری بگیرند.
گارتنر اشاره کرده است که ۶۲ درصد از مصرفکنندگان آمریکایی که در نظرسنجی شرکت کردهاند، تمایل بیشتری دارند که خرید غیرضروری خود را تا ارائه تخفیف به تعویق بیندازند، در مقایسه با سال گذشته.
اندرل انتظار دارد که تخفیفدهی در این سال بسیار تهاجمی باشد تا رفتار خرید کاهشیافته مصرفکنندگان را جبران کند. “خطر این است که با رسیدن به محدودیتهای بدهی، حتی با وجود تخفیفها، بسیاری از افراد مجبور باشند که این فصل را از دست بدهند.”
یکی از عواملی که در سال گذشته باعث تخفیفدهی شد، موجودیهای باد کرده بود که امسال اینگونه نیست.
مرسر توضیح میدهد: “موجودیها در حال کاهش از سطحهای بالای سال گذشته هستند که منجر به تخفیفدهی کمتر و فروش با قیمت کامل بیشتر خواهد شد.”
شوارتز توافق دارد: “موجودیها در حال بهبود هستند. سال گذشته به وضعیت بدی رفتند به فصل تعطیلات و همچنین در انتهای فصل که بسیار بالا بودند.”
“بیشتر شرکتهایی که من دنبال میکردم، امسال موجودیهایشان را کاهش دادهاند و برنامهریزی میکنند تا آن را تا پایان سال بهتر کنند. این یک نکته مثبت است.”
“این میتواند تخفیفدهی را تحت تأثیر قرار دهد. امسال به طور کلی تخفیفهای بالا دیدهایم، اما موجودیها در حال بهبود هستند، بنابراین فکر نمیکنم برای خردهفروشان به بدی سال گذشته در فصل تعطیلات باشد.”
اثر رژ لبی:
ادیش لوئیتل، تحلیلگر ارشد مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک در شرکت ABI Research، اشاره میکند که خردهفروشان اکنون بهتر میتوانند نقصهای تعطیلات را مدیریت کنند.
“وضعیت اقتصاد جهانی قطعاً آنها را مجبور به انجام تعدیلاتی در عادتهای سفارشی خود برای موجودیهای جمعه سیاه یا دوشنبه سایبری کرده است. خردهفروشان اکنون با ارزیابی نیازهای موجودیشان محتاطانهتر عمل میکنند و در تصمیمات تهیه دقت بیشتری دارند.”
“خردهفروشان بزرگ، موجودیهای خود را کمتر کردهاند. تارگت اخیراً اعلام کرد که موجودیهای آنها ۱۸ درصد کمتر نسبت به سال گذشته است.”
هرچند تقاضا برای برخی اقلام، مانند الکترونیک، لوازم خانگی، مبلمان و دکوراسیون منزل که در دوران همهگیری مورد تقاضا بودند، ممکن است نرم باشد، اما برخی دستههای کالاها خواهند درخشید.
لوئیتل میگوید: “ساعتها و جواهرات دستههای کارآمدتری خواهند بود، زیرا مشتریان به سمت خریدهای ‘کمتر اما با کیفیت بهتر’ میروند.”
مرسر افزود: “انتظار داریم که زیبایی یک دسته برجسته باشد.”
او مشاهده کرده است: “مصرفکنندگان هزینههای خود را در زمینه زیبایی افزایش میدهند. این میتواند اثر رژ لبی باشد، جایی که در زمانهای سختتر مصرفکنندگان به سمت درمانهای کوچکتر مانند رژ لب میروند.”
“همچنین با بازگشت مردم به دفاتر و اجتماعی شدن بیشتر، نگرانی بیشتری برای مراقبت از خود وجود دارد.”
دیدگاهتان را بنویسید