بررسی بیزینس پلن اپلیکیشن دلیسا پلاس + لینک

سلام به همه ی ممتازکلابی های عزیز. در این مقاله قصد داریم تا بیزینس پلن اپلیکیشن دوستیابی دلیسا پلاس را باهم بررسی کنیم.
مقدمه: بیخیال جزوههای خشک، اصل مطلب رو بچسب!
خب رفقا، قبول کنیم که تو عصر سرعت و اینستاگرام، کمتر کسی حال و حوصله خوندن متنهای طولانی و قلمبه سلمبه رو داره.
همه دنبال اصل مطلبن، اونم به زبون ساده و خودمونی. اما! وقتی پای یه پروژه جدید مثل اپلیکیشن “دلیسا پلاس” وسطه، یه چیزی به اسم “بیزینس پلن” یا همون نقشه راه، مثل چراغ تو تاریکی میمونه. نمیشه همینجوری یه اپ رو زد و گفت “یا علی، بریم بترکونیم!”. باید بدونیم اصلاً چی میخوایم بسازیم، برا کی میخوایم بسازیم، چطوری میخوایم پول دربیاریم و چطوری به گوش ملت برسونیم که “آهای، یه اپ خفن اومده!”.
دلیسا پلاس، که میشه گفت نسخه پیشرفتهتر و اجتماعیتر همون “دلیسا”ی خودمونه (که بیشتر برای کاپلها بود و خبری از قرار و مدار توش نبود)، اومده که هم دل سینگلها رو شاد کنه و هم به کاپلها کمک کنه رفیقهای جدید پیدا کنن. تو این مقاله میخوایم خیلی خودمونی و روراست، بیزینس پلن دلیسا پلاس رو زیر و رو کنیم. اگه تو کار مارکتینگ و بازاریابی اپلیکیشن هستی یا کلاً دوست داری بدونی پشت صحنه یه اپ جدید چه خبره، این مطلب خوراک خودته!
۱. خلاصه اجرایی: دلیسا پلاس چیه و قراره چی بشه؟ (ته داستان چیه؟)
ساده بگیم، دلیسا پلاس یه اپ موبایله که اومده کار پیدا کردن دوست و همراه رو برای سینگلها و کاپلها راحت کنه. فکر کن یه جور پاتوق مجازی باحال که آدمها بر اساس چیزایی که دوست دارن (علاقهمندیها) و جایی که هستن (لوکیشن)، به هم پیشنهاد داده میشن. دیگه خبری از گشتن الکی نیست! تازه، یه سری امکانات ویژه هم داره که اگه اشتراک بخری، بهشون دسترسی پیدا میکنی؛ مثلاً میتونی پروفایل آدمهایی که چشمت رو گرفته ذخیره کنی یا مستقیم بهشون پیام بدی، لازم نیست حتماً منتظر لایک دوطرفه بمونی.
از اونجایی که تیم سازنده قبلاً با اپ “دلیسا” امتحانش رو پس داده و ملت هم روز به روز بیشتر دنبال راههای جدید برای ارتباط میگردن، انتظار داریم دلیسا پلاس خیلی زود جاش رو تو دل کاربرا باز کنه و حسابی بگیره.
تصویر بالا مربوط به اپ دلیسا است (نه دلیسا پلاس)
۲. بازار اینجور اپها چطوره؟ کیا میان سراغ دلیسا پلاس؟ (مشتری کیه؟)
بازار اپهای اجتماعی و مخصوصاً اونایی که یه گوشه چشمی هم به دوستیابی دارن، حسابی داغه. ملت گوشی به دست شدن و دنبال راههای تازه برای پیدا کردن آدمهای جدید و رفیق شدنن.
- مخاطبهای اصلی ما کیان؟
- سینگلها: جوونترهایی که دنبال یه رابطه عاطفی یا دوستای پایهان که باهاشون خوش بگذرونن.
- کاپلها (زوجها): این بخش خیلی مهمه! زوجهایی که دوست دارن با زوجهای دیگه آشنا بشن، با هم برنامه تفریح بذارن، یا کلاً از تجربه زندگی مشترک بقیه استفاده کنن. راستش رو بخوای، کمتر اپی به این گروه فکر کرده و این میتونه برگ برنده دلیسا پلاس باشه.
- چقدر جا برای رشد داریم؟ با توجه به اینکه اینترنت و گوشیهای هوشمند دیگه دست همه هست و جوونها هم عاشق تکنولوژیان، بازار ایران و کشورهای فارسیزبون برای دلیسا پلاس یه فرصت طلاییه.
- رقیبها کیان و ما چی داریم که اونا ندارن؟ خب، اپ دوستیابی که کم نیست، هم ایرانی داریم هم خارجی. اما دلیسا پلاس میخواد با یه تجربه کاربری باحال، تمرکز همزمان روی سینگلها و کاپلها، و یه سیستم هوشمند که آدمهای واقعاً شبیه به هم رو پیدا میکنه، خودشو از بقیه جدا کنه. تازه، اسم “دلیسا” هم خودش یه اعتباره و میتونه کلی کاربر رو اول کار جذب کنه.
-
- ۳. خودِ اپ دلیسا پلاس چی داره؟ (امکانات خفن!)
دلیسا پلاس فقط یه لیست از آدمها نیست، یه فضای دوستانه و کارآمده که کمک میکنه ارتباطهای واقعی شکل بگیره.
-
امکانات اصلی:
- پروفایل توپ: هر کی میاد، یه پروفایل کامل با عکس و اطلاعات و چیزایی که دوست داره میسازه.
- سیستم خواستگاری هوشمند! (Matchmaking): اپ خودش بر اساس جایی که هستی و چیزایی که دوست داری، آدمهای مناسب رو بهت پیشنهاد میده.
- سینگلها یه طرف، کاپلها یه طرف: هر گروه فضای خودشو داره تا راحتتر بتونه دنبال کسی بگرده که شرایطش مثل خودشه.
- لایک کن تا دیده شی: از پروفایلی خوشت اومد؟ لایکش کن!
-
- تصویر محیط اپلیکیشن دلیسا پلاس
- مراجعه به صفحه اپلیکیشن دلیسا پلاس
-
- امکانات پولی (اشتراک ویژه):
- ذخیره کن، بعداً ببین: پروفایلهایی که چشمت رو گرفته، میتونی ذخیره کنی تا بعداً سر فرصت بری سراغشون.
- پیام مستقیم بده، منتظر نمون: دیگه لازم نیست حتماً طرف هم تو رو لایک کنه تا بتونی بهش پیام بدی. اینجوری شانس مخزنی (یا همون شروع گفتگو!) بیشتر میشه!
- قیافه باحال و کاربری راحت: سعی کردیم اپ خوشگل و ساده باشه که کار کردن باهاش کیف بده.
- امنیت و حریم خصوصی: خیالتون راحت! اطلاعاتتون پیش ما امانته.
-
-
چرا باید بیان سراغ دلیسا پلاس؟ (ارزش ما چیه؟)
- برای سینگلها: یه جای امن و مطمئن برای پیدا کردن آدمهای جدید که فکر و سلیقهشون بهت میخوره. اینجا کیفیت مهمه، نه کمیت!
- برای کاپلها: یه فضای تک برای ارتباط با زوجهای دیگه، فرار از روزمرگی و پیدا کردن رفیقهای جدید برای برنامههای مشترک.
- برای همه: یه تجربه باحال، کنترل بیشتر روی ارتباطها با خرید اشتراک، و یه عالمه کاربر واقعی.
۴. چطوری از دلیسا پلاس پول درمیاریم؟ (مدل درآمدی خودمونی)
مدل ما “فریمیوم” (Freemium) هست. یعنی چی؟ یعنی استفاده از امکانات اصلی اپ مجانیه، حالشو ببرید! ولی اگه دلتون امکانات خفنتر و دسترسیهای بیشتر خواست، یه اشتراک ناقابل میخرید و میشید کاربر ویژه.
-
از کجا پول میاد؟
- حق اشتراک ماهانه/سالیانه: کاربرا با پرداخت پول، به این چیزا دسترسی پیدا میکنن: * ببینن کیا لایکشون کردن (دیگه فضولی لازم نیست!).
- بدون محدودیت به هر کی خواستن پیام بدن.
- هرچقدر دلشون خواست پروفایل ذخیره کنن.
- (شاید بعداً) بتونن یواشکی پروفایل بقیه رو دید بزنن (حالت روح!).
- هر روز آدمهای بیشتری بهشون پیشنهاد داده بشه.
- بستههای تخفیفدار: اشتراک چند ماهه با تخفیف میدیم که کاربرا تشویق بشن بیشتر با ما بمونن.
- حق اشتراک ماهانه/سالیانه: کاربرا با پرداخت پول، به این چیزا دسترسی پیدا میکنن: * ببینن کیا لایکشون کردن (دیگه فضولی لازم نیست!).
-
چرا این مدل خوبه؟
- زود معروف میشیم: چون مجانیه، ملت راحتتر میان امتحان کنن و تعداد کاربرا زود میره بالا.
- قدر زر رو زرگر میدونه: وقتی یه مدت از امکانات رایگان استفاده کردن، خودشون میفهمن که امکانات پولی چقدر به درد بخوره.
- دستِمون بازه: بعداً میتونیم اشتراکهای مختلف با قیمتهای متفاوت یا امکانات پولی جدید اضافه کنیم.
-
۵. چطوری میخوایم ملت رو بکشونیم تو اپ؟ (نقشه بازاریابی و جذب کاربر)
خب، اپ به این خوبی ساختیم، حالا باید کاری کنیم همه بشناسنش! نقشه بازاریابی ما باید همهچی تموم باشه.
-
محتوای باحال و دیده شدن تو گوگل (SEO): * مطلب مفید بسازیم: یه وبلاگ میزنیم و توش در مورد روابط، دوستیابی سالم، نکات باحال برای زوجها، و خودِ دلیسا پلاس مینویسیم. این مطالب رو جوری مینویسیم که وقتی کسی تو گوگل دنبال این چیزا گشت، ما رو پیدا کنه. (همین مقالهای که داری میخونی، یه نمونشه!).
- کلمههایی که ملت سرچ میکنن: باید روی کلمههایی مثل “اپ دوستیابی خفن”، “چطوری دوست جدید پیدا کنم”، “اپ برای کاپلها”، “شبکه اجتماعی سینگلها”، “معرفی دلیسا پلاس” کار کنیم.
- رپورتاژ آگهی: تو سایتهای معروف که در مورد تکنولوژی و سبک زندگی و این چیزا مینویسن، مطلب تبلیغی میدیم تا اسممون بیشتر سر زبونها بیفته. (یادته که گفتی برای سایتها، بهتره بگیم یه “شبکه اجتماعی برای پیدا کردن دوست” هستیم تا حساسیت کم بشه).
-
ترکوندن تو شبکههای اجتماعی:
- اینستاگرام: یه پیج شیک و پیک با عکس و فیلمهای باحال میسازیم. ریلزهای کوتاه و آموزشی میذاریم، مسابقه برگزار میکنیم و از هایلایتها برای معرفی اپ استفاده میکنیم. (همون کارایی که خودت گفتی، امین جان!). * تلگرام: تو کانالها و گروههای پرطرفدار تبلیغ میکنیم. اینجا دیگه راحتتر میتونیم بگیم اپمون برای “دوستیابی” هم هست.
- تبلیغات پولی هدفمند: تو اینستا و جاهای دیگه پول میدیم تا تبلیغمون دقیقاً به همون آدمهایی نشون داده بشه که دنبال همچین چیزی هستن (بر اساس سن، جنس، شهر و علاقههاشون).
-
کمک گرفتن از شاخهای مجازی (اینفلوئنسر مارکتینگ): با اینفلوئنسرهایی که تو زمینه سبک زندگی، روابط و تکنولوژی فعالن و مخاطبهاشون به درد ما میخورن، همکاری میکنیم.
-
جایزه برای کاربرای وفادار و اونایی که رفیقاشونو میارن: به کاربرای قدیمی که دوستاشونو دعوت میکنن، تخفیف اشتراک یا امکانات ویژه میدیم.
-
خبررسانی دیجیتال: سعی میکنیم اسم دلیسا پلاس رو تو سایتهای خبری آنلاین، سایتهایی که اپ نقد میکنن و پادکستهای معروف جا بندازیم.
-
خوشگل کردن صفحه اپ تو مارکتها (ASO): اسم و توضیحات و عکسهای اپ رو تو گوگلپلی و بقیه اپاستورها جوری میچینیم که راحت پیدا بشه و ملت بیشتر دانلود کنن.
۶. تیم دلیسا پلاس کیان؟ (بچههای تیم)
یه اپ خوب، یه تیم خوب هم میخواد. خداروشکر، چون قبلاً “دلیسا” رو داشتیم، تیممون حسابی آبدیده است.
- بچههای فنی: برنامهنویسهای کاردرست برای سرور (که با لاراول زده شده)، برای خود اپ (که با فلاتر زده شده)، و متخصصهای دیتابیس و سرور. باید مطمئن شیم اپ همیشه بالا باشه، امن باشه و اگه خیلی شلوغ شد، کم نیاره.
- بچههای بازاریابی و فروش: متخصصهای تبلیغات اینترنتی، مدیریت پیجهای اجتماعی، تولید محتوای باحال و روابط عمومی.
- بچههای پشتیبانی: باید هوای کاربرا رو داشته باشیم و سریع به سوالها و مشکلاتشون جواب بدیم.
- مدیر محصول: یکی که حواسش به همه چی باشه، ببینه کاربرا چی میخوان و برای آینده اپ برنامهریزی کنه.
۷. قراره به کجا برسیم؟ (نقشه راه و هدفهای آینده)
یه بیزینس پلن خوب، باید بگه دو سال دیگه کجاییم!
- هدفهای کوتاهمدت (۶ ماه تا ۱ سال دیگه):
- به یه تعداد مشخص کاربر فعال در ماه برسیم.
- سیستم پیشنهاد آدمهامون رو با توجه به نظر کاربرا بهتر و بهتر کنیم.
- چند تا کمپین تبلیغاتی راه بندازیم ببینیم کدوم بیشتر جواب میده.
- هدفهای میانمدت (۱ تا ۲ سال دیگه):
- کاربرامون رو تو شهرهای دیگه هم زیاد کنیم.
- امکانات جدید مثل دورهمیهای آنلاین یا حضوری (برای کاپلها یا گروههایی که علایق مشترک دارن) اضافه کنیم.
- کاری کنیم آدمهای بیشتری اشتراک ویژه بخرن.
- یه جمع باحال و فعال از کاربرا تو خود اپ درست کنیم.
- هدفهای بلندمدت (۳ سال به بالا):
- بشیم یکی از بهترین اپها برای پیدا کردن دوست و همراه (چه سینگل، چه کاپل) تو ایران و کشورهای فارسیزبون.
- ببینیم میتونیم از هوش مصنوعی خفنتر برای باحالتر کردن تجربه کاربرا استفاده کنیم یا نه.
۸. چه مشکلاتی ممکنه پیش بیاد و چطور جمعش کنیم؟ (ریسکها و راهحلها)
هر کاری سختیهای خودشو داره. باید از الان به فکر مشکلات احتمالی باشیم.
- رقیب زیاده:
- راهحل: ما باید خاص باشیم (سرویس دادن به کاپلها، سیستم پیشنهاد هوشمند)، همیشه چیزای جدید بیاریم و اسممون رو سر زبونها بندازیم.*
- اولش کاربر کم بیاد:
- راهحل: تبلیغات زیاد و هوشمند، استفاده از اعتبار اپ قبلی یعنی “دلیسا”، و دادن امکانات رایگان خیلی خوب.
- ملت اشتراک نخرن:
- راهحل: باید کاری کنیم که اشتراک ویژه واقعاً ارزش خریدن داشته باشه، قیمتش مناسب باشه، و به کاربرای رایگان فعال، پیشنهادهای خوب بدیم.
- گیر و گورهای قانونی و فرهنگی:
- راهحل: باید حواسمون به قوانین و عرف جامعه باشه. همونطور که گفتی، تو تبلیغات عمومی بهتره بگیم “شبکه اجتماعی برای پیدا کردن دوست”، ولی تو تلگرام و جاهای خصوصیتر میتونیم راحتتر باشیم. مهمتر از همه، فضای اپ باید امن و محترمانه باشه.
-
- مشکلات فنی و امنیتی:
- راهحل: باید روی سرورهای خوب و تیم فنی قوی سرمایهگذاری کنیم و همیشه حواسمون به امنیت باشه.
۹. حساب کتاب مالی چی میگه؟ (پیشبینی دخل و خرج)
این بخش خیلی مهمه و تو بیزینس پلن اصلی باید دقیق بیاد: چقدر پول لازم داریم، چقدر خرج میکنیم (برای ساخت اپ، تبلیغات، سرور، حقوق بچهها) و کی به سود میرسیم. اینا رو باید با حساب و کتاب دقیق و بر اساس تحقیق بازار درآورد. (اینجا که نمیشه عدد و رقم دقیق گفت، ولی تو پلن اصلی حتماً باید باشه).
۱۰. آخرش چی میشه؟ دلیسا پلاس و آینده رفیقیابی آنلاین
امین جان، دلیسا پلاس با این ایده که هم به سینگلها سرویس بده هم به کاپلها، و تمرکزش روی پیدا کردن آدمهای درست و حسابی، واقعاً میتونه تو بازار شلوغ اپهای اجتماعی موفق بشه. اگه یه نقشه راه خوب داشته باشیم (همین بیزینس پلنی که خودمونیترش کردیم!)، بازار و مخاطب رو خوب بشناسیم، تبلیغاتمون بگیره، و همیشه دنبال بهتر شدن باشیم، دلیسا پلاس میتونه کولاک کنه.
تو و تیمت با تجربهای که از “دلیسا” دارید و با اجرای درست همین نقشهها، میتونید یه فضای جدید و باحال برای کسایی که دنبال دوست و همصحبت میگردن درست کنید و یه اسم دیگه رو تو دنیای اپهای ایرانی سر زبونها بندازید. سختی که داره، ولی با برنامه و تلاش، دلیسا پلاس میتونه همون چیزی بشه که همه منتظرش بودن!
دیدگاهتان را بنویسید