نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه در تفکر مؤسس موفق شویم؟

حالت مؤسس: تعریف و اهمیت آن

برای کاربران وبسایت “ممتاز کلاب”، بریم ببینیم که “حالت مؤسس” یا همون “Founder Mode” یعنی چی و چه جوری می‌تونه برای کسب‌وکارها مفید باشه. برای این کار، نگاهی به صحبت‌های برایان چسکی، بنیان‌گذار و مدیرعامل Airbnb، می‌اندازیم که در پادکست “Decoder” از سایت The Verge، درباره این موضوع صحبت کرده.

تاریخچه حالت مؤسس

«حالت مؤسس» یکی از مفاهیمی که مدتیه تو دنیای کسب‌وکار سر و صدا کرده. این مفهوم توسط پل گراهام، یکی از بنیان‌گذاران شتابدهنده مشهور «Y Combinator»، جا افتاد و از برایان چسکی الهام گرفته شد. حالا چسکی می‌خواد یه توضیح درست و حسابی درباره این حالت بده و سوءتفاهم‌هایی که درباره‌اش پیش اومده رو روشن کنه.

توضیحات برایان چسکی درباره حالت مؤسس

اولین چیزی که برایان چسکی می‌گه اینه که خیلی‌ها فکر می‌کنن «حالت مؤسس» یعنی رفتار خاص و شیک. مثلاً یکی از جملات بامزه‌ای که درباره‌اش شنیده، عبارت طنزی بوده مثل «من درباره این بوریتو به حالت مؤسس میرم!». اما چسکی می‌گه اصلاً اینطور نیست!

به گفته‌ی چسکی، حالت مؤسس یعنی «توی جزئیات بودن». یعنی رهبری قوی حضوری فعال و دقیق داره نه اینکه غایب باشه. اینجا چسکی به چیزی که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، و بقیه رهبران دنیای فناوری بارها بهش هشدار دادن اشاره می‌کنه: تورم سازمانی و سطوح غیرضروری مدیریت.

مدیریت در حالت مؤسس

چسکی می‌گه اگه شما به عنوان رهبر در جزئیات حضور نداشته باشین، مدیرهای زیردست شما هم این حضور رو ندارن و همین‌طور سطوح پایین‌تر. نتیجه‌اش می‌شه اینکه تو شرکت کلی مدیر داریم که دارن همدیگه رو مدیریت می‌کنن ولی هیچکس تخصصی نداره.

برای اینکه حالت مؤسس رو تو Airbnb اجرا کنه، چسکی شرکت رو “عملیاتی‌ترین شکل ممکن” هدایت کرده. این یعنی همه چیز مبتنی بر تخصص است نه مدیریت عمومی. خودش رو به عنوان اولین و تنها فرد غیرعملیاتی در شرکت معرفی می‌کنه و می‌گه چرا مدیرعامل باید مسئولیت اصلی محصول شرکت باشه.

چالش‌ها و خطاها

بزرگ‌ترین اشتباه خیلی از مؤسس‌ها اینه که وقتی محصول رو رها می‌کنن، مسئولیت‌شون رو هم رها می‌کنن. اما چسکی هشدار می‌ده عملکرد در حالت مؤسس می‌تونه خطر مدیریت جزئی‌نگرانه (micromanaging) رو داشته باشه. او به تأثیری که از استیو جابز، بنیان‌گذار اپل، گرفته اشاره می‌کنه و می‌گه جابز الهام‌بخش وضعیت مدیریتی او بوده.

چسکی از جابز یاد گرفته که خیلی وقت‌ها باید سطوح مختلف مدیریتی رو رد بشه و به جزئیات برسه، کاری که کسی که از مدرسه کسب‌وکار هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شه، شاید هیچ‌وقت انجام نده. با این حال، چسکی می‌گه به نظر نمی‌رسید که جابز مدیریت جزئی‌نگرانه داره، چون همیشه با کارمندان در جزئیات همکاری می‌کرد.

نقاط قوت حالت مؤسس

چسکی از افرادی مثل والت دیزنی، ایلان ماسک، جانی آیو (مسئول طراحی اسبق محصولات اپل) و هیروکی آسای (مدیر بازاریابی Airbnb) به عنوان نمونه‌های دیگر حالت مؤسس یاد می‌کنه.

توجه به جزئیات باعث می‌شه شما بتونید در مواجهه با اختلاف نظرها و چالش‌های مختلف، تصمیمات بهتری بگیرید و وزن و اهمیت ملاحظات مختلف رو درک کنید.

نتیجه‌گیری

در انتها، چسکی تأکید می‌کنه که رهبری به حضور در جزئیات برمی‌گرده و اینکه نباید به این فکر کنیم که حالت مؤسس یعنی دستوری بودن. به بیان دیگه، شما با حضور در جزئیات، به متخصص‌ها نمی‌گین چی کار کنن، بلکه همه چیز رو بهتر درک می‌کنین تا تصمیم‌های بهتری بگیرین.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تقویت فرهنگ سازمانی در دورکاری می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل