چگونه به عصر بدون پول نقد ورود کنیم؟
روند کاهش استفاده از پول نقد
با گسترش تجارت الکترونیکی ناشی از دو سال همهگیری و تغییر رفتار مصرفکنندگان در تراکنشهای فروشگاهی، فاصله بین پول نقد و پول بدون تماس به وضوح در حال کاهش است.
نگرانیها و تمرکز فروشندگان
هرچند بخش زیادی از اقتصاد جهانی به سمت تجارت بدون استفاده از پول کاغذی حرکت کرده است، برخی مصرفکنندگان همچنان درباره ترک پول نقد نگرانیهایی دارند. فروشندگان کمتر درباره ناپدید شدن دلار نگرانی دارند و بیشتر بر روی مدیریت ارزهای دیجیتال نوظهور تمرکز کردهاند.
آمادگی برای جامعه بدون پول نقد
بسیاری از خدمات مالی هماکنون در بازار موجود است و خود را برای تبدیل به یک جامعه بدون پول نقد آماده میکنند. هشدارها افزایش مییابد که مصرفکنندگان باید قبل از پیشرفت بیشتر به سمت پول بدون نقد، با تکنولوژی آشنا شوند.
دلایل مختلفی در کار است
آیا پرداخت بدون تماس امنتر است؟ آیا برای مصرفکنندگان راحتتر خواهد بود؟ آیا خریداران به استفاده از دستگاههای هوشمند برای انجام تراکنشها بدون نیاز به حمل پول نقد و کارتهای پلاستیکی در کیفهایشان عادت خواهند کرد؟
فشار برای این گذار
فشار برای این گذار تنها از سوی خریداران و کارکنان فروشگاهها که از میکروبها میترسند، نمیآید. شرکتها نیز این روند پرداخت بدون پول کاغذی را به پیش میبرند.
نقش شرکتهای فناوری مالی
بر اساس نظر کارشناسان حوزه پول و فناوری مالی، جامعه ما به سمت جامعهای بدون پول نقد حرکت میکند. زیرساختها در حال گسترش هستند تا استانداردهای جدید پرداخت را به طور کامل پشتیبانی کنند.
انتقال به پرداختهای بدون تماس و بدون پول نقد
مفهوم پرداختهای بدون تماس و بدون پول نقد بهعنوان دو کاربرد مجزا آغاز شد، اما حالا یک هدف مشترک دارند. موارد استفاده اولیه بهعنوان تلاشی برای پرداخت سریع و آسان برای دسترسی به خدمات و خرید محصولات بدون نیاز به تعامل با صندوقداران بود.
تکامل تجارت جاسازی شده
گریگ کوهن، رئیس شرکت فناوری و پرداخت Fortis Payment Systems گفت: “پرداخت بدون تماس به نوعی به تکامل طبیعی چیزی که من آن را تجربه تجارت جاسازی شده مینامم، تبدیل شده است.”
حل نقاط دردناک
پرداختهای بدون پول نقد، تنها به معنای عدم حمل پول در کیف شما نیست. این روش، وضعیت پرداخت بین مشتری و کسبوکار را روانتر میکند.
تجارب بیدردسر برای مصرفکنندگان
با سیستمهای پرداخت بدون پول نقد، هر دو مصرفکننده و کسبوکار میتوانند به شیوهای مشابه خرید و پرداخت انجام دهند، به شرطی که شناسه و اطلاعات بانکی آنها در فایل باشد، پیشنهاد کرد کوهن.
پذیرش رو به رشد
مصرفکنندگان پس از دو سال گذار از تراکنشهای حضوری به سفارشهای آنلاین و بانکداری آنلاین در طی همهگیری، بیشتر به پرداختهای بدون تماس و بدون پول نقد آغوش گشودهاند.
در واقع، این روند دور شدن از پول نقد مدتها پیش با کارتهای اعتباری آغاز شد. تکنولوژی کریپتو واقعاً این انتقال را تسریع کرده است.
نقش حیاتی بانکها در پذیرش کامل
در همین حال، بانکها در حال حمله توسط ارائهدهندگان فناوری مالی قرار دارند، طبق گفته کوهن.
چالشها و فرصتها
بانکها باید مجموعه جدیدی از راهحلها را ابداع کنند تا بتوانند از جایی که ارائهدهندگان فناوری در حال رفتن هستند، پیشی بگیرند. “بنابراین، بانکها یک نقطه جالب توجه در این زمینه هستند که چگونه میتوانند اکوسیستمهای خود را طراحی کنند تا با فناوریهای مالی همراه شوند.” او پیشبینی کرد.
دیدگاهتان را بنویسید