چگونه TikTok Shop بر Shein غلبه کرد؟
موفقیت فروشگاه TikTok در بازار آمریکا
فروشگاه TikTok در میان خریداران آمریکایی به موفقیت بیشتری نسبت به Shein و Sephora دست یافته است. این خبر شاید برای خیلی از کاربران جالب و غافلگیرکننده باشد، چرا که TikTok، که یک شبکه اجتماعی محبوب بینالمللی است، توانسته تنها در مدت زمان کوتاهی به یک فروشگاه آنلاین موفق تبدیل شود.
راهاندازی و رشد سریع فروشگاه TikTok
فروشگاه TikTok در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد و از همان ابتدا توانست با سرعت زیادی توجه کاربران آمریکایی را جلب کند. بر اساس یک گزارش جدید از روندهای مصرفکننده، ۴۵ درصد از آمریکاییهای مورد بررسی چیزی از طریق TikTok خریداری کردهاند. این موضوع نشان میدهد که این فروشگاه آنلاین توانسته در مقابل خردهفروشان بزرگی مانند Shein و Sephora در آمریکا پیشی بگیرد.
تحلیل رفتار هزینهای آمریکاییها
گزارش روندهای مصرفکننده سال ۲۰۲۵ که توسط Coefficient Capital و Dan Frommer از The New Consumer تهیه شده، به تحلیل رفتار هزینهای آمریکاییها و چگونگی تأثیر آن بر برخی برندها پرداخته است. این تحقیق شامل ۱۱ نظرسنجی از بیش از ۳۰۰۰ مصرفکننده آمریکایی بوده و آخرین نظرسنجی در همین ماه انجام شده است.
آگاهی کاربران از فروشگاه TikTok
فروشگاه TikTok در سپتامبر ۲۰۲۳ راهاندازی شد و با اینکه یک خردهفروش آنلاین نسبتاً جدید به شمار میآید، اما ۸۰ درصد از آمریکاییهایی که حداقل ماهی یکبار از TikTok استفاده میکنند، از وجود این فروشگاه آگاه هستند. این موضوع نشان از افزایش گستره نفوذ TikTok دارد که باعث شده تا در سهماهه سوم مالی، از خردهفروشان چون Sephora، Shein، و Qurate پیشی بگیرد.
آمار درآمدی خردهفروشان آنلاین
Sephora به شرکت مادر خود، LVMH، کمک کرده تا در سال ۲۰۲۳ فروش بیسابقهای را با درآمد ۱۰ میلیارد دلاری در سراسر آمریکای شمالی کسب کند. همچنین، Shein در همان سال ۲ میلیارد دلار سود کسب کرده است. اگرچه گزارش درآمد سهماهه سوم Qurate حاکی از کاهش ۵ درصدی درآمد بوده، اما این شرکت ۱۵۲ میلیون دلار درآمد عملیاتی بهدست آورده است.
فروشگاه TikTok و برندهای دیگر
در یک گزارش از Financial Times در ماه مارس، شواهدی وجود داشت که نشان میداد TikTok در ایالات متحده به ۱۶ میلیارد دلار فروش دست یافته است. هرچند که هنوز مشخص نیست فروشگاه TikTok از زمان راهاندازیاش در سال ۲۰۲۳ چقدر درآمد داشته، اما این شرکت در گزارش اقتصادی سال ۲۰۲۴ خود اعلام کرده که این اپلیکیشن ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای کسبوکارهای کوچک در ایالات متحده فراهم کرده است.
خرید در دستههای مختلف
گزارش روندهای مصرفکننده همچنین نشان میدهد که ۴۵ درصد از آمریکاییهای مورد بررسی “مد، لباس، و لوازم جانبی” را از فروشگاه TikTok خریداری کردهاند. لوازم آرایشی و بهداشتی در رتبه دوم با ۴۴ درصد قرار دارند. کاربران TikTok همچنین نشان دادهاند که الکترونیک، لوازم خانه، مواد غذایی، اسباببازی، کتاب و موارد دیگر را از فروشگاه آنلاین خریداری کردهاند.
رهبری TikTok در خرید اجتماعی
TikTok در سالهای اخیر رهبری رشد اپلیکیشنهای خرید در رسانههای اجتماعی در ایالات متحده را به عهده داشته است. شرکت چینی مادر TikTok، بایتدنس، احتمالاً تلاش دارد تا موفقیت اپ خواهر چینی خود، Douyin، را که سالانه صدها میلیارد دلار فروش دارد و اغلب از طریق پخش زنده با تأثیرگذاران انجام میشود، در کشور دیگری مثل ایالات متحده تکرار کند.
احتمال ممنوعیت و واکنشها
با وجود محبوبیت فزاینده آن در میان خالقان محتوا و خریداران، TikTok ماه آینده ممکن است با ممنوعیت فدرالی در ایالات متحده مواجه شود. در ماه آوریل، کنگره آمریکا قانون “حفاظت از آمریکاییها در برابر برنامههای کنترلشده توسط دشمن خارجی” را تصویب کرد. این قانون به بایتدنس تا ۱۹ ژانویه فرصت داده تا از TikTok خارج شود، در غیر این صورت ممکن است با ممنوعیت در ایالات متحده مواجه شود.
تبلیغات و طرحهای تشویقی
پیش از احتمال ممنوعیت، TikTok این هفته یک تبلیغ “فرصت محدود” راهاندازی کرد که به کاربران اجازه میدهد تا با جذب یک کاربر جدید، ۵۰ دلار اعتبار فروشگاه TikTok بهدست آورند. کاربران میتوانند مجموعاً تا ۳۵۰ دلار اعتبار فروشگاه کسب کنند.
عدم پاسخگویی نمایندگان برندها
نمایندگان TikTok، Shein، Sephora، و Qurate به درخواست Business Insider برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
دیدگاهتان را بنویسید