چرا فروشگاه ها در چین رکود دارند؟
بحران اقتصادی چین و تأثیر آن بر جشنواره خرید
بحران بزرگی که اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار داده، حتی توانایی بزرگترین جشنواره خرید این کشور را برای تحریک مصرفکنندگان به کرانههای بالاتر برساند. با اینکه دولت چین اقدامات تشویقی متعددی برای افزایش مصرف و رونق اقتصادی انجام داده، اما هنوز مردم تمایلی برای خرج کردن پول خود ندارند. میزان فروش خردهفروشیهای چین که معیاری برای سنجش میزان مصرف عمومی است، در ماه نوامبر تنها ۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. این رقم کمتر از پیشبینیهای کارشناسان بود که انتظار رشد ۴.۶ درصدی را داشتند.
دلایل کاهش تقاضای مصرفی
یکی از دلایل اصلی این کاهش تقاضای مصرفی، بحران حاکم بر بازار مسکن چین است. این بحران که اقتصاد چین را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار داده، باعث کاهش اعتماد عمومی به اقتصاد کشور شده است. تقریباً ۷۰ درصد ثروت چین در بخش املاک و مستغلات قرار دارد و هر نوسانی در این بخش، به شدت بر روانشناسی مصرفکنندگان تأثیر میگذارد. در جلسهای که هفته گذشته برگزار شد، رهبران چین قول دادند که افزایش مصرف را به عنوان یک اولویت در نظر گیرند.
وضعیت فروش در بخشهای مختلف
در ماه نوامبر، هر چند بخشهایی مانند فروش لوازم خانگی و خودرو به دلیل برنامههای دولتی رشد کردند، اما فروش کلی همچنان پایین بود. فروش وسایل خانه ۲۲ درصد افزایش یافت و فروش خودرو به رکورد نه ماهه ۶.۶ درصد رسید. با این حال، فروش رایحههای آرایشی ۲۶ درصد کاهش یافت و محصولات ارتباطات نیز با کاهش ۷.۷ درصدی روبرو بودند. طلا و جواهرات هم ۵.۹ درصد کاهش فروش ثبت کردند.
کاهش فروش در حوزههای دیگر
حتی بخشهایی که تجربهای بودند مثل غذا، نوشیدنی و بازی هم پس از یک عملکرد خوب در اکثر سال، شروع به کاهش کردند. فروش در حوزه رستورانداری، مشروبات الکلی و ورزش و تفریح نیز رو به کاهش داشت.
پیامدهای اقتصادی و دخالت دولت
اقتصاددانها معتقدند با نبود نشانههای قوی از افزایش مصرف و اعتماد مصرفکنندگان، پکن با خطر مواجه است که این تدابیر ممکن است بسیار کم و بسیار دیرهنگام باشد. این شرایط در حالی ادامه دارد که رئیسجمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ در حال آمادهسازی برای آغاز به کار است و او در کارزار انتخاباتیاش صحبتهایی درباره اعمال تعرفههای ۶۰ درصدی بر روی کالاهای چینی کرده بود.
تحلیل بازار بورس چین
شاخص اصلی بازار بورس چین، CSI300، در نیمروز روز دوشنبه با کاهش ۰.۴ درصد روبرو بود و شاخص بورس هنگکنگ نیز ۰.۶ درصد کاهش یافت.
نتیجهگیری
با این اوصاف، آینده اقتصادی چین هنوز با چالشهای زیادی مواجه است و دولت باید اقدامات عملی و مؤثری را برای افزایش اعتماد مصرفکنندگان انجام دهد، چرا که بدون آن، تلاشهای فعلی قادر نخواهد بود اقتصادی با این وسعت را به سطوح پایاستری برساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژیهای بازاریابی، میتوانید به مقاله ۵ استراتژی بازاریابی مک دونالد + فایل ویدیویی مراجعه کنید.
همچنین اگر به دنبال نحوه انتخاب مدلهای ارزیابی بازاریابی هستید، میتوانید به مقاله چگونه مدلهای ارزیابی بازاریابی را انتخاب کنیم؟ نگاهی بیندازید.
برای آشنایی با استراتژیهای فروش، مقاله فروش محصول به روش بازاریابی تله ای را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید