چگونه از درسهای زاکربرگ بهرهمند شویم؟
درسهایی از مارک زاکربرگ: تجربهی نزدیک به دو دهه
یکی از مدیران بلندپایهی متا که مدت طولانیای در کنار موسس و مدیرعامل شرکت، مارک زاکربرگ، کار کرده است، چندی پیش برخی از درسهایی که از همکاری نزدیک با او آموخته را به اشتراک گذاشت.
نعومی گلایت، که به عنوان کارمند شماره ۲۹ به شرکت پیوست زمانی که هنوز فیسبوک نامیده میشد، اکنون مدیر محصول متا و پس از خود زاکربرگ، دومین کارمند باتجربه در این شرکت است. او تجربهی خود از همکاری بیش از ۱۹ سال با زاکربرگ را در قسمت جدیدی از پادکست “لنی” مطرح کرد.
یادگیری مداوم
گلایت گفت: “همیشه میگویم که مارک یک یادگیرندهی همیشگی است، نه کسی که فکر میکند همه چیز را میداند. او سریعترین فردی است که در ارتقای مهارتها دیدهام.” او به یکی از چالشهای شخصی سالیانه مارک اشاره کرد، زمانی که یادگیری زبان ماندارین (یکی از زبانهای چینی) را آغاز کرد و ظرف یک سال به سطح دانشآموزان کلاس هشتم رسید.
زندگی کردن با چهار گام ساده
در دههی گذشته، زاکربرگ چهار گام برای زندگی کردن را در کلاسی درس داد که بعد از ساعات مدرسه برای کودکان یک مدرسه راهنمایی در ایست پالو آلتو برگزار میکردند. او بر روی تخته سیاه نوشته بود:
خودت را دوست بدار.
تنها در این صورت میتوانی به دیگران خدمت کنی.
بر روی چیزهایی که میتوانی کنترل کنی تمرکز کن.
در مورد آن چیزها هرگز تسلیم نشو.
گلایت دربارهی این روند گفت: “به نظر میآید که ما نیز چیزهایی از مارک یاد گرفتهایم، برای مثال هرگز تسلیم نشدن، که یکی از ویژگیهای بارز اوست.” او افزود: “برای من، شماره ۳ واقعا سختترین است، یعنی ‘بر روی چیزهایی که میتوانی کنترل کنی تمرکز کن’، چون گاهی گمان میکنم که میتوانم چیزهای بیشتری را کنترل کنم در حالی که واقعیت اینگونه نیست.”
فرهنگ بازخورد در متا
او همچنین به فرهنگ بازخورد در متا اشاره کرد و گفت: “یکی از کارهای مهمی که مارک به خوبی انجام داده، ایجاد فرهنگی است که شامل تیم مدیریتی میشود و بازخورد به او میدهند.”
معمولا وقتی شما موفقتر یا مشهورتر میشوید یا ثروت بیشتری پیدا میکنید، حلقه بازخوردهای دقیق را از دست میدهید و افراد ممکن است به دلایل مختلفی تمایل نداشته باشند که با شما بهطور کامل صادق باشند. مارک تلاش کرده است که برای خود و شرکت حلقه بازخورد دقیقی ایجاد کند، با احاطه کردن خود و تیم مدیریتیاش با فرهنگی که بازخوردهای مستقیم و صادقانه را تشویق میکند.
رویکرد زاکربرگ به بازخورد
اندرو “باز” باسورث، مدیر ارشد فناورانه متا، قبل از این دربارهی رویکرد زاکربرگ به بازخورد صحبت کرده بود. باسورث گفت که زاکربرگ غالباً ابتدا به شما میگوید که اشتباه میکنید قبل از اینکه بپرسد افراد درباره ایده چه فکری میکنند، به این جهت که ایده را تحت فشار قرار دهد تا واقعی بودن آن را بسنجد. باسورث اضافه کرد که زاکربرگ اغلب تغییرات پیشنهادی را در نهایت اجرا میکند.
زاکربرگ به خاطر رویکرد مستقیمش در ارائه بازخورد به شرکت هم شناخته شده است، مثلاً در یک جلسه در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که “واقعگرایانه، احتمالا عدهی زیادی در شرکت هستند که نباید اینجا باشند.” سال بعد، در دوران مشهور به “سال کارآیی” زاکربرگ، متا به هزاران کارمند گزارش عملکرد ضعیفی داد و به دنبال آن کاهش نیروی کار انجام شد.
نگاهی به دو دهه فرماندهی
زاکربرگ تولد ۲۰ سالگی شرکتش را در فوریه جشن گرفت و اخیراً به دو دهه فرماندهی غول بزرگ فناوری فکر کرد. او اعلام کرد یکی از کارهایی که به عقب نگاه میکند و پشیمان است، این است که به دیدگاههای دیگران در رابطه با کارهایی که آنها معتقد بودند ما اشتباه انجام دادیم اهمیت دادیم، کاری که او فکر نمیکند در واقعیت انجام داده باشند.
او همچنین درباره تغییر تصویر عمومی خود در طول سالها صحبت کرده و گفته است: “اینکه کمی ناشی و ناهماهنگ به نظر برسم و به خاطر واکنشهای منفی موفقیت نداشته باشم باعث شد بیشتر محتاط و رسمی بشوم. هنوز در این زمینه بهترین نیستم، اما با افزایش سن کمی راحتتر با خودم بودن کنار میآیم.”
درسی از مارک زاکربرگ
در نهایت باید گفت تجربهی کار با شخصی همچون زاکربرگ و درسهای یاد گرفته شده از او، نه تنها در دنیای کسب و کار و فناوری، بلکه در زندگی شخصی نیز میتواند الهامبخش باشد. زمانی که با چنین رهبرانی همکاری میکنید، نکاتی مثل تاکید بر خودآگاهی، تمرکز بر چیزهایی که میتوانیم کنترل کنیم و ارائه و دریافت بازخورد صادقانه، مهارتهایی هستند که میتوانند در تمامی جنبههای زندگی موثر باشند.
در دنیایی که دائماً در حال تغییر و تکامل است، یادگیری از افرادی که توانستهاند در این محیط موفق شوند، میتواند ما را در مسیر درست هدایت کند. برای مثال، چگونه AI را در کسب و کار پیاده کنیم؟ یا چگونه با فناوری جدید خرید آنلاین را ساده کنیم؟ میتوانند موضوعات الهامبخشی باشند.
دیدگاهتان را بنویسید