به “ممتاز کلاب” خوش آمدید
روبی بهشدت از اینکه توانسته در هر دو فروشگاه «دلار تری» خوب و بد در شهر کوچک غرب تگزاسش کار کند، هیجانزده است. این فروشگاهها ممکن است فقط چند مایل با هم فاصله داشته باشند، اما از نظر کیفیت، فاصله زیادی بین آنها وجود دارد. مشتریهای شگفتزدهای که به هر دو محل رفتهاند، اغلب از تفاوتهای آشکار بین این دو صحبت میکنند. فروشگاه خوب تمیز است – کفها جارو شدهاند، راهروها باز هستند و کالاها در جای خود قرار دارند. در فروشگاه بد، کالاها در همهجا پخش شدهاند و جعبههای باز نشده راهروها را پر کردهاند.
تفاوتهای فاحش
مسیر گستردهای باید بین اتاق استراحت و یک خروجی برای مواقع اضطراری، مثل آتشسوزی یا تیراندازی، وجود داشته باشد؛ اما کارکنان در فروشگاه بد مجبورند بهصورت نیمرخ راه بروند و از شکاف ۸ اینچی بین جعبهها در راهروها عبور کنند. عواملی که تفاوتها را ایجاد میکند، بهظاهر بسیار کوچک به نظر میرسند. فروشگاه خوب دارای کارکنان ویژه برای ساماندهی کالاها است که وظیفهشان جایگذاری مناسب کالاها است. اما فروشگاه بد چنین کارکنانی ندارد.
مدیریت و شرکت مادر
این مشکل را روبی که یک نام مستعار است، میگوید که بخش بزرگی از تقصیرها به شرکت مادر برمیگردد. او در گذشته دستیار مدیر بوده و میداند که در تماسهای هفتگی چه میگذرد. بهجای اینکه فروشگاههای در حال مشکل را احیا کنند، آنها را به حال خود رها میکنند. “آنها به روند فروششان نگاه میکنند و اگر یک فروشگاه عملکرد ضعیفی داشته باشد، بهجای اینکه سرمایهگذاری بیشتری انجام دهند تا آن را برپا کنند، میگویند: ‘خب، سرمایهگذاری در این فروشگاه ارزش ندارد’ چون مبلغ مشخصی از پول که فکر میکنند باید بدست آورد را نمیآورد. این مشکل را بدتر میکند.”
تجربه خرید و انباشت کالا
بیشتر مردم احتمالاً تجربه خرید در نسخهای از فروشگاه “بد” روبی را داشتهاند. وارد یک فروشگاه دلار یا داروخانه یا فروشگاه دپارتمانی محلی شدهاند و فکر کردهاند که شاید انفجاری رخ داده است. این وضعیت نمایانگر کاهش کلی تجربه خرید حضوری است. فروشگاهها هزینهها را کاهش میدهند، در همه موارد گوشهها را میبرند و عواقب آن را نادیده میگیرند.
نیل ساندرز، مدیر اجرایی در شرکت مشاوره خردهفروشی GlobalData، گفت: “زمانی که هزینهها را کاهش میدهید، تأثیر بسیار سریع و آشکاری بر پارامترهای مالی دارد. خردهفروشان اینکار را میکنند و بسیار خوشحال میشوند که انجام دهند و سرمایهگذاران نیز در انجام آن راحت هستند.” بیشتر بخوانید درباره چگونگی جلوگیری از مشکلات خرید کالا با رباتها.
مشکلات نیروی کار
بسیاری از فروشگاهها به سادگی افراد کافی برای انجام همه وظایف مورد نیاز ندارند، که این بین کمک به مشتریان، بارگذاری قفسهها، تمیزکاری، و تأمین سفارشات حضوری و آنلاین است. بسیاری از فروشگاهها برای جلب نیروی کار در طول سالهای اخیر، نیاز داشتند دستمزدها را افزایش دهند، بهخصوص با توجه به کمبود نیروی کار ناشی از همهگیری. ادامه مطلب درباره نحوه موفقیت برندها در فروش آنلاین.
مدیریت کیفیت و نیروی انسانی
در کل، این یک مسئله مدیریت کیفیت و نیروی انسانی است. هیچ انباری برای نگهداری محصولات وجود ندارد و هیچکسی برای باز کردن جعبهها و قرار دادن آنها نیز نیست. کارکنان تا حد امکان سعی میکنند با شرایط مقابله کنند، اما دائماً تحت فشار قرار دارند.
راهکارهای پیشنهادی
مدیریت خوب میتواند تا حدی کارها را درمان کند و به همین دلیل است که ممکن است یک فروشگاه مرتب باشد در حالی که دیگران همچنان بههمریخته به نظر آیند. اما خردهفروشان در زمینی کار میکنند که حاشیههای سود بسیار نازک هستند. بههمین خاطر، استراتژیهای تکنولوژی برای فروشگاههای آنلاین میتواند در این روند کمک کند.