نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه از کلاهبرداری تابستانه پیشگیری کنیم؟

رازهایی که ریسکفاید فاش کرد: چرا تابستان فصل تقلب در خریدهای آنلاین است؟

امروزه وقتی که از خرید آنلاین حرف می‌زنیم، همیشه نگرانی‌هایی درباره‌ی تقلب‌های اینترنتی و سوءاستفاده از سیاست‌های بازگشت کالا و تخفیف‌ها همراه با آن مطرح می‌شود. شرکت ریسکفاید، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی تحلیل خطر و تقلب، به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد چرا در فصل تابستان تقلب‌های خرید آنلاین بیشتر می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی باید چگونه با این چالش‌ها روبرو شوند.

تغییر رفتار مشتریان به سمت تقلب‌های دوستانه

تقلب‌های دوستانه به نوعی از تقلب‌ها گفته می‌شود که مشتریان به دلیل سیاست‌های بازگشت کالا و تخفیف‌های رو به رشد، اقدام به سوءاستفاده از فروشگاه‌ها می‌کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر ریسکفاید که از فروشندگان در ایالات متحده و بریتانیا گرفته شده، حدود ۷۰ درصد از آنها گزارش داده‌اند که در تابستان امسال شاهد افزایش بازگشت‌های تقلبی کالا، سوءاستفاده از کدهای تخفیف و دیگر روش‌های سوءاستفاده بوده‌اند. این میزان حتی از فصل تعطیلات دسامبر هم بیشتر بوده است.

چرا تابستان؟

تحقیقات ریسکفاید نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی در تابستان بیشتر احتمال دارد که به رفتارهای تقلبی در خرید روی بیاورند. دلیل این امر عمدتاً فشارهای مالی و هزینه‌های اضافی تابستانی مثل سفر، مراسم خاص و تعطیلات است. همین الگوی رفتاری در بریتانیا هم مشاهده شد، به طوری که ۱۸ درصد از خریداران بریتانیایی رفتارهای مشابهی داشتند.

سوءاستفاده از سیاست‌های فروشگاه‌ها

زارش ریسکفاید نشان می‌دهد که سیاست‌های انعطاف‌پذیر بازگشت کالا و تبلیغات محصول به همان اندازه که باعث جذب مشتریان وفادار می‌شود، زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های گسترده‌ای هم هست. جلبکلس من، متخصص ریسکفاید، توصیه می‌کند که فروشندگان برای مقابله با این سوءاستفاده‌ها، باید داده‌های مصرف‌کنندگان را از سیستم‌های مدیریت سفارش، سیستم‌های مجوز بازگشت کالا، سیستم‌های تیکت خدمات مشتریان و پلتفرم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنند. این فرآیند به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا تصویر جامعی از هر خریدار ایجاد کرده و مشتریان خوب را از متقلبان دوستانه و کسانی که بیش از حد سوءاستفاده می‌کنند، جدا کنند.

چرا تابستان فصل سوءاستفاده است؟

در ایالات متحده، ۵۲ درصد از خریداران در تابستان بیشتر از فصول سرد خرج می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تابستان به فصلی مرسوم برای رفتارهای تقلبی خرید تبدیل شود. یکی از دلایل اصلی برای انجام این سوءاستفاده‌ها خرید اقلام بیشتر به منظور کاهش هزینه‌های کلی است. مشتریان به دنبال خرید بیشتری هستند اما می‌خواهند کمتر پرداخت کنند. به ویژه، هزینه‌های مربوط به سفر، مراسم خاص و تعطیلات تابستانی مشوق‌های قوی‌ای برای این رفتارهای تقلبی است.

نتایج یک تحقیق

یکی از شکل‌های اصلی سوءاستفاده در خرید، مربوط به استفاده چندباره از کوپن‌ها و تخفیف‌ها است. بر اساس گزارش‌ها، در ایالات متحده ۵۸ درصد از مصرف‌کنندگان از آدرس‌های ایمیل مختلف برای استفاده مجدد از کوپن‌ها و تخفیف‌ها استفاده کرده‌اند. در بریتانیا نیز ۴۸ درصد از مصرف‌کنندگان به این رفتار اعتراف کرده‌اند.

چالش‌های مواجهه با تقلب در بین مصرف‌کنندگان

سوءاستفاده از سیاست‌ها باعث خسارات مالی قابل توجهی برای فروشندگان می‌شود. در عین حال، ارائه فرصت‌هایی برای بازگشت کالا و صدور بازپرداخت‌های بدون چالش برای حفظ مشتری‌های خوب و به‌ویژه در فصل‌های پر رقابت خرید ضروری است. برای یافتن تعادل درست، به گفته جلبکلس من، باید منابع سوءاستفاده را شناسایی کرده و یک واکنش موثر و درست ارائه کرد.

محدودیت‌های هوش مصنوعی در مقابله با تقلب

مانند سایر پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی، ریسکفاید نیز برای پیدا کردن تقلب‌کاران از هوش مصنوعی استفاده کرده است. با این حال، بسیاری از فروشندگان از اعتماد به هوش مصنوعی برای وظایف امنیتی خودکار دریغ می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل