راز مارکتینگ نتفلیکس !
سلام . توی این ویدیو میخوام با شما درباره ی راز بزرگ شرکت نتفلیکس صحبت کنم. که چطور فروش و درآمدش رو تصاعدی افزایش داد. حتما تا انتهای ویدیو با ما همراه باشید.
ویدیو راز مارکتینگ نتفلیکس:
متن ویدیو راز مارکتینگ نتفلیکس:
امروزه خیلی سخته که بخوایم کسی رو پیدا کنیم که در مورد وبسایت netflix نتفلیکس و موفقیت اون چیزی ندونه.
بالای ۱۲۵ میلیون مشترک از ۱۹۰ کشور دنیا کاربر داره که ازین بابت وبسایت نتفلیکس با مارکتینگ قدرتمندی که داره بسیار موفق هست.
و بسیاری از پهنای باند جهان رو به خودش اختصاص میده
نتفیلیکس نه تنها جایگذین تلوزیون شده بلکه نحوه ی استفاده از رسانه ها رو هم عوض کرده
نتفلیکس در آپریل ۱۹۹۸ از طریق پست کردن دی وی دی فیلم ها اغاز به کار کرد و سال های بعد به شکل اشتراکی دراومد
تقریبا ۱۰ سال بعد نتفلیکس شروع به ارائه فیلم ها به صورت انلانی کرد و شیوه ی تماشای فیلم ها رو کلا تغییر داد
امروز یکی از بزرگترین تولید کننده های فیلم و هالیوود است. و بزرگترین گیشه ها رو در اختیار داره
ممکنه بخواید بدونید که نتفلیکس چطور از یه ارائه دهنده دی وی دی به سرویس انلاین ویدیو تبدیل بشه؟
نتفیلیکس در شروع به کاربراش این امکان رو میداد تا بتونن لیستی از فیلم هایی که میخوان
در آینده ببینن ولی الان فرصت ندارن رو بسازن. به این شکل وقتی کاربرا وقت ازاد داشتن نتفیلیکس اون فیلم ها رو یادآوری میکرد
اما به این سادگی هم نبود اینکار یک نتیجه ی عجیب و غریب و غیر منتظره داشت.
نتفیلیکس متوجه چیزی در داده های خودش شد
اینکه کاربران لیست های خودشون رو پر از فیلم هایی میکردن که میخوان تماشا کنن
در حقیقت با اشتیاق زیادی لیست ها رو میساختن
اما چند روز وقتی همون فیلم ها برای تماشا بهشون پیشنهاد میشد اونها به ندرت رغبت به نگاه کردنش داشتن
این برای نتفلیکس کمی عجیب بود. چه مشکلی میتونست وجود داشته باشه؟
همه کسایی که میخواستن این فیلم ها رو نگاه کنن ، چرا بعد از یاداوری اینکارو نمیکردن؟
پس اینجا بود که راز رشد نتفلیکس کشف شد.
خوب جواب این معما در یکی از خصوصیات رفتار انسان پنهان شده است.
این یه تمایل معمولی انسان هست که وقتی خودش رو در آینده تصور میکنه
سعی میکنه کاری با ارزش انجام بده. با خودمون میگیم من فردا میخوام چیکار کنم؟
من میخوام بهترین نسخه خودم باشم هرچند که اون فردای رویایی هرگز نمیاد
یا مثلا موقع سال جدید با خودمون قرار های زیادی میزاریم
روز اول هر سال به خودمان قول می دهیم که کارها و عادت های خیلی خوبی بسازیم
و موارد اشتباه و کارهای الکی رو حذف کنیم ولی بعد یک ماه میشیم همون نسخه همیشگی خودمون
وقتی نتفلیکس از مردم پرسید که در روزهای اینده چه فیلم هایی ور میخوان نگاه کنن
و مردم لیست هایی از فیلم های زیادی ساختند فیلم های روشنفکرانه و طولانی
مثل فیلم سیاه و سفید یا مستند جنگ جهانی و زندگی نامه ها
اما چند روز بعد اونها تمایل دارند فیلم های کمدی و عاشقانه نگاه کنن. در واقع به طور مداوم به خودشون دروغ میگفتند
و به این خاطر نتفلیکس netflix امکان ساخت لیست فیلم ها رو برای کاربراش غیر فعال کرد
و به جای آن شروع به ساخت یه مدل جدید بر اساس میلیون ها کلیک و بازدید از مشتریان مشابه هم گرفت.
و به کاربرها لیستی از فیلم هایی پیشنهاد میداد نه بر اساس فیلمهایی که ادعا میکردن دوست دارن.
بلکه بر اساس داده ها و فیلم هایی که قبلا مشاهده کردن
نتیجه این شد که مشتریان بیشتر از netflix بازدید کردند و به طور مکرر فیلم فیلم های بیشتر نگاه میکردن
بنابراین چیزی که ما میتونیم از نتفیلیکس یاد بگیریم اینه که
به اون چیزی که مردم میگند اعتماد نکنیم بلکه به کارهایی که انجام میدن اعتماد کنیم. (پایان)