نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه AI را با احتیاط در خرده‌فروشی به کار ببریم؟

مزایا و مخاطرات به‌ کارگیری هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی

صنعت خرده‌فروشی به شدت به استفاده از هوش مصنوعی و تأثیر آن بر بهبود بازاریابی و خدمات مشتریان امیدوار است. با این حال، این اشتیاق ممکن است گاهی به بیش از حد خوش‌بینانه بودن تبدیل شود.

پیشرفت‌های اخیر در خرده‌فروشی

طبق نظر سنجی BDO از مدیران مالی صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۴، بیش از نیمی (۵۵%) از خرده‌فروشان در حال حاضر سیاست‌هایی برای استفاده داخلی از هوش مصنوعی مولد تنظیم کرده‌اند و همچنین نزدیک به نیمی (۴۵%) از آنها در حال ایجاد یک پلتفرم اختصاصی برای هوش مصنوعی مولد هستند.

خطرات و چالش‌ها

تنها ۱۲% از مدیران مالی خرده‌فروشی به تعصبات هوش مصنوعی به عنوان یک ریسک اصلی اشاره کرده‌اند. در حالی که تقریباً نیمی (۴۵%) از خرده‌فروشان امروزی از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی برای تعیین زمان تخفیفات و تبلیغات کلیدی است تا فروش‌ها حفظ شوند.

تأکید بر خلاقیت در مقابل تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده

تیرنان بر این باور است که هر دو هدف یعنی تولید ارزش بیشتر و تمایز در بازار رقابتی اهمیت دارد، اما تأکید می‌کند که توانمندی‌های خلاقانه هوش مصنوعی مولد به خرده‌فروشان فرصت‌های بی‌پایانی را ارائه می‌دهد. هرچند این فرآیند بدون ارزیابی جامع از مخاطرات مربوطه تحقق می‌یابد.

تداوم افزایش قیمت توسط مدیران مالی

در پایان سال گذشته مشخص شد که مصرف‌کنندگان در این بازی پیروز هستند، چون بسیاری از خرده‌فروشان تخفیفات بیشتری قبل از فصل تعطیلات ارائه کرده‌اند. اکنون، خرده‌فروشان سعی دارند این تخفیفات را کاهش دهند، که این منجر به یک وضعیت مبهم در قیمت‌گذاری شده است.

مدیریت زنجیره تأمین و فناوری‌های پیشرفته

برای حل این معضل زنجیره تأمین، مدیران مالی خرده‌فروشی به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند مدل‌سازی سناریو و هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده روی آورده‌اند. در این راستا، ۵۹% از ایشان برنامه‌ریزی کرده‌اند که از تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری برای پیش‌بینی بهتر، هماهنگی و مدیریت تقاضا استفاده کنند تا تصمیم‌گیری‌های مطلوب‌تر در موجودی انبار انجام دهند.

رویکرد محتاطانه برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی

چگونگی بهره‌برداری خرده‌فروشان از هوش مصنوعی بسیار حیاتی است. آنها باید با یک روش سنجیده و استراتژیک به این فناوری نزدیک شوند. عجله کردن بهترین روش نیست.

راه‌حل‌های خلاقیت در برابر تجزیه و تحلیل

برای غلبه بر مشکلات زنجیره تأمین امروزی، گزارش BDO پیشنهاد می‌کند که خرده‌فروشان چهار تاکتیک اساسی را مد نظر قرار دهند:

استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی سناریو
اولویت‌بندی انطباق با گزارش‌دهی ESG (محیطی، اجتماعی، و حکومتی)
مدیریت فعالانه اختلالات هنگام تغییر تأمین‌کنندگان

دلایل خوش‌بینی صنعت خرده‌فروشی نسبت به هوش مصنوعی

کیرستی تیرنان: هوش مصنوعی به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا از داده‌های بلندمدت خود برای بهبود تجربه مشتری، بهینه‌سازی مدیریت موجودی، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد استفاده کنند.

چگونه با هوش مصنوعی فروش آنلاین را بهتر کنیم؟

هوش مصنوعی می‌تواند به خرده‌فروشان کمک کند تا تقاضا را پیش‌بینی کرده و خودکارسازی تأمین مجدد و جلوگیری از کمبود یا فزونی موجودی را انجام دهند.

نقش هوش مصنوعی در دفاتر پشتیبان خرده‌فروشی

هوش مصنوعی می‌تواند به طور کامل وظایف مالی را تغییر دهد، مانند پردازش فاکتورها، تشخیص تقلب و مدیریت ریسک، که علاوه بر آزاد کردن زمان و منابع برای فعالیت‌های استراتژیک‌تر، می‌تواند همکاری و ارتباط بین بخش‌های مختلف مانند بازاریابی، فروش و عملیات را با ارائه بینش‌های مبتنی بر داده‌ها برای بهبود کارایی و رضایت مشتری افزایش دهد.

خروج از نسخه موبایل