نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه فرهنگ سازمانی در دورکاری را تقویت کنیم؟

تبدیل شدن به یک شرکت با اولویت کار از راه دور

به‌دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹، بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند که عملیات خود را به‌صورت مجازی و از راه دور ادامه دهند. Affirm نیز یکی از این شرکت‌ها بود که تصمیم گرفت به‌طور کامل به کار از راه دور روی آورد. مایکل لینفورد، مدیر عملیات این شرکت، در مصاحبه‌ای با Business Insider در این باره اظهار داشت که این تصمیم یکی از بهترین تصمیماتی بود که آنها اتخاذ کردند، چرا که به شرکت و کارکنانش اجازه داد در محیطی انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر کار کنند.

فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا

یکی از چالش‌های اصلی کار از راه دور، حفظ و تقویت فرهنگ سازمانی است. در این راستا، مکس لِوچین، مؤسس و مدیرعامل Affirm، مفهوم “فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا” را معرفی کرد. این فرهنگ به معنای کار کردن افراد به صورت مفید و موثر در جهت اهداف شرکت همراه با همکاری و کمک به یکدیگر است؛ به طوری که در این بین احساس خوشایندی دارند.

تأکید بر تعامل و ارتباطات حضوری

اگرچه کار از راه دور مزایای زیادی دارد، اما ارتباطات حضوری یکی از مولفه‌هایی است که فرهنگ سازمانی را تقویت می‌کند. لینفورد توضیح می‌دهد که هر چند ماه یک‌بار، کارکنان شرکت در شهرهایی مانند آستین، تگزاس گرد هم می‌آیند. آنها فضایی مانند WeWork اجاره می‌کنند تا کارکنان بتوانند بدون تمرکز بر کارهای روزانه، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دیدگاه‌ها و ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

جلوگیری از ایجاد فضایی “ما در مقابل آنها”

یکی از مشکلات رایج در محیط‌های بزرگ اما مجازی، ایجاد دینامیک “ما در مقابل آنها” است که می‌تواند مانع از همکاری مؤثر بین تیم‌های مختلف شود. لینفورد و لِوچین بر این باورند که ایجاد جلسات متقابل بین تیم‌ها و فراهم آوردن فرصت‌هایی برای تعامل همکاران از بخش‌های مختلف، به کاهش این دینامیک کمک می‌کند.

مثالی از اسپاتیفای

در کنار Affirm، شرکت دیگری که به سمت کار از راه دور روی آورده است، اسپاتیفای است. این شرکت اعلام کرده که برخلاف غول‌های فناوری مانند آمازون، متا، اپل و گوگل که به مدل‌های کار حضوری بازگشته‌اند، از حضور فیزیکی کارکنان خودداری نخواهد کرد. سیاست‌های انعطاف‌پذیر اسپاتیفای منجر به کاهش نرخ ریزش کارکنان، افزایش تنوع در محیط کار و کاهش مدت زمان استخدام شده است.

اما کاترینا برگ، مدیر منابع انسانی اسپاتیفای، اذعان می‌کند که همکاری مجازی همچنان چالش‌برانگیز است. به گفتۀ او، اگرچه کار مجازی چالش‌هایی دارد، اما هدف اسپاتیفای این نیست که به‌محض ظاهر شدن ترندی جدید، کارکنان را مجبور به بازگشت به دفتر کند.

نتیجه‌گیری

تجربه شرکت Affirm و اسپاتیفای نشان می‌دهد که با وجود چالش‌های موجود در محیط کار از راه دور، فرصت‌های زیادی نیز برای ایجاد یک محیط کار مؤثر و فرهنگ سازمانی قوی وجود دارد. ایجاد جلسات حضوری هر چند وقت یک‌بار، تمرکز بر تعامل بین تیم‌ها و توجه به نیازهای فردی کارکنان، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. با بهره‌گیری از این استراتژی‌ها، شرکت‌ها می‌توانند نه‌تنها به حفظ فرهنگ سازمانی خود بپردازند، بلکه آن را به سوی بهبود و تعالی هدایت کنند.

چگونه AI را با احتیاط در خرده‌فروشی به کار ببریم؟

آینده تجارت الکترونیک پس از کرونا

چگونه AI تجربه مشتری در خرده‌فروشی را متحول می‌کند؟

خروج از نسخه موبایل