حل چالش سودآوری در تجارت الکترونیکی بینالمللی
تجارت الکترونیکی (e-commerce) به معنای خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت است. زمانی که کسبوکارها تصمیم میگیرند محصولات خود را به بازارهای دیگر کشورها ارسال کنند، به این نوع فعالیت، تجارت الکترونیکی بینالمللی یا مرزی میگویند. این کار به دلایل مختلفی میتواند چالشبرانگیز باشد و یکی از مهمترین چالشها، بازگرداندن کالا توسط مشتریان خارجی است.
مدیریت بازگشت کالا از مشتریان دیگر کشورها میتواند به ظاهری دلهرهآور باشد، اما نیازی نیست که این مسئله مانع از گسترش فروش شما شود. پلتفرمهای بازاریابی تجارت الکترونیکی میتوانند به خردهفروشان کمک کنند تا مدیریت بازگشت کالا و برآورده ساختن تقاضاها را بهبود ببخشند.
شرکت ReturnBear که در زمینه مدیریت بازگشت بینالمللی کالا تخصص دارد، راهحلی مناسب ارائه میدهد. این شرکت فرآیند بازگرداندن کالاها را بهینهسازی میکند و به مشتریان یک تجربه بازگشت محلی ارائه میدهد، در حالی که هزینههای لجستیکی (مرتبط با عرضه و توزیع کالا) را برای فروشندگان کاهش میدهد.
گسترش بازار به کشورهای دیگر میتواند سودآور باشد
گسترش بازار به کشورهایی دیگر میتواند به شما کمک کند که تعداد بیشتری مشتری داشته باشید و مبالغ بیشتری کسب کنید. اما چرا باید به خودتان زحمت دهید که این درآمد بالقوه را از دست بدهید؟ به خصوص که بازار تجارت الکترونیکی بینالمللی در سطح جهانی به ۷۹۳ میلیارد دلار رسیده است و نرخ رشد سالانه آن از ۲۰۲۲ به بعد ۲۵.۱٪ بوده است. بخش زیادی از این بازار در اروپا است که ارزش آن به ۶۳۱ میلیارد دلار رسیده است و شامل بیش از ۵۴۰ میلیون مصرفکننده عمدتاً مرفه است.
طبق سخنان سیلویا نگ، مدیر عامل ReturnBear، بازار تجارت الکترونیکی کانادا در سال گذشته به ۸۲ میلیارد دلار رسید، در حالی که استرالیا و بریتانیا به ترتیب ۳۰ و ۱۹۶ میلیارد دلار به این بازار اضافه کردند.
در حالی که فروشندگان ممکن است خودشان سعی کنند مشکلات لجستیک معکوس (بازگرداندن کالا) را حل کنند، نبود دید کافی مانع موفقیت بسیاری از آنها میشود. سیلویا نگ میگوید: “شما نمیتوانید چیزی را که نمیبینید، بهینهسازی کنید. بنابراین همه چیز به حل مسئله نبود دید در بازگشتها برمیگردد.”
بهینهسازی بازگشتهای بینالمللی برای حداکثر سود
چقدر از درآمد سالانه یک شرکت ممکن است به خاطر بهینه نکردن بازگشتهای بینالمللی از دست برود؟ پاسخ کوتاه نگ بگوید: “خیلی زیاد!”
ارسال بینالمللی گرانقیمت است، به ویژه زمانی که مرزی است. مثلاً برچسب ارسال سریع برای بازگرداندن کالا به ایالات متحده از کانادا، بریتانیا یا استرالیا بیش از ۲۰ دلار هزینه دارد.
بسیاری از برندها به دلیل این هزینهها حاشیه سود خود را از دست میدهند. اگر آنها تصمیم بگیرند هزینه ارسال بازگشت کالا را بپردازند، احتمالاً در پایان دچار ضرر خواهند شد. علاوه بر این، ممکن است خردهفروشان نتوانند محصول بازگردانده شده را دوباره بفروشند. اگر فروش بهعنوان یک محصول فصلی یا مد روز صورت گرفته باشد، ممکن است ارزش موجودی نیز از دست برود.
نگ میگوید که حل این مسئله گرانقیمت نیاز به نظارت و بهینهسازی لجستیک معکوس دارد. اولین قدم برای فروشندگان این است که نقشهای جامع از مسیر بازگشت ایجاد کنند و دادهها را در یک سیستم مرکزی جمع کنند.
هنگامی که این نقشه در دسترس باشد، فروشندگان میتوانند بر استفاده از اطلاعات جمعآوریشده برای شناسایی نقاط بهینهسازی تمرکز کنند.
چگونه کار میکند؟
برای سادهتر کردن فرآیند بهینهسازی، فروشندگان میتوانند از یک راهحل کامل مانند ReturnBear استفاده کنند. در غیر این صورت، آنها باید راهحلهای مختلف را جمعآوری کنند و برای جمعآوری همه اطلاعات لازم، تلاش زیادی روی دادهها بگذارند.
فرآیند ReturnBear بازگشتها و تعویضها را از طریق پورتالی خودکار میکند که نیاز به بررسی و تأیید دستی هر درخواست برگشت را برطرف میکند. تنها کاری که فروشنده نیاز دارد انجام دهد، تعیین سیاستهای بازگشت است؛ ReturnBear بقیه کارها را انجام میدهد.
این سیستم به خردهفروشان کمک میکند تا با ترغیب مشتریان به تعویض محصولات یا انتخاب اعتبار در فروشگاه و پاداشها، بازگشت را کاهش دهند و مشتریان را به خرید بیشتر تشویق کنند.
تجربه مشتری بهتر، فروش بیشتر
ReturnBear به عنوان تنها ارتباط اصلی برای همه نیازهای بازگشت برای فروشنده عمل میکند، از خدمات مشتری تا تجربه بهینهسازی.
این یک راهحل ساده، کارآمد و پایدار برای مدیریت بازگشت محصول برای مشتریان بینالمللی است.
مقابله با سوء استفاده و تقلب در تجارت الکترونیکی بینالمللی
نگ هشدار میدهد که مدیریت مشکلات هزینهبر بازگشت محصول تنها مانع بالقوه برای فروش بینالمللی نیست. سوء استفاده و تقلب توسط خریداران نیز میتواند برای خردهفروشان ناآماده مخرب باشد.
بر اساس اتحادیه ملی خردهفروشی در ایالات متحده، این دو واقعیت سال گذشته موجب ضرر ۱۰۱ میلیارد دلاری شدند. مقابله با تقلب به ویژه زمانی که کالاها باید از مرزی بینالمللی عبور کنند، دشوار است.
دقت اهمیت دارد
هیچ راز خاصی برای موفقیت در فروش بینالمللی وجود ندارد. فروشندگان باید کارهای زیادی را به درستی انجام دهند تا موفق شوند.
آنچه که در کشور پایه فروشنده به خوبی عمل میکند، ممکن است در حوزههای بینالمللی مشکلاتی ایجاد کند. فروشندگان باید به تفاوتهای فرهنگی و انتظارات بپردازند. برای مثال، در بریتانیا از کمدها برای بازگشت کالا استفاده میشود اما در آمریکای شمالی چندان محبوب نیست.
مدیریت هزینهها، عوارض و رقابت در بازارهای جهانی
تصمیم به جذب فروش بیشتر با ارائه ارسال رایگان میتواند سودآوری را نابود کند. بسته به تراکم جمعیتی یک کشور، هزینههای ارسال میتواند بسیار بیشتر از آنچه در ایالات متحده معمول است.
مالیاتها، عوارض و نیازمندیهای تطبیقپذیری نیاز به دقت زیادی دارند. بازارهای مختلف مقررات مختلفی دارند.
بهترین شیوهها، سودآوری بیشتر
نگ پیشنهاد میکند که فروشندگان ابتدا با انجام تحقیقات لازم برای درک پیچیدگیهای بازارهای بینالمللی شروع کنند. این شامل تحقیق درباره تفاوتهای فرهنگی و رفتار مصرفکننده است.
به عنوان مثال، مصرفکنندگان کانادایی ممکن است محصولات دوستدار محیط زیست را ترجیح دهند. خریداران بریتانیا ممکن است به گزینههای ارسال سریعتر تمایل داشته باشند.
این تحقیق میتواند به فروشندگان کمک کند تا استراتژی خود را اطلاع دهند و پیشنهادات را به نیازهای خاص هر بازار بچسبانند.