نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه در خرید آنلاین از تهدیدات AI جلوگیری کنیم؟

خطر بزرگ در خرید آنلاین: نقش هوش مصنوعی در تهدیدات سایبری

با رشد و توسعه هوش مصنوعی، دغدغه‌های جدیدی درباره امنیت و کاربردهای ناعادلانه آن پدید آمده است. این نگرانی‌ها به اوج خود رسیده و سوءاستفاده‌کنندگان نیز از این نگرانی‌ها برای حمله به عادت‌های خریداران آنلاین استفاده می‌کنند.

کومار دساتی، مسئول اطلاعات امنیتی در شرکت دیجیتال ریور، معتقد است که عدم قطعیت موجب افزایش ترس می‌شود. او تأکید دارد که پیاده‌سازی بهترین روش‌ها برای جلوتر ماندن از تهدیدات خرید آنلاین ضروری است، به ویژه با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از مردم به خاطر عدم توانایی در اعتماد کامل به هوش مصنوعی نگران هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند علی‌رغم مزایایی که هوش مصنوعی برای خریداران فراهم می‌کند، مسائل امنیت داده و حریم خصوصی همچنان از دغدغه‌های اصلی هستند. به گفته دساتی، تردیدها با گسترش استفاده از هوش مصنوعی افزایش یافته و کلاهبرداران دیجیتال از این ترس‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند.

آگاهی خریداران؛ ابزار مهمی در برابر سناریوهای حمله

با توجه به تهدیدات جدی کلاهبرداری و سرقت حساب کاربری که استفاده غیرقانونی از هوش مصنوعی به همراه دارد، آنلاین شاپرها نباید بی‌خبر از خطرات باشند. اگر خریداران تمایل نداشته باشند که جوانب هوش مصنوعی را بشناسند، احتمال افتادن در دام کلاهبرداران آنلاین به شدت افزایش می‌یابد.

یکی از باورهای غلط امروز این است که هوش مصنوعی می‌تواند امنیت را بهبود بخشد؛ به این معنا که ممکن است یک روش مقابله قدرتمند در برابر تهدیدات دیگر مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند جعل عمیق (deepfakes)، شود.

واقعیت‌های هوش مصنوعی در امنیت سایبری

ساخت دفاع دیجیتال مؤثر با استفاده از هوش مصنوعی همچنان در مراحل ابتدایی است. دساتی ابزار می‌کند که اعتماد به هوش مصنوعی جهت شناسایی تهدیدات پیشرفته مانند جعل عمیق چالش‌برانگیز است و هنوز هم عنصر انسانی برای کاهش تهدیدات ضروری باقی می‌ماند.

اقدامات لایه‌ای اکنون در حالی که باید منتظر آینده بمانیم

فروشندگان و خریداران به طور یکسان باید از رویکردی لایه‌ای به امنیت آنلاین استفاده کنند. دساتی تأکید می‌کند که امنیت وظیفه همه است و نه تنها فروشندگان باید ابزارهای لازم برای محافظت از مشتریان را فراهم کنند، بلکه مشتریان نیز باید از آن ابزارها به درستی استفاده کنند.

استفاده از شیوه‌های احراز هویت دو مرحله‌ای می‌تواند لایه‌ای اضافی از حفاظت را برای خریداران فراهم کند. این رویکرد لایه‌ای باید جامع و فراگیر باشد.

اقدامات متفاوتی برای فروشندگان و خریداران

در حالی که فروشندگان باید سبدهای خرید امن و تدابیر محافظتی مطمئنی ارائه کنند، مصرف‌کنندگان باید از آنها به درستی استفاده کنند. سهم زیادی از این مسئولیت بر عهده فروشنده است.

فروشندگان باید به طور مداوم تهدیدات جدید را با فناوری مناسب مهار کنند. مشتریان نیاز به واکنش دارند و باید به دستورالعمل‌های فروشندگان در مورد پروتکل‌های صحیح توجه کنند.

رمزهای عبور منحصر به فرد استفاده کنند و آنها را به طور منظم تغییر دهند، و از قابلیت‌های احراز هویت چند مرحله‌ای بهره‌برداری کنند.

روش‌های بهتر از مقررات

دساتی خاطرنشان می‌کند که مقررات غالباً قابل پیش‌بینی نیستند. امنیت تمرکز اصلی خواهد بود زیرا دولت‌ها به تعریف مرزهای محافظتی هوش مصنوعی نزدیک‌تر می‌شوند.

با گسترش بازارهای جدید، هر برند با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود که نیاز به مقررات و امنیت را بیشتر می‌کند. اما، دساتی معتقد است که تنها داشتن مقررات برابر با امنیت نیست.

او تأکید دارد که یک بنیان قوی بهترین دفاع در برابر ریسک‌های نوظهور است. ایجاد آگاهی و آموزش مناسب برای مصرف‌کنندگان نیز حیاتی است.

آگاهی از تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی، مانند فیشینگ یا شبیه‌سازی برند، برای هر کس که در فضای تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند ضروری است. همواره مطمئن شوید که در مواجهه با پیام‌های مشکوک از طریق ایمیل، متن یا تماس تلفنی، از صحت مسئله از طریق منابع رسمی اطمینان حاصل می‌کنید.

خروج از نسخه موبایل