هماهنگی با روندهای تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۲ و سالهای آینده
تغییرات در دنیای تجارت الکترونیکی همیشه با سرعت بالایی اتفاق میافتند. درست است که بیماری کووید-۱۹ همه چیز را به سطح جدیدی برد، اما بسیاری از عوامل خارجی قبلاً نقشی در این تغییرات داشتند.
در حالی که برخی کسبوکارهای آنلاین با تغییرات به خوبی روبهرو شدهاند و آمادگی تغییر و سازگاری با شرایط را دارند، برخی دیگر به سادگی در حال عقب ماندن هستند. پیام برای این گروه از خردهفروشان واضح است: مشتریان دیگر در فروشگاههای شما نیستند، بلکه فروشگاه شما باید دنیای آنها باشد، فارغ از اینکه از کدام کانال خرید میکنند.
اما حتی اگر کانال خرید، آنلاین باشد، رشد در این بخش لزوماً به افزایش تبدیلها (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) منجر نمیشود. بنابراین این کسبوکارها نیاز به تغییر دارند و آن هم به سرعت. سوال بزرگ این است: چگونه؟
چگونه به این نقطه رسیدیم
بیایید در ابتدا ببینیم چگونه به این نقطه رسیدیم و پنج تغییر بزرگ را که برندها و خردهفروشان امروز با آن مواجه هستند شناسایی کنیم:
۱. سرگرمی به دنیای آنلاین منتقل شده است
در حالی که روز به روز خریداران بیشتری به سمت خرید آنلاین میروند، قبلاً برندها و خردهفروشان عمدتاً در فروشگاهها به مشتریان خوش میگذشتند و لحظاتی جذاب و شگفتانگیز فراهم میکردند که آنها را از رقبا متمایز میکرد.
تجربههای آنلاین معمولاً کاربردی بودهاند. تمرکز بر روی ایجاد یک مسیر مشتری روان از ابتدا تا پرداخت نهایی بوده است. اما این اجازه نداد که ارزش افزودهای به شکل سرگرمی یا هیجان به مشتریان ارائه شود. برجسته بودن سخت بوده است.
۲. شبکههای اجتماعی ما را از صفحه اصلی دور کردهاند
شبکههای اجتماعی نحوه خرید آنلاین مردم را تغییر دادهاند. چه در خود پلتفرمها مثل اینستاگرام باشد و چه ارجاع مردم به کانالهای دیگر، مشتریان در نقطههای مختلف تماس با برندها تعامل دارند.
….
چگونه برندها میتوانند همچنان مرتبط بمانند
حال که تغییرات را شناسایی کردهایم، برندها باید زمان و تلاش خود را به چه چیزی اختصاص دهند تا به این تغییرات پاسخ دهند و برای مشتریان امروزی و همچنین در آینده همچنان مرتبط بمانند؟ در زیر چهار توصیه آورده شده است:
۱. برای دنیای تماماً دیجیتال آماده شوید
دیگر تجربیاتی کوچک در دیجیتال یا واکنشگرایی کافی نیست. برندها و خردهفروشان باید در فناوریها و پلتفرمهای دیجیتال جدید سرمایهگذاری کنند که استراتژیای با محوریت دیجیتال و مشتریمحور را پشتیبانی کنند.
رقابت در دنیایی که تماماً دیجیتال خواهد بود دشوار خواهد شد. موفقیت بسته به توانایی در ایجاد تجربیاتی برای مشتریان و ارائه آنچه آنها میخواهند، دقیقاً زمانی که میخواهند، خواهد بود. در غیر این صورت، آنها هیچ مشکلی در مراجعه به جای دیگر نخواهند داشت.
۲. تجربه را تغییر دهید، نه فقط محتوا را
وقت آن است که برندها و خردهفروشان با تجربههای مشتریان متمایز شوند — چگونه این تجربهها را به مشتریان ارائه دهند، به کدام کانالها، چگونه این کار را به طور مداوم انجام دهند و سپس شخصیسازی و مرتبط بودن را اضافه کنند.
….
۳. رویکرد چابک را در پیش بگیرید
نمیتوان انکار کرد که ارائه رویکردی مشتریمحور و اولویت دیجیتال بستگی به فناوری دارد و مهمتر از آن به این که چگونه کسبوکارها همه فرآیندها و جریانهای کاری خود را شکل داده و مدیریت میکنند.
۴. مدیریت تجربیات دیجیتال با محتوا، نه کد
کلید برای برندها و خردهفروشان یافتن پلتفرمهایی است که به آنان اجازه دهند تجربه مشتریان را با محتوا تعریف کنند، نه با کد. با این راهحلها، آنها میتوانند قالبها و زبانهای قالببندی پیچیدهای که نیاز به توسعهدهندگان برای اعمال تغییر دارند را حذف کنند و به جهانی بروند که تغییر تجربیات آسان، سریع و به راحتی قابل مقیاسپذیری باشد.
با پذیرش این توصیهها، سازمانهای تجارت الکترونیکی میتوانند یک پایگاه مشتری وفادار بسازند، فروش خود را افزایش دهند و در سال ۲۰۲۲ و سالهای آینده موفق شوند.