چگونه با احساسات مشتریان ارتباط برقرار کنیم؟
قدرت شور و شوق: استفاده از پیوندهای احساسی مصرفکنندگان
راجا راجامانار، مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات Mastercard، به عنوان یکی از “نوآورترین مدیران بازاریابی” در سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است. استفاده از شور و شوق افراد میتواند الهامبخش پیوندهای احساسی با مصرفکنندگان باشد. راجامانار معتقد است که استراتژی بازاریابی مبتنی بر شور و شوق میتواند برای رشد بلندمدت یک شرکت موثر باشد.
احساسات و رفتار مصرفکننده
بازاریابان از دیرباز میدانند که احساسات، نه منطق، اغلب رفتار مصرفکننده را هدایت میکند. بر اساس یک مطالعه از مدرسه کسبوکار هاروارد، حدود ۹۲٪ تصمیمات خرید بر اساس احساسات گرفته میشود. این ایده به دهه ۱۹۵۰ بازمیگردد؛ زمانی که تلویزیون به عنوان یک رسانه نوظهور به برندها امکان روایت داستانهایی جذاب و احساسی را داد.
تجارت در جهان پر هرج و مرج
با توجه به پیشرفتهای بزرگ در رسانهها، فناوری و ارتباطات از آن زمان تاکنون، بازاریابان همچنان در حال استراتژیسازی برای برانگیختن احساسات مردم هستند. با توجه به اینکه توجهات اکنون بیشتر از همیشه پراکندهشده، ایجاد یک پیوند احساسی واقعی تبدیل به یک چالش بزرگ شده است.
تمرکز بر آنچه ما را متحد میکند
تعریف مخاطب براساس شور و شوقهای آنها و استفاده از احساسات مثبت مرتبط با آن شور و شوقها، میتواند راهی موثر برای ارتباط در محیط امروز باشد. به جای تقسیمبندی مصرفکنندگان بر اساس منطقه جغرافیایی یا سن، هدف قراردادن افراد با توجه به شور و شوقهایشان مثل موسیقی، ورزش، غذا یا سفر، به بازاریابان این امکان را میدهد تا از دستهبندیهای سنتی فراتر بروند.
تحقیقات و شواهد
تحقیقات اخیر از Mastercard نشان میدهد که شور و شوقها چقدر میتوانند به عنوان راهی برای ایجاد پیوندهای قویتر با مصرفکنندگان قدرتمند باشند. سهچهارم افرادی که در هشت بازار مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند که مشغلههای مرتبط با شور و شوقهایشان بخشی از هویت آنها است.
علاوه بر این، فعالیتهایی که بر شور و شوق تمرکز دارند، نوعی تسکین استرس ارائه میدهند و به آنها کمک میکنند تا بیشتر احساس کنند که خودشان هستند. موسیقی، که اغلب به عنوان زبان جهانی شناخته میشود، یکی از دستههای اصلی شور و شوق است که متحد و الهامبخش است. به عنوان مثال، کمپین اخیر جان اسمیت برای بزرگداشت مادر فراموششده بوسا نوا، الااید کوستا، و نقش او در پیشبرد موسیقی آرام و ریتمیک برزیلی…
جهت بررسی بیشتر موضوع، به مطلب فرمول ۴ مرحله ای تولید محتوا اینستاگرام مراجعه کنید.
اثبات در شور و شوق است
روزهایی که برندها با گستاخی تبلیغات را به مصرفکنندگان فشار میدادند، به پایان رسیده است. انتظار مصرفکنندگان این است که برندها به زندگیشان ارزش اضافه کنند، و بازاریابان باید قادر به برآوردن آن انتظارات به شیوههای نوآورانه و پویا باشند…
پیچیدگی احساس
تحقیقات بازار سنتی شامل نظرسنجی از افراد جهت درک انگیزههای خرید آنان است. در حالی که این روش در برخی موارد موثر است، کشف احساساتی که مصرفکنندگان با یک برند یا محصول مرتبط میکنند، اغلب برای این نوع تحقیقات کار پیچیدهای است…
جهت مطالعه بیشتر در مورد چالشهای مرتبط با خرید، به لینک چگونه خرید هوشمندانهای تجربه کنیم؟ مراجعه کنید.
با توجه به توانمندیهای نورو مارکتینگ، برندها میتوانند با درک بهتر احساسات مصرفکنندگان، ارتباطات عمیقتری با آنها برقرار کنند. در این راستا، برندها میتوانند از دادههای حاصل از نورو مارکتینگ برای بهبود اثربخشی کمپینهای خود استفاده کنند…
به عنوان مثال، نایک از طریق اپلیکیشن Nike Run Club خود، جامعهای جهانی از دوندگان ایجاد کرده است…
نتیجهگیری
برانگیختن واکنش احساسی در زمانی که مصرفکنندگان احساس میکنند در بمباران پیامها قرار دارند، یک وظیفه بسیار چالشبرانگیز برای بازاریابان است…
دیدگاهتان را بنویسید