نماد سایت ممتاز کلاب: مرجع آموزش و دوره های آنلاین کسب درآمد

چگونه از مشکلات خرید کالا با ربات‌ها جلوگیری کنیم؟

پیامدهای پیچیده استفاده از ربات‌های «گرینچ» و «اسکالپر» فراتر از تعطیلات

در دنیای امروز خرید آنلاین، بسیاری از کاربران به دلیل مشکلاتی که ربات‌های «اسکالپر» و «گرینچ» ایجاد می‌کنند، مجبور به پرداخت قیمت‌های گزاف برای محصولات دلخواه خود در سایت‌های آنلاین می‌شوند یا حتی خودشان از ربات‌ها برای خرید محصولات استفاده می‌کنند. اگر نمی‌دانید، «ربات اسکالپر» ابزاری است که محصولات پرفروش را به‌سرعت خریداری کرده و آن‌ها را با قیمت‌های بسیار بالاتر در بازارهای ثانویه می‌فروشد.

طبق تحقیقی که شرکت Osterman Research برای بررسی تأثیر ربات‌ها بر خریداران آنلاین انجام داده، نشان داده شده که این ربات‌ها مانع خرید کالاها و خدمات پرتقاضا توسط کاربران شده‌اند. بسیاری از کسانی که به دنبال خرید بلیط برای رویدادهای زنده، محصولات مد، کالاهای مصرفی و سفر هستند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

افزایش تأثیر ربات‌ها بر انتخاب‌های مصرف‌کنندگان

استفاده از ربات‌ها به‌ویژه در بین نسل Z و هزاره‌ها بسیار رایج است و حدود ۲۵٪ از این افراد اعتراف کرده‌اند که طی ۱۲ ماه گذشته از یک ربات برای خرید استفاده کرده‌اند. حتی خریداران بالای ۶۵ سال نیز از ربات‌ها برای خرید آنلاین بهره می‌برند.

ایجاد کمبود مصنوعی توسط ربات‌ها باعث افزایش شدید قیمت کالاهای روزمره می‌شود. با وجود تورم، مردم حاضرند بین ۱۳ تا ۱۷ درصد بیشتر برای کالاهایی مانند مواد غذایی، دارو و بلیط رویدادها بپردازند. با این حال، بیش از نیمی از افراد (۵۷٪) همچنان از بازارهای ثانویه خرید کرده‌اند، حتی اگر بیش از ۹۰٪ نگران فروش اجناس تقلبی یا به خطر افتادن اطلاعاتشان باشند.

قوانین ضعیف، مانعی در راه نیست

قانون «فروش بهتر بلیط آنلاین» (BOTS Act) در تلاش است تا با استفاده از ربات‌ها برای خرید بلیط‌ها مقابله کند، اما این قانون هنوز نمی‌تواند جلوی تمامی جنبه‌های مشکل را بگیرد. همچنین، قانون پیشنهادی «مقابله با ربات‌های گرینچ» به دنبال محدود ساختن استفاده از ربات‌ها در دوران تعطیلات است.

مردم از دولت و خرده‌فروشان انتظار دارند تا اقداماتی جدی‌تر برای مقابله با این مشکل انجام دهند. اندی استیل، یکی از بنیانگذاران شرکت Netacea، در این باره می‌گوید: «مصرف‌کنندگان با دوراهی روبرو هستند؛ یا باید قیمت‌های گزاف را در سایت‌های فروشنده مجدد بپردازند یا خودشان وارد کسب و کار تاریک استفاده از ربات‌ها شوند.»

چالش‌های اجرای اقدامات ضدربات

حل مشکل ربات‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. برخی از پرسش‌ها مانند تحریم فردی که بلیط را خریداری کرده یا نحوه اعمال مجازات‌ها هنوز مطرح‌اند. علاوه بر این، قربانیان این مسئله، یعنی هوادارانی که مجبور به پرداخت پول زیاد برای بلیط‌ها می‌شوند، خود نیز در ایجاد بازار ثانویه نقش دارند.

با استفاده از آموزش عمومی و افزایش آگاهی مردم درباره عواقب استفاده از ربات‌ها می‌توان قدم‌هایی در جهت حل این مشکلات برداشت، اما این کار نیازمند زمان و تلاش مستمر است.

تأثیر روانشناسی انسانی بر خلاف بازدارندگی

یکی از مشکلات اصلی این است که مردم تمایل دارند به حقیقت‌هایی که فکر می‌کنند به آن‌ها مربوط نیست، توجه نکنند. بنابراین، هرگونه تلاش برای آموزش باید روش‌های مختلفی را مد نظر قرار دهد. طبق تحقیقات، آموزش‌هایی که بیشتر بر محتوا و موضوع کلاهبرداری‌ها تمرکز دارند، می‌توانند به افزایش آگاهی بدون کاهش اعتماد به ارتباطات مشروع کمک کنند.

در نهایت، مصرف‌کنندگان می‌توانند با عدم پرداخت قیمت‌های گزاف و رعایت بهداشتی گذرواژه‌های خود و اجتناب از استفاده از فناوری‌های مشکوک، تا حدی از تأثیر منفی ربات‌ها محافظت کنند.

این موضوعات نشان می‌دهند که چقدر پیچیدگی در مواجهه با ربات‌ها وجود دارد و نیاز به اقدام جدی‌تر و مؤثرتر از سوی دولت، شرکت‌های فروشنده و حتی خود مصرف‌کنندگان برای کاهش مشکل وجود دارد.

خروج از نسخه موبایل