برنامهریزی برای فروش آنلاین به مناسبت تعطیلات: حرکت کنید یا سود خود را به خطر بیندازید
با نزدیک شدن به پایان سال و فرا رسیدن فصل تعطیلات، بازاریابان و فروشندگان آنلاین دست به کار میشوند تا استراتژیهای خود را بهروزرسانی کنند و از بهترین روشها برای افزایش فروش آنلاین بهرهبرداری کنند. با این حال، امسال چالشهای متفاوتی پیش روی آنهاست؛ چراکه شرایط اقتصادی نوسانی و تغییرات روندهای مصرفی، برنامهریزی موجودی و لجستیک تحویل کالا را پیچیدهتر کرده است.
بنابراین، اگر برای برنامهریزی دیر اقدام کنید، شاید نتیجهای کمتر از حد انتظار به دست آورید. نتایج یک نظرسنجی از کاربران نشان داده است که برخی از مصرفکنندگان از جولای خرید تعطیلات خود را شروع کردهاند. با این حال، هنوز زمان هست تا فروشندگان برای مصرفکنندگانی که در دسامبر خرید خود را آغاز میکنند، آماده شوند.
چالشهای پیشرو در پیشبینی خرید
سالانه شاهد افزایش زودهنگام بازار خریدهای تعطیلات هستیم و این واقعیت که مصرفکنندگان به دنبال تخفیفها و معاملات بهتر هستند، موجب شده است تا فروشندگان تمامی استراتژیها و تاکتیکهای موجود را به کار گیرند.
جهت جذب و تشویق خرید مشتریان، برندها باید اطمینان حاصل کنند که در هر نقطهای که مصرفکنندگان به دنبال معاملات تعطیلات هستند، حضور دارند؛ از رسانههای اجتماعی تا فروشگاههای آنلاین و حتی فروشگاههای فیزیکی.
بهروزرسانی و آمادگی در زنجیره تامین
برای مواجهه با تغییرات جاری در روند خرید، بسیاری از شرکتها که حلقههایی در زنجیره تامین هستند، در حال انجام تعدیلهایی قبل از موج خریدهای تعطیلات هستند. این تغییرات به عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا در تجارت الکترونیک و فشارهای مختلف بازار رخ دادهاند.
با توجه به اینکه در سال گذشته اغلب شرکتها با اختلالات زنجیره تامین مواجه شدند، برخی از آنها روشهای جدیدی را برای تأمین محصول اتخاذ کردهاند؛ از جمله افزایش موجودی، استخدام بیشتر کارکنان و بهرهگیری از پشتیبانی فروشندگان خارجی.
سه راهکار برای آمادهسازی بهتر
بکی پاریسوتو، یکی از مدیران تجاری شرکت Orium، سه مرحله را برای مشتریان پلتفرم تجارت الکترونیک خود توصیه میکند تا برای نیازهای بازار و فروش تعطیلات آماده باشند:
آگاهی کامل از تغییرات صنعت: فروشندگان باید بدانند که آیا عملیات آنها در رویدادهای پرترافیک مثل بلکفرایدی همانند یک روز عادی در ماه مه اجرا خواهد شد یا خیر.
اطمینان از موجودی و مدیریت سفارشات: این بخش مهم در مدیریت همه نوع فروشگاهها است، اینکه مطمئن شوید دچار کمبود موجودی یا چالشهای دیگر در روزهای پرترافیک نمیشوید.
آزمایش و امتحان راهکارهای فروش: پیش از فرا رسیدن دوره اوج فروش، باید بدانید چه راهکارهایی بیشترین فروش را ایجاد میکنند. آزمایشهای بازاریابی مثل تست A/B به شما کمک میکنند تا بفهمید کدام استراتژی برای شما موثرتر است.
جمعبندی و اقدام
برای موفقیت در فروش تعطیلات باید از هماکنون برنامهریزی هوشمندانهای داشته باشید. چه از برنامهریزان زودهنگام باشید و چه در روند پیوسته باشید، واکنش سریع و استراتژیهای پیشرفتهای که برنامهریزی کردهاید میتوانند به کسب و کار شما کمک کنند تا از چالشها عبور کرده و فرصتهای موجود در این فصل را به دست آورید.
پس تاخیر نکنید، زیرا این امر میتواند به معنای از دست رفتن فرصتها و نارضایتی مشتریان باشد.