تغییر شکل صنعت پرداخت: از پول نقد به پول دیجیتال
در دنیای امروز، شیوههای جدید پرداخت و تغییرات گستردهای در رفتار مصرفکنندگان ایجاد کردهاند. همانطور که فروشگاهها و خردهفروشیها به سرعت تغییر میکنند، روشهای پرداخت نیز تأثیر بسیار زیادی بر تصمیمهای خرید مشتریان دارند. از پرداختهای بیومتریک گرفته تا کیف پولهای دیجیتال و گزینههای “حالا بخر، بعدا پرداخت کن” (به اختصار BNPL)، این روزها مشتریان به دنبال فروشگاههایی هستند که روشهای پرداخت مورد نظرشان را ارائه دهند.
تحقیقات نشان میدهد بسیاری از خریداران آنلاین به دلیل نبود گزینههای مناسب پرداخت، از خرید خود صرفنظر کردهاند. سرویسهای BNPL که به شما اجازه میدهند خرید کنید و بعداً هزینه را پرداخت کنید، به سرعت در بخشهای مختلف خردهفروشی معمول شده و جوانان بهخصوص علاقهمند به آن هستند. اکنون ارائه تجربهی یکپارچه و همزمان در کانالهای مختلف برای افزایش رضایت مشتری و وفاداری به برند مهم شده است.
پذیرش ترجیحات مصرفکنندگان
ظهور مالی تعبیهشده و همکاری با فروشندگان نرمافزار مستقل (ISV) تاثیر انتخاب مصرفکننده بر صنعت پرداخت دیجیتال را بیشتر نشان میدهد. با همکاری با ISVها، فروشندگان میتوانند تجربههای نوآورانه پرداخت را از طریق شبکههای اجتماعی، سایتهای پاداش و برنامههای وفاداری مشتری ارائه دهند.
جمعآوری نتایج از عادات و رفتار مصرفکننده و ارائه خدماتی متناسب با تغییرات معمول در صنعت پرداخت دیجیتال باعث میشود تا این صنعت بیشتر تطبیقپذیر، نوآور و مشتریمدار شود. یکی از بزرگترین تغییرات در پرداختهای خردهفروشی، پذیرش گسترده فناوری بدون تماس است. با استفاده از این فناوری، گوشیهای هوشمند به ابزاری برای پرداختهای ساده و آسان در فروشگاهها تبدیل شدهاند.
راهکارهای نوآورانه پرداخت برای خردهفروشان
از جدیدترین راهکارها برای پاسخگویی به این نیاز میتوان به پلتفرم مدیریت کانال تجارت الکترونیک Krepling Pay اشاره کرد. این پلتفرم به فروشندگان در بیش از ۱۵۰ کشور امکان بیشتری برای شفافیت در مورد هزینههای پرداخت ارائه میدهد و دارای قابلیتهای امنیتی چند لایه برای حفاظت از حریم خصوصی و دادههای مشتریان و فروشندگان است.
ویژگی درگاه پرداخت کاربرمحور این پلتفرم به فروشندگان کمک میکند تا نرخ ترک سبد خرید را کاهش داده و نرخ تبدیل را بهسرعت افزایش دهند. معضل اصلی در ترک خرید آنلاین، هزینههای بالا و گیجکننده، سیاستهای برگشت یا زمانی است که برای ایجاد پروفایل مورد نیاز است. Krepling Pay این چالش را با فراهم کردن فرایند پرداخت یکپارچه برای فروشندگان و مشتریان که زمان و هزینهها را کاهش میدهد، برطرف میکند.
افزایش اهمیت تجربه مشتری در پرداختها
تغییر در پویایی پرداختهای خردهفروشی روی فرآیندهای پرداخت فناوریهای مالی یا فینتکها نیز تاثیرگذار بوده است. دو عامل اصلی در این میان نقش دارند: افزایش تقلب به دلیل پیشرفتهای تکنولوژی و هوش مصنوعی و اهمیت رو به رشد تجربه مشتری یا CX.
در سال ۲۰۲۳، بخش خردهفروشی جهانی ۴۲۹ میلیارد دلار به دلیل تقلبهای پرداختی زیان دیده است. نزدیک به نیمی از کسبوکارها در سراسر جهان در سال گذشته نوعی از فعالیتهای تقلبی، حملات سایبری یا نقض دادهها را تجربه کردهاند — که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۲ درصدی داشته است.
به همین دلیل است که سرمایهگذاریهای فوری در فرآیندهای پرداخت ایمن و تدابیر پیشگیری از تقلب مورد نیاز است. جلوگیری از تقلب، حفاظت از دادهها و حریم خصوصی مشتریان و اطمینان از سازگاری با مقررات به اولویتهای اصلی فناوریهای پرداخت تبدیل شدهاند.
کلمات نهایی: نسل هزاره و نسل Z، اولویتهای پرداخت خردهفروشی را تغییر میدهند
به عنوان نقطه برخورد پایانی، تجربه پرداخت تاثیر پایداری روی برند میگذارد. بنابراین حذف اصطکاک در هنگام پرداخت و ارائه انواع روشهای پرداخت حیاتی است.
نزدیک به نیمی از هر دو گروه سنی (۵۱ درصد از نسل هزاره و ۴۸ درصد از نسل Z) خرید خود را رها میکنند اگر روش پرداخت دلخواهشان موجود نباشد. حتی بیشتر از این، ۶۷ درصد از نسل Z بر این باورند که پرداختهای خودکار زمان پرداخت را کاهش داده و تجربهی کلی خرید آنها را بهبود میبخشد.
این نسلها به راحتی بین فروشگاههای فیزیکی، پلتفرمهای آنلاین و تجربیات مجازی حرکت میکنند و آزادی پرداخت در راحتی خود را میخواهند، از هر موقعیت و با هر دستگاهی که باشند. آنها با رفتارهای خرید ترکیبی خود، خردهفروشی را تغییر دادهاند.