در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل آموزش فروشندگی لباس را به شما آموزش بدهم خیلی از شما میخواهید بدانید چطور یک فروشنده ی لباس موفق بشوید یا اینکه چطور میتوان به بهترین شکل ممکن لباس را به مشتریان فروخت.
مغازه های فروش لباس و همینطور وبسایت های آنلاین فروش لباس مشتریان و بازدید کنندگان زیادی دارند اما مسئله اینست که نرخ فروش خیلی ها کم است و از هر ۱۰۰ نفر شاید ۳ نفر تبدیل به مشتری بشوند. البته این آمار برای مغازه ها است و برای وبسایت ها و کسب و کارها آنلاین فروش لباس این امار کمتر است.
در این آموزش میخواهم به طور مشخص بکم که چطور لباس بفروشیم؟
اگر شما در یک فروشگاه لباس کار میکنید یا خودتان روشگاه لباس دارید خیلی مهم است که چطور با یادگیری آموزش فروشندگی نرخ فروشتان را چند برابر بیشتر کنید.
ما در فروش یک مقوله داریم به اسم مشتری بلقوه و مشتری بلفعل. در کسب و کار فروش لباس اگر شما فروشنده ی خوبی باشید ، تعداد مشتریان بلقوه ی بیشتری را میتوانید داشته باشید.
به زبان ساده یعنی وقتی یک نفر فقط برای دیدن به فروشگاه شما می آید ، شما با مهارت درست فروشندگی لباس از او یک مشتری بسازید.
در ادامه به ۱۰ تکنیک بسیار قدرتمند برای فروشندگلی لباس می پردازیم:
۱- با علاقه مندی های مخاطب هدفت آشنا بشو
یک فروشنده بسته به نوع لباسی که میفروشد باید با مخاطب لباس هایش هم آشنا باشد. به طور مثال اگر مشتریان شما بیشتر جوان های تینیجر و نوجوان هستند شما بایستی رتند های روز جامعه در بین اون قضر رو خوب بشناسید.
اگر در بین آنها آهنگی مطرح میشود یا به شخصیتی علاقه مند میشوند شما باید بتوانید با آن ارتباط بگیرید و از آن مطلع بشید.
با بررسی شبکه های اجتماعی مربوط به قشر مشتری تان میتوانید متوجه بشید که نوجوان ها بیشتر به چه چیزهایی فکر میکنند یا اینکه اصلا به چه مدل لباس هایی علاقه ی بیشتری دارند.
یا اگر شما کت و شلوارهایی میفروشید که بیشتر برای مدیران به خصوص افراد بیزینس من مناسب است ، باید در ارتباط گرفتن با مشتریانتان بتوانید به نکاتی که برای آن ها جالب است و ترند فکریشان است اشاره کنید. مثلا بگویید این کت و شلوار ویژه ی مدیران است زیرا که رنگ آن آبی است و از لحاظ روان شناسی رنگ آبی معنی اعتماد را به طرف مقابل منتقل میکند و به شما در امور کاری تان کمک میکند.
شرکت در دوره ی جامع فروشندگان ممتاز
۲- یک لباس نفروش ، ست لباس پیشنهاد بده
یکی از استراتژی هایی که یک فروشنده ی لباس باید داشته باشید تا تعداد بیشتری لباس بفروشد اینست که وقتی مشتری شما یک لباس را انتخاب کرد ، شما ست کردن را به او پیشنهاد بدهید. مثلا اگر یک شلوار جین را میخواهد خرید کند ، شما یک کت متناسب با آن هم به او پیشنهاد بدهید.
برای اینکار به روش های مختلفی میتوانید عمل کنید مثلا وقتی یک لباس را انتخاب کرد سپس به او پیشنهاد ست کدن بدهید. به این شکل مشتری کمی راحت تر متقاعد میشود تا از شما خرید کند زیرا که مردم وقتی آماده خرید میشوند و حاضر هستند هزینه کنند ، در آن شرایط آماده ی خرید های بیشتری هم هستند.
پس ست فروشی یکی از روش هایی است که میتوانید در هنگام ارتباط با مشتری که قصد خرید لباس دارد با او مطرح کنید تا فروش شما بیشتر بشود.
برا اینکه پیشنهاد بهتری ارائه بدهید باید پیشنهادتان واقعا برای مشتری مناسب باشد. مثلا برای یک شلوار ۴۰۰ هزار تومانی پیشنهاد کت ۲ میلیون تومانی مناسب نیست.
۳- فروشندگی به معنی منتظر ماندن نیست بلکه حجم ورودی رو بالا ببر
یکی از اشتباهاتی که خیلی از فروشنده ها انجام میدهند اینست که منتظر مشتری هستند تا به فروشگاه آنها مراجعه کند در حالی که این کار بسیار اشتباه است. شما باید همیشه در حال بازاریابی کردن برای افزایش مشتری باشید. میتوانید از ابزار های آنلاین برای این کار بهره ببرید.
میتوانید کلی از تبلیغات خودتان را در فضای اینترنت منتشر کنید و کلی مشتری داشته باشید. به طور مثال در شبکه های اجتماعی شهرتان میتوانید تبلیغ منتشر کنید از بهترین ست های لباسی که دارید و مشتریان را به سمت سایت یا صفحه ی خودتان هدایت کنید و از طریق آن هم برای فروش یا مراجعه حضوری به فروشگاه تان ترغیب کنید.
در واقع این ذهنیت که منتظر باشیم تا کسی وارد سایت یا فروشگاه لباس ما بشود بسیار ما را از فروش زیاد عق می اندازد.
۴- تبدیل فروشندگلی لباس به سیستم فروش (crm)
یکی از کارهایی که فروش شما را در صنعت لباس چند برابر میکند اینست که از سیستم مدیریت مشتری یا CRM استفاده کنید.
البته فکر نکنید که این یک مسئله ی خیلی تخصصی است و شما سخت میتوانید آن را انجام بدهید. داشتن CRM یعنی یک سری نرم افزار داشته باشید و وقتی مشتری از شما خرید کرد شما با گرفتن اطلاعاتی از او مانند شماره تلفن ، ایمیل و تاریخ تولد بتوانید در آینده با او ارتباط بگیرید. البته شما نیاز نیست الان در فروشگاهتان به هر کسی که محصول میفروشید همه ی این اطلاعات را دریافت کنید.
ولی اگر بتوانید به یک بهانه ی مناسبی شماره تلفن او را داشته باشید میتوانید در آینده با ارسال اس ام اس از طریق پنل های پیامکی ، به آنها پیشنهاد خرید محصولات جدید تر یا محصولات تخفیف خورده را بدهید و باعث فروش مجدد بشوید.
در سطوح حرفه ای تر هم می توانید از نرم افزار CRM استفاده کنید.
۵- تلاش برای ادامه ی ارتباط در شبکه های اجتماعی
اگر همیشه بخواهیم فقط به افرادی که در ملاقات اول از فروشگاه لباس ما متقاعد بشوند ، لباس بفروشیم اینطوری فروشمان خیلی کم خواهد بود زیرا بسیاری از مردم در دفعات چندم از ارتباط گرفتن با مشتریان متقاعد میشوند.
حالا ما چطور میتوانیم این کار را در حین فروشندگی لباس انجام بدهیم؟ سعی کنید اگر مشتری ای هست که لباس های شما را بررسی کرده است اما تریب به خرید نشده است را به سمت کانال ها یا شبکه های اجتماعی خودتان سوق بدید. مثلا یک کارت هایی درست کنید که روی آن آدرس کانال تلگرام و پیج اینستاگرام شما است و به او بگویید که مدل جدید لباس هایی که هفته ی آینده سفارش برایمان ارسال میشود را در پیج اینستاگرام منتشر خواهیم کرد.
یا به هر طریق دیگری سعی کنید حتما با مردم ارتباط مداوم داشته باشید زیرا اکثر افراد در دفعات چندم که با محصولات فروشگاه شما مواجه میشوند ، متقاعد میشوند که خرید کنند.
۶- ارتباط مناسب با آدم های خجالتی و کم رو
همه ی آدم هایی که به فروشگاه شما مراجعه میکنند یک مدل رفتار ندارند. یک سری افراد ممکن است خجالتی باشند و خیلی ها کمرو و نتوانند ارتباط خوبی با شما بگیرند و این مسئله باعث میشود که نه آنها بتوانند دقیقا لباسی که بهش علاقه دارند را تهیه کنند نه اینکه شما میتوانید به آنها لباسی بفروشید.
ضمن اینکه اگر هم به آنها لباسی بفروشید به دلیل اینکه یک سری موارد ابهام در ذهن آنها هست شاید حس خوبی ازین خرید نداشته باشند.
شما باید ارتباط مناسب با آدم های مختلف مانند افراد خجالتی را بدانید. سعی کنید خیلی در کنار افراد خجالتی و کم رو در فروشگاهتان راه نروید که احساس کنند باید حتما چیزی انتخاب کنند.
بگذارید راحت باشند.
شرکت در دوره ی جامع فروشندگان ممتاز
۷- سوالات درست بپرسید تا بفروشید
یکی از روش های بسیار حرفع ای فروش اینست که با طرح پرسش و سوال ذهن مخاطب را کار کردن وادار کنید. خیل از مردم خودشان هم نمیدانند دنبال چه لباسی هستند ولی وقتی شما از آنها سوال درست میپرسید باعث میشوید که آنها با خودشان شفاف بشوند. مثلا بپرسید این لباس را برای مراسم های رسمی میخواهید یا مراسم های غیر رسمی؟
شما بیشتر از کت و شلوار برای مهمانی استفاده میکنید یا برای محل کار؟
وقتی این سوالات را مطرح میکنید مخاطب با پاسخی که به شما میدهد باعث میشود که شما او را به درستی راهنمایی کنید و این باعث ترغیب مخاطب به خرید کردن میشود.
۸- مردم به پر فروش ترین لباس ها میل دارند
شما هم مانند فروشگاه های لباس دیگر ، یک سری لباس های پر فروش دارید که آمار فروش بیتشری نسبت به بقیه ی لباس هایتان دارد
این لباس های بنا به دلایلی پر فروش شده اند و میتوانند اکثر افراد را متقاعد کنند که آنها را خریداری کنند. پس به این نکته توجه کنید و اگر آمار فروش لباسی بیشتر است سعی کنید همچنان آن را موجود کنید.
نکته ی بعدی اینست که حتما به مشتریانتان لباس های پر فروش را پیشنهاد بدهید. این یک مسئله ی روانشناسی است که مردم به وقتی میبینند دیکران به یک محصول خیلی تمایل دارند و از آن خرید میکنند ، انها هم میخواهند هز غافله عقب نمانند.
البته این مورد ممکن است برای همه ی مشتریان شما جواب ندهد اما روی خیلی از افراد تاثیر میگذارد.
۹- فروش ویژه داشته باشید
یکی از کارهایی که هر کسب و کاری به خصوص بیزینس پوشاک باید داشته باشد اینست که در زمان هایی از هر فصل تخفیف بگذارد و این مسئهل به طریق های مختلفی میتواند به شما کم کند.
مثلا میتوانید وقتی یک محصول فروش کمی دارد و قصد دارید آن را به هر طریقی بفروشید روی ان تخفیف بگذارید
اگر اخر فصل است و لباس های آن فصل را میخواهید زودتر بفروشید میتوانید تخفی فگبذارید
اگر شماره های مخاطبانتان را دارید میتوانید به آنها پیامک بزنید که روی لباس هایتان تخفیف گذاشته اید و این باعث میشود که آنها مراحعه کنند و خرید کنند
بنابراین به روش های مختلفی میتوانید با تخفیف گذاشتن روی محصولاتتان ، فروش خودتان را افزایش بدهید.
۱۰- یادگیری تاکتیک منظم فروش
تمامی روش هایی که برای افزایش فروش استفاده میکنید به شما کمک میکنند که فروشتان را بیشتر کنید اما اگر دنبال این هستید که یک فروشنده ی حرفه ای بشوید و درآمد بالا و رو به رشد پایدار داشته باشید شما باید استراتژی کامل فروش را از نقطه ی صفر تا صد بلد باشید.
در قیقا مانند یک برنامه ی کامل که به خوبی میدانید در فروشگکاه چطور با مردم و مشتران برخورد داشته باشید و اینکه چطور در فضای آنلاین کسب و کارتان را توسعه بدید و مخاطب اینترنتی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی داشته باشید.
ما در مجموعه ی آموزشی ممتاز کلاب یک دوره ی آموزش جامع فروش و بازاریابی را برای شما فراهم کردیم که در یک استراتژی ۷ مرحله ای برای فروش پایدار و دائم به شما آموزش داده ایم.
با استفاده از این آموزش میتوانید از نقطه ی صفر کسب و کارتان را شروع به رشد دادن کنید و تا گام هفتم که به شما اموزش دادیم چطور به یک مشتری که محصول فروختید ، فروش مجدد داشته باشید.
همچنین در این دوره به شما نحوه ی بازاریابی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را به طور تخصصی آموزش داده ایم که چطور فالوور جذب کنید و چطور محتوایی تولید کنید که باعث ارتباط بیشتر با مشتر بشود و سپس منجر به فروش بشود.
ضمن اینکه در این دوره منطبق بر همان ۷ گام فروش هم فروش حضوری را اموزش داده ایم و هم فروش اینترنتی را اموزش دادیم.
اسم این دوره ” دوره ی جامع فروشندگان ممتاز” است که شما برای افزایش مهارت خودتان در فروشندگی لباس میتوانید در آن ثبت نام کنید و به صورت آنلاین ۶ ساعت ویدیوی اموزشی را مشاهده کنید.
دیدن دوره ی جامع فروشندگان ممتاز
تکنیک های فن بیان در فروشندگی لباس:
تکنیکهای صحبت کردن با مشتری در فروش لباس به منظور ایجاد ارتباط موثر و ایجاد احساس بهتر در مشتریان میتواند بسیار مفید باشد. در زیر، تکنیکهایی را برای صحبت کردن با مشتری در زمان تست لباس و خرید معرفی میکنم:
- خشک نباشید- خوش امد گویی مثبت : وقتی مشتری وارد فروشگاه میشود، ابتدا به او خوش آمدگویی کنید و احساس خوشایندی به او بدهید. اهمیت قائل شدن به نیازها و سلیقههای مشتریان و نشان دادن تمایل خود به کمک آنها را نشان دهید.
- به مشتری فضای کافی بدهید: وقتی مشتری لباسی را تست میکند، به او فضای کافی بدهید تا راحتی لباس را تجربه کند. به او اطمینان دهید که در صورت نیاز، همیشه در خدمت او هستید. نیاز نیست همیشه در کنار او باشید. اجازه بدید که خودش بتواند تصمیم بگیرد.
فاصله ی کافی خودتان را با او حفظ کنید تا فقط در صورتی که سوالی از شما داشته باشد از شما بپرسد. - پرسش و گوش دادن فعال: سؤالات برای درک بهتر نیازها و سلیقه مشتری بسیار مهم است. در دوره ی جامع فروشندگان ممتاز در این مورد کامل توضیحاتی ارائه داده ام.
از مشتری بپرسید که به دنبال چه نوع لباسی هستند و از طریق گوش دادن فعال به پاسخهایشان، بیشتر درک کنید. به او احساس میدهید که میفهمید و تمایل دارید بهترین انتخاب را برایشان پیدا کنید. - توضیح ویژگیها و مزایای لباس: هنگامی که مشتری لباس را تست میکند، به او درباره ویژگیها و مزایای لباس اطلاع دهید. توضیح دهید که این لباس چگونه با قسمتهای دیگر لباسهایشان ترکیب میشود و چگونه میتواند ظاهرشان را بهبود بخشد.
فرقی زیادی بین ویژگی های لباس و مزیت های ان است پس برای ویژگی هایی که از لباس میگیسد حتما مزیت ها و سود اون رو برای مشتری تان ذکر کنید.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد بهتر است دوره ی جامع بازاریابی عصبی ما را تماشا کنید. - تشویق به تست لباس های مختلف: اگر مشتری از یک لباس راضی نیست، تشویق کنید که لباسهای دیگری را هم تست کند. به او اطمینان دهید که مشکلی نیست و مدلها و رنگهای متنوعی برای انتخاب دارد. با توجه به نیازها و سلیقههایشان، به او پیشنهاداتی بدهید.
در اینجا پیشنهاد دادن و توجیه کردن خیلی مهم است زیرا اگر بدون دلیل بگید این مدل را هم تست کن مشتری احساس خوبی از شما نمیگیرید.
ولی وقتی میگید این لباس هم مشابه سلیقه ی شماست یا خانم هایی مثل شما این لباس رو خیلی خرید میکنند، اینطوری مشتری شما متقاعد میشود که لباس را تست کند و شانس فروش لباس شما بیشتر میشود. - فروش غیر مستقیم در کلام: از فشار واضح برای خرید لباس خودداری کنید. به جای آن، در یک تعامل غیرفشاری با مشتری باشید. سؤالاتی مانند “این لباس را چگونه میبینید؟” یا “چه احساسی توی این لباس دارید؟” میتواند مشتری را به صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن نظراتش تشویق کند.
- راهنمایی در انتخاب لباس: با توجه به اطلاعاتی که از مشتری به دست میآورید، به او کمک کنید تا بهترین لباس را برای خود انتخاب کند. به او پیشنهاداتی بدهید و از نظر شما استفاده کنید تا او را در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی کنید.
- قیمت و مزایای خرید: در صحبت با مشتری، به مزایا و ارزش لباس اشاره کنید. بیان کنید که این لباس به علاوهی ارزش آن با توجه به قیمتی که دریافت میکنید، بهترین انتخاب برای او است.
- بیان ارتباط با مشتری: در پایان، احساس خود را نسبت به خرید مشتری بیان کنید و از او برای حضورش در فروشگاه تشکر کنید. همچنین، به او اطمینان دهید که همیشه در دسترس برای کمک و پاسخ به سؤالاتشان هستید.