۱۰ تکنیک فروش عطر که باید بدانید ( تکنیک ها و روش های فروش عطر)
عطرها یکی از محصولات بسیار پرطرفدار، هم در میان آقایان و هم در میان خانم ها هستند. به عبارتی می توان گفت که عطر، ۵۰ درصد استایل و ظاهر هر شخص را شامل می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی هر موقعیتی، عطر مناسب خود را می طلبد. از این رو فروش عطر یکی از کسب و کارهای بسیار پردرآمد جهان به شمار می رود، البته به شرطی که تکنیک های حرفه ای فروش آن را یاد بگیرید. در این مطلب، می خواهیم به بررسی تکنیک ها و روش های فروش عطر پرداخته و ۸ تکنیک بسیار کاربردی را معرفی کنیم.
نکته مهم : یک فروشنده ی عطر در واقع عطر نمیفروشد بلکه دارد یک حس عالی را میفروشد. حس عالی خوش بو بودن در مهمانی ها در کنار جنس مخالف یا در محل کار در حین قرار داد های کاری. بنابراین تصویر سازی یک شرایط ایده آل توسط فروشنده ی عطر خیلی مهم است.
۸ تکنیک فروش عطر
۱- ابتدا مشتری را به خود جذب کنید
اولین گام در فروش عطر، جذب مخاطب است. این کار را می توانید با درخواست از مشتریان و افراد برای بو کردن چندین مدل عطر و یا هدیه دادن کاغذهای معطر کوچک به آنها، انجام دهید(البته برای فروش حضوری). بهترین عطرهای خود و همچنین مدل های ارزان خوشبو را به آنها پیشنهاد دهید. در صورت هدیه دادن کاغذهای معطر، سعی کنید کاغذ را به خوبی معطر کنید تا با بوییدن آن، شامه فرد با آن عطر پر شود.
اما برای جذب مشتری در بازاریابی آنلاین شما باید فرآیند تولید محتوا را انجام بدهید:
- تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
- ثبت آگهی تبلیغاتی خودتان در سایت های آگهی رایگان مانند شیپور و دیوار
- معرفی درست و دقیق محصول از طریق بلد بودن مهارت تولید محتوای عصبی (در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد)
- اگر ویدیو معرفی محصول ساخته اید آن را در همه ی شبکه های اجتماعی منتشر کنید (اینستاگرام ، یوتیوب ، آپارات و …) زیرا یک محتوای ویدیویی میتواند از کانال های مختلف برای شما مشتری یابی کند.
- تولید محتوا در وبسایت فروشگاهی تان که باعث میشود به صورت رایگان از طریق گوگل مخاطب و مشتری جذب کنید.
- تبلیغات ارزان قیمت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و کانال های تلگرامی پر مخاطب برای جذب مشتری
۲-مشتری را بشناسید و پیشنهاد ویژه و خاص بدهید
سعی کنید با بررسی ظاهر، شیوه برخورد، عطر مورد استفاده شخص و حتی در صورت امکان، پرسش در مورد علایق و مشاغل افراد، دید کاملی از آنها به دست آورید. سپس با توجه به شخصیت و شغل و موقعیت آنها، عطری که مناسب است را پیشنهاد دهید. این یکی از کاربردی ترین تکنیک ها و روش های فروش عطر است.
یکی از بهترین روش های فروش در شبکه های اجتماعی و فروش حضوری محصول اینست که از مشتری خودتان سوال بپرسید. سوال پرسیدن باعث میشود که شما کشف کنید مشتری تان به چه چیزهایی نیاز دارد. مثلا میپرسید عطر را برای مراسم های رسمی میخواهید یا ملاقات های غیر رسمی؟ یا اینکه قصد جذب جنس مخالف را دارید یا نه؟
با پرسیدن سوالات ما در واقع مخاطب را به خوبی میشناسیم و سپس میتوانیم با در نظر گرفتن خواسته هایش بهترین محصولی که به او کمک میکند را پیشنهاد میدهیم. به این شکل ما در واقع توانسته ایم مشتری را متقاعد کنیم که این محول دقیقا به کار او می آید و به همین خاطر راحت تر ترغیب به خرید میشود.
۳-مشتری را مصمم به خرید کنید (نهایی سازی فروش)
میتوانیم پس از اینکه محصول مورد نظر را به مشتری پیشنهاد دادیم فرآیند نهایی سازی فروش عطر را انجام بدهیم. زیرا که اغلب مشتریان در حین خرید کردن تعلل میکنند و حسی نا مفهوم در درون انها باعث میشود که آنها اقدام به تکمیل سفارش نکنند. ما باید در این موقع نهایی سازی فروش کنیم.
مثلا میتوانیم به او یک باکس حجیم تر از عطر را پیشنهاد بدهیم که به صرفه تر باشد اینطوری مشتری احساس میکند به سود او است و از خرید ان سود میکند.
همچنین با تصویر سازی برای مخاطب در حین دیالوگ کردن میتوانیم او را به سمت تکمیل کردن خرید سوق بدهیم. در واقع از جملات و کلماتی استفاده کنیم که در ذهن ماطب تصویری ساخته بشود.
مثلا بگوییم با این عطر وقتی در جمع همکارانتون هستید و دارید غذا میخورید ، بوی عطر شما میتونه به نفر کناری و روبروی شما منتقل بشود و خانم ها از این بو خوششان می آید. با این مدل جملات ما در ذهن مشتری تصویر سازی کرده ایم.
به این مدل فروش ، بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ میگویند.
آموزش تکنیک های بازاریابی عصبی (هک مغز مشتری)
۴-هدیه بدهید
همه افراد هدیه گرفتن را دوست دارند؛ بنابراین، می توانید در کنار عطرهای فروخته شده، یک شیشه کوچک از یک عطر دیگر نیز به آنها، به عنوان اشانتیون، هدیه دهید. در واقع پیشنهاد عطر اشانتیون میتواند مشتری شما را کاملا متقاعد کند که به جای خرید از دیگر فروشگاه ها ، از شما خرید کند. پس حتما این روش را در فروشتان اعمال کنید. مثلا میتوانید در وبسایت خودتان به صورت فروش وژه این را اعلام کنید که تا پایان امشب با خرید یک عطر ، یک شیشه عطر فلان مدل را رایگان هدیه میگیرید. یا همین را در پیج شبکه ی اجتماعی تان مانند اینستاگرام بگوید.
با این کار هم تصویر خوبی در ذهن فرد ایجاد کرده اید و هم یک مدل عطر دیگر را به وی ارائه داده اید که شخص را ترغیب می کند تا باز هم برای خرید آن مدل عطر، به شما مراجعه کند.
یکی از کارهای مهم شما در فروش اینست که به مخاطب یک چرایی بدهید که چرا باید از فروشگاه شما خرید کند. وقتی اشانتیون میدهید ، پس خرید از شما را به صرفه تر میبیند و به احتمال خیلی زیاد از شما خرید میکند.
این روش فروش هم در زمره ی آموزش های نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی قرار میگیرد که در بالا لینک مطلب کامل آن را برای شما قرار داده ام.
۵-محصولات و خدمات با کیفیت ارائه دهید
با کیفیت بودن محصولات، تضمین کننده بازگشت مشتری به سمت شماست. (بازگشت مشتری یعنی به جای اینکه یکبار به او بفروشیم چندین بار به او فروش داشته باشیم) همچنین سعی کنید همیشه برخورد مناسبی با مشتریان خود داشته باشد، حتی اگر قصد خرید نداشته باشند. این اصل، یکی از مهم ترین تکنیک ها و روش های فروش عطر است زیرا صداقت در فروش باعث میشود که مشتری احساس راحتی نسبت به شما داشته باشد. راحت یعنی چی؟ مردم در هنگام خرید یک استرس پنهان دارند که نکند فروشنده به فکر سود خودش است و به اینکه من محصول خوبی بخرم توجهی نمیکند. اما فروشنده های حرفه ای با رعایت اخلاق مناسب و صداقت کامل باعث میشود که مشتری این استرس پنهان را نداشته باشند و مخاطب ناخودآگاه احساس میکند که حس خوبی به شما دارد و میتواند اعتماد کند.
پس نکته ی خیلی مهم اینست که در ارتباط خودتان با مشتری کاملا محترمانه رفتار کنید و حتی اگر قصد خرید از شما هم نداشت باز تغییر رفتار ندهید زیرا فروش یک فرآیند خیلی پیجیده و غیرقابل پیشبینی است و ممکن است در زمانی دیگر همان فرد از شما خرید کند.
فروش یعنی بازتاب نور و هر بازتابی یک انعکاسی به ما میدهد پس نورهای خوبی بتابانید و زیاد بتابانید ، مطمئن باشید بازتاب ها دیر یا زود به سمت شما برمیگردد و فروشتان رونق میگیرد.
۶-نظر مشتری را تایید کنید
در صورتی که مشتری نظری در مورد عطری داد و یا نام آن مدل را حدس زد، در صورت صحت نظر، حتما حرف وی را تایید کنید تا حس خوبی به او منتقل شود. مثلا مشتری میگوید این مدل عطر ها خیلی خوبن – حالا شما نظرش را با یک دلیل منطقی تایید کنید. مثلا بگید بله دقیقا همین طوره چون این مدل عطر بوی تندی دارد و در خاطره ی افراد میماند و …
در صورت نادرست بودن نظر مشتریتان در مورد عطر ها، می توانید پس از یک تایید کوتاه، آن را اصلاح کنید. به این کار تکنیک موافقت در مخالفت میگویند. یعنی اگر نظرش اشتباه بود نگیم که حرفتون اشتباه است بلکه بگیم آره در فلان مورد میتونه حرفتون درست باشه اما اینجا چون که قضیه در مورد عطر فلان است پس …
بنابراین در حین صحبت با مشتری باید با تایید کردن های کوچیک به او حس خوبی بدهید. حس خوب یعنی دیالوگ سازنده که در انتها به فروش ختم بشود. البته دقت کنید که صحبت های شما با مشتری به سمت حرف های خارج از بحث کشیده نشود. با چندتا سوال میتوانید مشتری را به سمت فرآیند خرید راهنمایی کنید.
۷- به مشتری اطمینان داده و محصولات را تضمین کنید
سعی کنید نشانه هایی از اصل بودن و با کیفیت بودن کالا را به مشتری نشان دهید تا از آن اطمینان حاصل کند. همچنین اگر به کار خود اطمینان دارید، حتما آن را تضمین کنید.
در بحث فروش و بازاریابی عطر خیلی مهم است که شما کیفیت را تضمین کنید. زیرا مخاطب نمیخواهد محصول بی کیفیت تهیه کند. برای اینکار حتما ایده اید اشته باشید. بسته به مضووع کسب و کارتون که فروش عطر است باید ببینید چطور میتوانید این تضمین را بدهید. مثلا در زمینه ی فروش عینک خیلی ها کد روی فریم عینک را به عنوان اصل بودن آن معرفی میکنند.
یا اینکه شما میتوانید بگویید عطر های شما اورجینال است به خاطر اینکه روی شیشه عبارت فلان هک شده است.
۸-خدمات پس از فروش را فراموش نکنید
خدمات پس از فروش، نشان دهنده حرفه ای بودن شما در یک کسب و کار است. پس حتما خدماتی چون امکان پر کردن مجدد شیشه ی عطر با تخفیف ویژه را به مشتری ارائه بدهید.