۸ تکنیک روانشناسی فروش برای افزایش میزان فروش در کسب و کار
تاثیر عجیب غریب علم مغز شناسی در مارکتینگ که به نورومارکتینگ مشهور است.
میخوام ازتون چندتا سوال بپرسم:
-
چرا خیلی وقتها بدون دلیل مشخصی مشتری از خرید منصرف میشه؟
-
چرا ما نمیتونیم نرخ تبدیل فروشمون رو زیادتر کنیم؟
-
چرا مشتریان از فروشگاه ها ما خرید نمیکنه؟
-
چرا سایت فروشگاهی من ورودی داره ولی فروش نداره؟
-
چرا هر کاری میکنم افزایش میزان فروش اتفاق نمیوفته برام؟
در این مطلب میخوایم در مورد ۸ تکنیک و روش برای افزایش فروشمون از طریق روانشناسی فروش و تکنیک های بازاریابی عصبی صحبت کنیم.
قبل از هر چیز بذارید بگیم که ما توی روانشناسی فروش در واقع به کدوم بخش از جنبه های فروش میخوایم اشاره کنیم:
اصلا باور داری که خیلی از تصمیمات احساسی هستند؟
ما وقتی از یک محصول خوشمان بیاید شاید به خیلی از دلایل منطقی که ما رو منصرف کند فکر نکنیم. در واقع دوست داریم فقط اون دلایل منطقی رو ببینیم که ما رو ترغیب میکند به خرید کردن.
میتونیم این اتفاق جالب که یکی از رازهای بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ است را از زاویه ی مشتری ببینیم تا بتوانیم به خوبی احساساتش را تحلیل کنیم.
خیلی از مردم بر پایه چیزهایی که دیدن از شما یه تصویری توی ذهنشون میسازن و باعث میشه که در مورد شما یه جور خاصی فکر کنند و اون باعث اقدام کردنش بشه؟
اگر باور داری این نکته رو من بهت تبریک میگم چون شما تا حدودی با کلیات اینکه روان شناسی فروش و بازاریابی عصبی چی هست آشنا شدی.
حالا بریم سراغ ۸ تکنیک که از لحاظ روانشناسی توی فروش شما تاثیر میذاره. در واقع روان مشتری رو تحت تاثیر خودش قرار میده.
تکنیک اول: کاهش انتخاب های مشتری
ببینید مثلا وقتی مشتری میاد توی وبسایت شما و در فروشگاه سایت شما در حال مشاهده ی محصولات هست شما باید به طریقی کاری کنید که گزینه های محدود تری براش نمایش داده بشه.
چرا اینکار مهم هست؟ چون از لحاظ روانشناسی و بازاریابی عصبی هیجانی مشتری شما وقتی در حال انتخاب از بین چند گزینه هست در واقع داره یک بازی ذهنی رو انحام میده.
میاد گزینه ی اول رو نکاه میندازه ، اطلاعات ذهنش رو مرور میکنه و اون محصول رو ارزش گذاری میکنه و همینطور گزینه های بعدی هم به همین ترتیب و
در نهایت این براش تبدیل میشه به یک بازی ذهنی و معمای جالب و میخواد تعیین کنه که کدوم گزینه بهترین انتخاب هست
و وقتی این معما رو حل میکنه خوشحال هست و میخواد که اون گزینه ی نهایی رو خرید کنه .
حالا فرض کنید ما در فرآیند بازاریابی اینترنتی خودمون که از سایتمون مثلا داره انجام میشه بیایم یه عامله گزینه و حق انتخاب به مشتری میدیم در واقع داریم این کار رو سخت تر میکنیم و مشتری نمیتونه راحت پاسخ معما رو پیدا کنه.
این که مشتری نتونه گزینه ی درست و بهتر رو پیدا کنه از لحاظ علم نورومارکتینگ باعث میشه حس بدی به مشتری شما دست بده. حس بد در ضمیر ناخودآگاهش و حتی خودش هم متوجه نمیشه که چرا و فقط میدونه که حس خوبی نداره و یا نمیتونه انتخاب کنه و نیاز داره به به سایت رقب شما یا بره فروشکاه بعدی.
روانشناسی فروش در حل معما در زمان کاهش گزینه ها:
پس وظیفه ی ما این هست که گزینه های محدودتری به مشتری ارائه بدیم.
اگر شما یک وبسایت فروشکاهی دارید یا پیج اینستاگرامی دارید که با روش های تولید محتوا در پیج اینستاگرامی دارید محصولاتتون رو میفروشید و میخواید این تکنیک روانشناسی فروش رو پیاده کنید بهتره بدونید که خیلی وقتها مخاطبان و مشتریان وارد یک صفحه از مطالب سایت ما میشن و واجب هست که از اون صفحه مشتریان رو بفرستیم به صفحه ی محصول و یا صفحه ای که در اون گزینه های معدودی براش به نمایش گذاشته میشه.
اینجا جای بحث های فنی نیستش ولی روی فروشگاهتون فیلتر های کاهش گزینه نصب کنید مانند فیلتر قیمت و فیلتر ویژگی ها و دسته بندی ها و بعدش مشتری رو با یک لینک هدایت کنید به لینکی که اتوماتیک فیلتر های خاصی فعال هستند و محصولات محدودی به کاربر نمایش داده میشن.
( بچه ها اگر بعدا فرصت شد کارهای فنی این قسمت رو براتون ویدیوش رو میسازم که این ترفند بازاریابی عصبی رو خوب پیاده کنید. اگر کامنت بذارید و بهم یادآوری کنید ممنون میشم . ویدیو رو به ایمیل افرادی که کامنت کنن ارسال میکنم که با خبر بشید. فقط کامنت بذارید که بدونم)
کاهش انتخاب های مشتری در واقع یک گام بزرگ برای نهایی کردن فروش هست.
تکنیک دوم : ایجاد حس انزجار در مشتری
بذارید بیشتر توضیح بدم. درواقع مردم از ضرر کردن بدشون میاد. اگر به خاطر کوتاهی خودشون چیزی رو از دست بدن بسیار ناراحت میشن.
حالا کاری که باید انجام بشه اینه که ما براس مشتری شرح بدیم که چه محصول خوبی رو میتونه داشته باشه و درصورت نخریدن با جه مسائل و مشکلاتی رو در رو میشه.
افراد در این صورت به سختی پاسخ نه میدن حتی افرادی که قصد خرید هم نداشتن از رد کردن پیشنهاد خرید میترسن.
اینها همه به خاطر شیوه ای هست که در این روش بازاریابی عصبی و روانشناسی فروش به کار بردیم. در واقع ما در این روش میریم روی بخش غریزی مغز مشتری که ترس است کار میکنیم و باعث میشه ترس از ضرر دیدن داشته باشد. پس توجهش را کاملا مال خودمان کردیم.
بنابراین به جای تمرکز فقط روی ارزش های محصولتون بیاید چیزی که مشتری در صورت عدم خرید از دست میده رو واسش توضیح بدین.
یک فرصت از دست رفته رو برای مشتری توصیف کن و حس پشیمونی رو سعی کن داخلش بگنجانید
تکنیک سوم: اعتبار سازی برای خودمان
خیلی ساده یعنی بگیم ما چقدر خفنیم. این کار روش های خیلی زیادی داره. من اینجا نمیخوام براتون خیلی شرح و بسط بدم که تمام روش های اعتبار سازی چیه.
ولی سعی کنید به طور کلی به این موضوع و نکته توجه کنید که شما باید از نظر مشتری معتبر به نظر بیاید. در واقع از لحاظ روان شناسی فروش بسیار این مسئله تعیین کنندس.
اگر یادتون باشه اول این مطلب ۸ تکنیک روانشناسی فروش براتون توضیح دادم که خیلی وقتها مشتری به خاطر چیزهایی که از ما دیده یک برداشت ذهنی
و درکی در مودر ما داره و اونها باعث میشه تصمیم بگیره خرید کنه یا نه. منظورم اینه که تاثیر زیادی داره. حالا وظیفه ی ما این هست که بسیار معتبر به نظر بیایم. باید کمی در این مورد زرنگ باشید.
از انجام خیلی کارها نباید خجالت بکشید بلکه باید بتونید خودتون رو معتبر نشون بدید و بیشتر بفروشید و پول بیشتری به دست بیارید
اگر به شما بگم که به مشتریان سابقتون پیام بدید و یا کسانی که به تازگی از شما خرید کردن بخواید نظرشون رو در مورد خریدی که از شما
کردن بگن شما این کار رو انجام میدین؟ اونایی که میگید نه بذارید بهتون بگم که شما تنها نیستید.
خیلی ها اینکار رو نمیکنن منتاها همون هایی که فروش محصولاتشون خیلی کمه و پول کمتری به دست میارن.
به این فکر کن که اگه بشه چی میشه؟ یعنی بتونی توی صفحه ی محصولات سایتت کلی فایل صوتی یا عکس و یا تصویر داشته باشی از نظر مثبت مشتری هات
و تاثیر لعنتی که روی بازدیدکننده هات داره. خیلی لذت بخشه که با انحام یک تکنیک فروشت زیادتر بشه.
پس از ایجاد اعتبار برای سایتت غافل مشو!! 🙂
تکتیک چهارم: اصل اثبات اجتماعی یا Social proof
شما هم فکر میکنید که این تکنیک ادامه ی تکنیم قبلی هست؟ منم مثل شما فکر میکنم. بهتره بگم اونقدر مهم بود که خواستم جداگونه بهش بپردازم.
اصل اثبات اجتماعی در بازاریابی و فروش چیزی هست که واقعا ممکنه در زمان های مختلف تغییر کنه. پس شما باید همیشه بدونید چه چیزی شما رو بین مردم خیلی پر سر و صدا نشون میده.
در واقع الان ممکنه فالور های بالای شبکه های اجتماعی یا داشتن عکس های با لباس رسمی مانند کت و شلوار یا نشون دادن زمان های پر فروش فروشگاهتون بهتون کمک کنه که
خودتون رو در جامعه فرد خاص و پر رفت آمدی نشون بدید. بنابراین این نکته مهمه که رعایت بشه و شما باید تا اونجایی که میتونید با آدم های چهره در ارتباط باشید.
نه خیلی چهره در سطح ملی بلکه در هر سطی حتی شهرستان هم میتونه باری شما کارسازه.
فقط یه تصویر یا فیلم به علاوه ی عنوان و جایگاه اون فرد براتون اصل اثبات اجتماعی میسازه
این مطلب تکمیل میگردد.