توی این ویدیو میخوامر۵ استراتژی بازاریابی مک دونالد رو برای شما ارائه کنم. حتما تا انتهای این ویدیو و مطلب با من همراه باش تا با روش های این برند موفق آشنا بشیم.
همه ی ما اسم برند مک دونالد رو شنیدیم و میدونیم که یه کمپانی عظیم و کم رقیب توی حوزه ی فست فود و ساندویچ هست.
توی مطلب امروز میخوایم در مورد ۶ استراتژی بازاریابی مک دونالد صحبت کنیم و بدونیم که چطور تونسته بازاراهای بزرگ جهان رو به سلطه ی خودش در بیاره.
البه به این معنی نیست که هیچ رقیبی نداره بلکه بسیار برند های دیگر هم هستند که مثل مک دونالد دارن کار میکنن اما خب مک دونالد یه قدرت عظیم هست.
۵ راز و استراتژی بازاریابی مک دونالد:
مک دونالد برای موفقیت در بازاریابی خودش از فرمول استثنایی 5P استفاده کرده است.
خب اون 5p چیا هستند:
نسخه ی موفقیت مک دونالد با فرمول 5P:
۱- Product (محصول):
مدیران ارشد مک دونالد خیلی زود متوجه شدند اگر میخوان مشتری هایی که ازشون همبرگرد سفاش میدن مجددا از مک دونالد همبر بعدی رو خریداری کنند باید کاری کنند که مشتری از خریدش تجربه ی خوب و لذت بخشی رو داشته باشه.
این مورد رو میتونیم همون تجربه ی کاربری بدونیم که کاربر های اینترنتی هم باید در وبسایت ما داشته باشند.
تجربه های خریدی که مک دونالد ارائه میده شامل بسته بندی های محصولات هست که تاثیر خیلی زیادی توی تمایل و ایجاد علاقه ی مشتری داره.
مک دونالد در طراحی محصولاتش سعی کرد بسته بندی ها رو جذاب و زیبا بسازه به طوری که هم جذابیت های ملموسی رو داشته باشه
تا مشتری حس خوبی از خرید کردن داشته باشه و هم حذابیت های غیر ملموس تا روی ضمیر ناخود اگاه مشتری تاثیرش رو بذاره.
نکته ی دیگه این که مک دونالد پهنا و طول محصولاتش رو محدود نگه داشت و با القای
این که یک محصول موچک و خوشمزه میتونه لذت شیرینی رو به مردم بده سعی داشت همبرگرهای خودش رو جذاب تر کنه.
در واقع توی بازاریابی عصبی و نورو مارکتینگ بسیار حرفه ای عمل کرد.
تفاوت منوی مک دونالد در کشور هند:
مدیر مارکتینک های مک دونالد با اشراف مامل وارد بازار هند شدن و متوجه حساسیت ها و تفاوت های فرهنگی در کشور هند شدند. اونها میدونستند که هندو ها عقاید خاصی دارند.
میدونید که توی کشور هند جمعیت هایی هستند که برخی حیوانات رو ستایش میکنند که البته به خاطر تفاوت های فرهنگی این مسئله برای افراد زیادی عجیب و نامنوس هست.
ولی مک دونالد به این مسائل به چشم یک چالش بیزینسی نگاه کرد و منوی شعبه های خودش رو در هند به شکلی متفاوت ارائه کرد.
از همین رو تیم بازاریابی مک دونالد گوشت گاو و گوشت گوسفند و گوشت برگر رو از منوی خودش حذف کرد.
البته شواهد نشون دهنده ی این هست که دلایل دیگری از جمله ضایغه ی مردم در این تغییر منو تاثیر داشت و منوی مک دونالد در کشور هنود منوی گیاه خواران هست.
مک دونالد در مورد محصولات خودش همیشه در حال تغییر و تست کردن بوده و جسورانه از تولید محصولات جدید استقبال کرده است.
۲- Place (مکان):
همونطور که میدونید منظور از مکان یک فروشگاه یعنی دسترسی سریع در زمان سریع هست.
که خب البته امروزه یکی از مکان هایی که مکدونالد در دسترس هست اینترنت بوده که کاربرها میتونند سفارش بدند و درب منزل تحویل بگیرن
اما بحث اصلی در مورد مکان های شهری و فیزیکی مک دونالد هست.
مک دونالد روی دستری در سریع ترین زمان و مناسبزترین مکان تاکید داشته از همین رو ۵۰ درصد شعبه های مک دونالد در آمریکا کمتز از سه دقیقه با هم فاصله دارند.
همینطور یکی دیگه از دسترسی های خیلی عالی مک دونالد برای مشتری ها ویزه ی ماشین سوارانی بوده که با توجه شرایط اونها زمان کمی برای پیدا جای پارک و پیاده شدن داشتند.
مک دونالد با توجه به این نکته سرویس هایی مخصوص ارائه همبرگر و ساندویچ به ماشین سواران ارائه کرد.
۳- Promote (ترویج):
مک دونالد یکی از کمپانی های بزرگ با میزان تبلیغات زیاد هست که در ایجاد ایده های نوین برای تبلیغ شهرت بالایی داره.
همونطور که میدونید بازاریابی و مارکتینگ برای کمپانی های بزرگ امری متوقف نشدنی هست و مک دونالد همواره در خیابان ها و همینطور فضای آنلاین کمپین های تبلیغاتی بزرگی رو اجرا و پیاده کرده است.
مک دونالد همواره در تبلیغات خودش توجهات زیادی رو به برند خودش جلب کرده و همین امر باعث آشنایی افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا با این برند شده است.
و البته با تبلیغات حرفه ای و جذاب خودش تمایل شدید در بین مردم به خصوص مردمی که هنوز شعبه های مک دونالد در آن کشور ها نبود ایجاد کرد.
۴- Price (قیمت):
مک دونالد در استراتژی های بازاریابی خودش به مقوله ی قیمت خیلی توجه خاصی کرده است.
از اونجایی که فست فود و ساندویچ مخصوص همه ی اقشار یک جامعه هست بنابراین کمپانی مک دونالد به این امر توجه خاصی کرده.
استراتژی های بسیار متنوعی رو مک دونالد در قیمت گذاری محصولاتش ایجاد و رعایت کرده است .
از تخفیف های بسیار قیمت شکن و عالی در ایام و زمان های خاص بگیر تا استراتژی های کراس سلینگ.
استراتژی کراس سلینگ در واقع به معنی فروش محصولات جانبی همراه یک محصول است که یک پکیج یا پک از محصول رو ایجاد میکند یا پیشنهاد خرید محصول جانبی در کنار محصول اصلی هست.
برای برند مک دونالد استراتژی کراس سلینگ cross selling در واقع ارائه ی نوشابه و سیب زمینی در کنار همبر بوده است.
همینطرو با ارائه ی وعده های غذایی مانند وعده غذایی شاد و پکیج خانوادگی و غیره توانسته قیمت رو برای اقشار مختلف جامعه در دسترس قرار دهد.
راهبرد ها و استراتژی های بازاریابی مک دونالد در سطح گستره ای اجرا می ود و این کمپانی برای اجرای اونها شرایط خاصی در مقابل خودش میبیند.
قیمت گذاری ها بر اساس استاندارد های مختلفی ایجاد میشود و در کشور های مختلف بعضا متفاوت هستن.
۵- People (مردم):
شاید یکی از مهمترین ثروت های یک برند مردم داری اون باشه. این مورد در استراتژی بازاریابی مک دونالد به خوبی رعایت شده است.
و توی این مسئله هم مانند موارد دیگه تیم مدیریت و بازاریابی مک دونالد برای اینکه مشتری های دائم و وفادار و همیشگی داشته باشه روی این مورد تاکید زیادی کرده و فروشنده ها و کارمند های با اخلاق و خوش خلقی رو برای بخش فروش خودش که با مردم در ارتباط هستند استخدام کرده است.