ما خیلی وقت ها ما هم مثل دیگران برای خرید به پاساژ و مال ها میرویم و در آنجا محصولات خودمون رو میخریم. در خیلی از مواقع مشاهده کردیم که برخی از فروشگاه ها و مغازه ها در پاساژ بسیار فروش بشتری نسبت به دیگر مغازه ها دارند. اما علت چیست؟
دلیل اصلی هر فروش زیادی در رفتار متفاوت در بازاریابی فروشگاه توسط فروشنده ی آن است. اینکه بدانیم بازاریابی چیست و چطور میتوان با بازاریابی کردن ، افزایش فروش داشته باشیم یک مهارتی هست که شما در هر صنفی که دارید کار میکنید به دردتان میخورد.
در واقع دارویی هست که هر دردی را خوب میکند. در ادامه ی این مطلب قصد دارم کامل به شما بگویم چطور برای مغازه و فروشگاه در پاساژ فروشمان را زیادتر کنیم.
البته این نکته را بدانید که همانطور که ما برای ادگیری بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ناز به یادگیری تولید محتوا داریم ، برای یادگیری فروشندگی در پاساژ و مغازه هم نیاز به آموزش روانشناسی فروش داریم. زیرا روانشناسی فروش در رفتار و تعامل ما با مخاطب و مشتریان بسیار تاثیر زیادی دارد.
چطور در پاساژ مشتری بیشتری جذب کنیم؟
یکی از راه های اینکه بدونیم چطور میتونیم فروشگاه خوبی بشیم اینه که بیایم خودمون رو جای مخاطب بگذاریم و سعی کنیم حس و حال های اون رو درک کنیم.
حالا ما بیایم فکر کنیم که چرا خیلی وقتها برای خرید به پاساژ ها میریم.
چرا وقتی میخوایم مثلا پوشاک بخریم یا موبایل میریم توی پاساژ هایی که اکثر فروشنده ها همون محصول رو میفروشن؟
خب دلایل منطقی ای وجود داره مثل اینکه اونجا قیمت ها مناسب تره و یا اینکه تنوع بیشتره.
خب دیگه چه دلایلی میتونه باشه؟ مثلا اینکه معتبر تره و احتمالا شرکت های پخش توی این پاساژ ها هستن و اگر محصولمون موبایل یا لپتاپ باشه گارانتی خوب و معتبری دارند.
حالا بیا فرض کنیم ما یه فروشگاه لپتاپ فروشی هستیم در پاساژی که اطرافمون هم کلی مغازه ی دیگه هستن و میخوایم بدونیم چرا باید یک نفر از بین این همه مغازه بیاد از ما خرید کنه؟
قبل ازینکه یک نفر از ما خرید کنه مسلما قبلش باید جذب مغازه ی ما شده باشه. بنابراین ویژگی های ظاهری و پیام هایی که در از طرف ما به اون منتقل میشه میتونه موثر باشه.
ما شاید زمان کمی داشته باشیم برای انتقال پیام ها چون مردم مدام دارن به اطراف نگاه میکنن.
ویژگی های ظاهری یک مغازه چه چیزی هست؟
دکور خوب و زیبا یکی از موارد هست ولی نه دکوری که حتما گران قیمت تر یا رنگارنگ تر یا شلوغ تر هست.
به قول استیو جابز پیچیدگی در سادگی هست. بنابراین یه دکور منظم و خلوت میتونه انتخاب خوبی باشه به طوری که از کنار و اطراف اون داخل مغازه نیز مشخص باشه.
تجربه نشون داده دکور هایی که از پس زمینه ی اون داخل مغازه مشخص باشه جذابیت بیشتری برای مخاطب داره تا فروشگاهی که اینطور نیست.
زیاد دنبال کارهای عجیب و منحصر به فرد توی مغازتون نباشید. فضای خرید حضوری و فضای خرید آنلاین هر دو باید حس خوب و راحتی به مردم بدن.
اگر به قالب سایت دیجیکالا دقت کنید می بینید که بیشتر ازینکه این سایت بخواد گرافیک خواص و منحصر به فردی داشته باشه ، بیشتر یک سایت بسیار استاندارد و کاملا با کارایی آسون هست و در عین حال حس پربار بودن و داشتن انواع مدل ها رو بهتون میده.
مغازه ی شما هم باید همینطور باشه. خیلی ساده ولی در عین حال مشتری در یک نگاه متوجه بشه کلی مدل های متنوع دارید.
در برخی مغازه های پوشاک دکور پشت سر فروشنده هست و مشتری باید با اشاره به فروشنده مدلی که میخواد رو از نزدیک ببینه. ضمن اینکه در اون شرایط مشتری احساس توجهی از سمت فروشنده مکنه احساس کنه و زیاد راحت نباشه.
فروشگاه های پوشاکی که لباس ها را روی ردیف هایی در مغازه قرار میدن تا مشتری در بین اونها رد بشه و یکی یکی مدل ها رو به صورت باز شده تماشا کنه فروش بیشتری داند و مشتری احساس راحتی بیشتری داره.
تا اینجا با چند مورد از نکات کلی در مورد بازاریابی عصبی یا به عبارتی نورومارکتینگ آشنا شدیم.
البته به صورت دقیق و علمی سه مبحث روانشناسی فروش و نورو مارکتینگ و بازاریابی عصبی یکی میستند ولی ما در این کتاب قصد دارید یک دید کلی نسبت به این موضوعات داشته باشیم.
خب حالا بریم یه چندتا تکنیک یاد بگیریم.