اگر تحریک علاقه مشتری رو بلد نباشی در واقع نتونستی یک فروشنده موفق باشی. توی دیجیتال مارکتینگ باید از تحریک علاقه مشتری برای فروش استفاده کرد.
توی این مطلب در مورد نحوه ی تحریک علاقه ی مشتری به خرید کردن صحبت میکنیم.
اینکه چطور توی اینستاگرام و وبسایت کاری کنیم که از فروشگاه ما خرید کنند.
چطور با تحریک علاقه مشتری زیادتر بفروشیم؟
در این بخش میخوام در مورد مسئله ای حرف بزنم که بهش توی علم نورو مارکتینگ تحریک علاقه میگن.
تصور کنید دارید توی بازار راه میرید و یکباره یکی اسم شما رو صدا میزنه. چه اتفاقی میوفته؟
توجهتون جلب میشه و سرتون رو بر میگردونید که ببینید کی بوده که اسمتون رو صدا زده.
تحقیقات روی اعصاب مغز نشون داده که وقتی اسم خودمون رو میشنویم ناحیه ی خاصی از مغز ما تحریک و فعال میشه که بهش “ای اف آی” میگن.
این تحریک به دو شکل انجام میشه
یکی اینکه وقتی اسم خودمون رو میشنویم و دیگری وقتی تصویر خودمون رو می بینیم. مغز ما مدار عصبی ویژه ای برای تشخیص چهره ی خودمون داره.
ما از وقتی ۴ ماهه هستیم نسبت به اسم خودمون حساسیم و همین باعث تحریک علاقه و حتی شوک توجه هم میشه.
حالا میخوایم بدونیم دقیقا چجوری از این تحریک علاقه برای مارکتینگ و بازاریابی استفاده کنیم:
یک محقق پرتغالی در زمینه ی نورو مارکتینگ تحقیقاتی رو در ارسال ایمیل ها به کاربران وبسایتش داشته
که توی اون اومده درج نام کاربر رو در عنوان ایمیل با حالتی که اسم کاربر در عنوان ایمیل نیست مقایسه کرده. نتیجه ی این تحقیق افزایش ۲۰ درصدی نرخ باز کردن ایمیل ها بوده وقتی اسم کاربر در عنوان ایمیل ذکر شده بود.
که چجور با استفاده از یک تکنیک روانشناسی و عصبی در مارکتینگ فروشش رو افزایش داده بود.
در اینستاگرام مارکتینگ خیلی از مدرس ها یکی از کارهایی که میگن انجام بدین اینه که
به فالور های جدیدتون پیام اختصاصی بدین و از اونها تشکر کنید که شما رو فالو کردن.
ولی خب چون این کار به درستی انحام نمیشه معمولا تاثیر خوبی روی مخاطب نداره و به همین دلیل هم هست که خیلی ها این روش رو نه تنها مفید نمیدونن بلکه اون رو اسپم کردن میدونن.
اما من میخوام بگم که شما میتونید به جای ارسال یک پیام از پیش تعیین شده با ربات یک پیام اختصاصی برای هر فالور بفرستید.
نحوه ی تحریک علاقه مخاطبان در اینستاگرام:
یک پیامی که اسم کاربر در اون درج شده و ازش تشکر کردید به شما اهمیت میده. در پیامی که میفرستید چند بار اسم مخاطب رو ذکر کنید.
ممکنه الان بگید این روش ها جواب نمیده اما اجازه بدید بهتون بگم علتش چیه که این حرف به ذهنتون خطور میکنه.
خیلی از ما از انجام چنین کاری خجالت میکشیم و مغز ما سریعا یک بهانه و دلیل منطقی برای انجام ندادن اون میاره.
چون احساس خوبی به اون کار نداره و نمیخواد انجامش بده پس سریع یک دلیل منطقی میاره.
ولی حتما از یک طرف دیگه هم به قضیه نگاه کنید که وقتی یک نفر از طرف شما یک پیام رو دریافت میکنه که به اسم صداش کردید چقدر میتونه روی اون تاثیر مثبت بذاره.
ببینید ادما ها وقتی از جایی که انتظارش رو ندارن محبت میبینند کاملا رام میشن و آماده ی پذیرش هر پیشنهادی هستند.
حالا هم محبت و هم برتری ای که از فرد دیگری نسبت به خودشون میبینند.
مثلا خیلی وقتها شده که دیدم یا برای خودمون هم پیش اومده که تحت تاثیر فردی قرار گرفتیم که خوب صحبت میکنه و کاملا ما رو تحت تاثیر خودش قرار میده و ما هم پیشنهاد اون رو پذیرفتیم.
بنابراین وقتی مخاطب شما یک پیام اختصاصی دریافت میکنه که از اون فقط تشکر کردید نه اینکه درخواست خرید دارید بسیار از شما تاثیر میگیره.
اجازه بدید یک نکته ی دیگه هم عرض کنم. شاید تا قبلا هم این مورد رو شنیده بودید ولی اینجا فکر میکنم جای مناسبی هست که بهش اشاره کنم .
چند خط بالاتر که به شما گفتم مغز چون از انجام کاری خجالت میکشه و از انجامش حس خوبی نداره
و برای انجام ندادنش دلیل منطقی میاره. این رو حتما بدونید که مغز وقتی هم از چیزی خوشش بیاد برای انجام دادنش و یا بدست آوردنش دلیل منطقی میاره.
اینجاست که میگن مردم با احساسات تصمیم میگیرن و با منطق توجیه میکنند.
واسه ی همین توی فرآیند بازاریابی و همینطور وقتی دارید به مخاطبتون محتوایی ارائه میدین باید کاری کنید که به محصول شما حس خوبی داشته باشه.
در بخش های دیگر هم ذکر کردم اینجا هم میگم که باید به مشتری کمک کنید تا وقتی به محصول شما فکر میکنه توی ذهنش اتفاقات خوبی که با محصول شما توی زندگیش میوفته رو بتونه تصور کنه.
و توی این تصویر سازی ها باید ویژگی های منحصر به فرد خودتون رو به مخاطب نشون بدین.
یه مثال برای نشون دادن تحریک علاقه مشتری در نورومارکتینگ:
میخوا یه مثال بزنم ولی برای هر موضوع بیزینسی شما باید فکر کنید تا بتونید تصویر سازی های خوبی ایجاد کنید.
مثلا شما پنکه های دستی میفروشید ولی از اون مدلهایی که یک مخزن آب در پایین خودش داره و همراه با باد قطرات ریز آب رو هم پرتاب میکنه و وقتی شما در گرمای تابستان جلوی اون قرار میگیرید حس بسیار دلپذیری داره.
حالا وقتی توی وبسایت یا توی شبکه های اجتماعی میخواید در مورد محصولت رو معرفی کنی و
در موردش مطالبی بنویسی خیلی مهمه که از تصاویر و محتوای متنی ای استفاده کنی که مخاطب خودش رو در حالی که هوای خیلی گرم به سر میبره جلوی اون پنکه تصور کنه
و کاملا حس خوشایند رو بتونه احساس کنه و بخواد که محصولتون رو داشته باشه.
یعنی چیزی که بهش احساس خوبی داره رو میخواد که داشته باشه و حالا در همین بین شما باید زرنگ باشید و دلایل منطقی رو واسش ارائه بدین.
یعنی اونجایی که حس مثبت رو بهش منتقل کردید شروع کنید به ذکر چند تا ویژگی که نشون میده چقدر خرید کردن این محصول منطقی هست
و در کنارش ویژگی های منحصر به فرد خودتون و در انتها هم میتونید درخواست خرید و یا دکمه ی خرید آنلاین یا راه های ارتباطی برای خرید رو ذکر کنید
و به مخاطب بگید که برای خرید کردن پیام بدن. همه یا اینها در کنار هم در واقع یک معجون مقوی میشه که مخاطب شما رو براتون تبدیل به پول میکنه.
اگه میخوای توی دوره فروش هیجانی شرکت کنی روی دکمه ی زیر بزن و به جمع ما ملحق شو: